Elsa Schiaparelli bila je prva osoba koja je dizajnirala kombinezon. Salvador Dali je prvi napravio umetnički video. Schiaparelli je prva održala modnu reviju sa muzičkom podlogom. Dali je svetu predstavio prvi umetnički hologram.

Njihova prva međusobna saradnja bila je štampani otisak Schiapinih isečaka iz novina 1935.godine. 

Ono što bi iz ovih istorjskih činenjica  trebalo da shvatite jeste da su ovo dvoje legendarnih umetnika mnogo više od čudnih brkova i šešira-cipele (kreacije po kojoj je poznata Schiaparelli); oni su izmenili tok umetnosti i mode 20. veka. 

Tako sada, osamdeset godina posle Dali-Schiaparelli projekata u kojima su se susreli moda i umetnost, Louis Vuitton sarađuje s Jeffom Koonsom, Calvin Klein radi sa Andy Warhol Fondacijom, a lik Cindy Sherman se može videti svuda u Undercoverovoj prolećnoj kolekciji za 2018. godinu. 

Više nego ironično je to što se mešanje skupih i jeftinih materijala i multimedijalnih promotivnih sredstava koje su oni uneli u priču i dalje koristi u radu savremenih umetnika i dizajnera. 

Kako je sve počelo?

Oboje su započeli živote u potpunoj anonimnosti. Njemu je dato ime umrlog prvog sina; njoj je ime na krštenju dala dadilja Nemica pošto njeni roditelji nisu mogli da smisle nijedno žensko ime (nadali su se muškom detetu). 

Upravo taj osećaj izgubljenog identiteta možda je upravo ono što ih je oboje odvelo u metafizičke i mistične dimenzije. 

Kada su se susreli u Parizu 30-ih godina, Dali je bio nadrealista u usponu, a Schiaparelli poznata dizajnerka i sveže razvedena samohrana majka. Oboje je interesovao klasicizam - list akantusa je motiv koji su oboje koristili - i želja da grčko-rimske ideale okrenu naglavačke.

Oboje su bili odlični tehničari, što se videlo na Dalijevim izuzetnim potezima četkice i Schiaparellinim neverovatnim krojevima i detaljima. 

Delili su ljubav prema ironiji i šok-taktici, što je kao rezultat dalo njihove najpoznatije saradnje, poput Cipele-šešira iz 1937. godine ili Haljinu od Jastoga (koju je Dali inače želeo da prikaže sa dodatkom majoneza). 

Spisak njihovih zajedničkih dela sadrži neke od najšokantnijih modnih predmeta, a kreativni proces je išao u oba smera: dizajnerka je pozvala Dalija da dizajnira bočice za njen parfem, a umetnik je pozvao Schiaparelli da iznese njegovu "pocepanu haljinu" i "kostur-haljinu" iz 1938. godine.

Iza kreativnosti i glamura ležao je uzajamno koristan dogovor, ali i veliko uvažavanje. Oboje su apsolutno prepoznavali genijalnost onog drugog i duboko su se uzajamno poštovali. 

Zajedno su predstavljali nezaustavljivu silu na pariskoj sceni tridesetih godina, on sa svojom zalizanom kosom, zašiljenim brkovima i čudnim ponašanjem, ona sa oštrim jezikom i čizmama od leopardove kože. 

Oboje su se pojavili na naslovnici Time magazina u periodu između 1934-6. godine. Ona je bila prva modna kreatorka i poslovna žena kojoj je to uspelo. Međutim, postoji još jedna činjenica koja odnos između najproduktivnijeg slikara nadrealizma i najšokantnije kreatorke čini još zanimljivijim.

U srži Dalijevih i Schiaparellinih dela postoji idejna misija da se stvori nešto novo. Oboje su duboko verovali da njihov rad na polju umetnosti, mode, filma, marketinga, plesa, čega god! - služi njihovoj potrazi za novim i inovativnim.

Tako da kada sledeći put vidite modnu reviju-dance performans Opening Ceremony-ja i Spike Jonzea na kojoj se pojavljuju holivudske zvezde, možete na tome zahvaliti ovoj fantastičnoj saradnji.

Treutno u najvećem američkom muzeju posvećenoom Daliju, koji se nalazi u St. Petersburgu na Floridi, posetioci mogu videti neke od plodova zajedničkog rada dizajnerke i slikara.

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/