Tekst: Ana Stefanović

Ko se boji Maje Uzelac? Pripremajući se za snimanje i razgovor o njenom stilu guglovala sam gđicu Uzelac i negde naišla na opasku da je posle Kulturnog nokauta retko kome baš svejedno kad treba (javno) da porazgovara sa njom. Nije neosnovana opaska, pomislih. Pronicljiva je, inteligentna i naoružana znanjem. Ne libi se da oplete po svakome koga treba oplesti. U mom slučaju, međutim, menjaju se uloge i treba da je pitam o sasvim posebnoj, obema nam dragoj kategoriji – o stilu, o krpicama, o lepom. Znam da je veliki filmofil, na kraju krajeva – rediteljka je, i jasno je da su joj filmovi velika inspiracija u oblačenju. Stoga očekujem da će nam pokazati petnaestak vešalica neke teške avangarde i uz to svakodnevne stylish dodatke. Ali grdno se varam. Maja nas uvodi u svoj stan (koji se nalazi u zgradi iznad jedne od najboljih poslastičarnica u Beogradu), u kom živi sa dečkom, rediteljem Mladenom Đorđevićem i, nakon što smo posluženi fenomenalnim padobrancima, otvaraju nam se vrata – ne ormana, već čitave jedne prostorije pretvorene u orman! Prvo što upada u oči jesu desetine i desetine cipela poređanih po parketu. Zatim kutak sa šminkom, škrinja sa nakitom, stočić pretrpan clutch torbicama i, najzad, tri štendera povijena pod teretom garderobe. Priču počinjemo upravo od tih štendera: Maja govori o tome kako joj pod hitno trebaju novi, čvršći, jer su se ovi već sasvim iskrivili od težine. „Kada bi moja odeća govorila, rekla bi: kupi još štendera, nemoj da me presuješ, ne mogu da dišem!“, kaže ona kroz smeh i dodaje: „To je zato što su moje haljine redom kučke. Da su neke fine, mogle bi da kažu i: hvala, ovo je ipak jedan lep život – dobra ekipa, izlasci, putovanja…“ Počinjemo da pričamo i o tinejdžerskim serijama kao fenomenalnoj inspiraciji za stajling i već je jasno da smo na istoj talasnoj dužini. Osim toga, Majina velika inspiracija je i „svaki stari film i svaki novi grad“. „Do kraja uživam uvek kad napadnem neki novi grad, pa počnem da otkrivam ulice i u ulicama show roomove i radnjice, a u radnjicama cipele, prstenje i haljine... Najviše me zabavlja da kombinujem nasleđene haljine i vintage s nekim Topshop, Diesel ili H&M elementima. Ali volim da nosim i domaće dizajnere, srećna sam kada im dobro ide.“ Ova izjava se i potvrđuje kada preletite pogledom preko garderobe: iz gomile na štenderu, između ostalog, virkaju špicevi petrolej korseta Ane Ljubinković, roze ogrlica Milice Kolarić i crvena čipka kombinezona sa kapuljačom iz poslednje kolekcije sestara Proković – skorašnji poklon od Ane Rodić.

PageBreakMaja uživa u konzumiranju odeće i često je doživljava kao šetanje kroz uloge. Na pitanje koji bi komad iz ormana izdvojila kao najpribližniji ekvivalent svojoj ličnosti Maja ističe jedan crni filcani šešir sa snimanja Čarlstona za Ognjenku, kome je dodala metalne zvezdice po velikom, zasečenom obodu. Ili mali beli i prozirni La Perlin bebi-dol. „To je neki street-barococo, recimo“, kaže Maja opisujući svoj stil. „Ljubav prema zlatnom dobu Hollywooda se podrazumeva, pank se uvek provlači kroz priču, napadi vikend na selu estetike primetni su u neko poslednje vreme.“ Ove tri odrednice su upravo ono što i dobijamo od njenih outfita tokom snimanja. Poslednji outfit, onaj sa pankerskim šmekom, navodi nas na priču o DJ-ingu. „Izlazim tamo gde ja puštam muziku. Dakle, gde je muzika najbolja (smeh). To je toliko često u poslednje vreme da mi ne ostane mnogo prostora za izlaske bez slušalica. Želim retro slušalice, kao one koje su se koristile u studiju u vreme kad je tek izmišljen radio. Samo svetloroze.“ Nakon što je poslednji kadar uslikan i poslednji padobranac počišćen sa tanjira, koristim priliku da popričam sa Majom o odrastanju i prvim modnim uspomenama i saznajem da je ona zaista oduvek bila pravi fashionista. „Kupujem Vogue i Harper’s Bazaar od prvog srednje. Pre toga, bila je moja nana, sa svilom i krznima, s jedne strane, i moja mama, u džinsu i baletankama, s druge. I Kinoteka svakoga dana, a u njoj Marilyn, Rita Hayworth, Marlene Dietrich, Louise Brooks. Najstarija modna uspomena koje se sećam je kako rukom šijem sebi malu suknju i majicu od maminih plavih platnenih pantalona. Par godina kasnije, kako naručujem da mi krojačica sašije suknju pun krug, belu na crne tufne, i top od istog materijala, za prvi dan osnovne. Još nešto kasnije, prekrajam tatina odela iz Savile Rowa, sve s prslucima… da bih ih nosila uz crveni karmin, kako dolikuje.“

P&O
Omiljeni brendovi i dizajneri? Antonio Marras, Consuelo Castiglioni, Preen tandem, večna Vivienne.
Potpetice ili ravna obuća? Ozbiljno uzbuđenje bilo je rezervisano za štikle, dok u Berlinu nisam naletela na tihotapke cele u šljokicama. To su cipele na koje vrište žene, muškarci, japiji, hipsteri, babe i devojčice.
Cipele ili torbe? Cipele. Zapravo, čizme i sandale. Od torbi uživam u večernjim šljaštećim, ili bodljikavim, kul kockastim, krznenim ili metalnim remek-delima.
Kakav je tvoj svakodnevni look? Od izgleda ala zvezda nemog filma pa do pevaljka pank benda, sve je moguće.
Na tvom iPodu trenutno svira… Shlomi Aber, nežni Izraelac. Marco Effe, novi Italijan. Chinawoman, neprestano.
Kada bi mogla da usvojiš nečiji orman, on bi pripadao… Diti von Teese i Roisin Murphy. Pa bih to ukrstila.
Svoj modni identitet formirala si kada… sam prestala da se plašim dece iz svog odeljenja.
Ono što najviše volimš kod svog izgleda je… drama. I struk.
Najbolje izgledaš u… farmericama i majici. Zato taj look čuvam samo za specijalne prilike.
Nikada ne možeš imati previše… štikli, bebi-dolova, broševa, crvenih karmina.
Tvoja ikona stila je… Anaïs Nin. Tamara de Lempicka. Frida Kahlo. Modesty Blaise.

Maja Uzelac, rediteljka, novinarka, lingvista, DJ, bloger i modni fanatik kakav se retko sreće