U četvrtak (14.02) u galeriji Artget (Trg republike 5/1) u 19h biće otvorena izložba Marija Mara Rosandić, inače Autorski istraživački projekat Milene Marjanović.
Nova izlagačka sezona prema koncepciji umetničke direktorke Galerije Artget u 2019. Milene Marjanović posvećena je prvoj školovanoj fotografikinji kod nas Mariji Mari Rosandić.
Marija Mara Rosandić, rođena Bogdanović (Ruma, 1883 ̶ Beograd, 1954), prva je srpska školovana fotografkinja i jedna od prvih školovanih fotografkinja na Balkanu.
Bila je stručni saradnik prvog srpskog foto-časopisa Fotografski pregled, osnivač prvog foto-kluba u nas, 1928. godine – Beogradskog foto-kluba – i jedina i prva žena član Upravnog odbora. Osim toga, imala je svoj foto-atelje, najpre u Zagrebu, a zatim je nekoliko promenila i u Beogradu.
Bez obzira na pomenute podatke, njen lik i delo nisu poznati široj javnosti, iako je bila i supruga velikog vajara Tome Rosandića ̶ autora skulpture „Igrali se konji vrani i sa njima div junaci“ (1939), koja se nalazi ispred Narodne skupštine Srbije, čija je gotovo sva dela znalački snimila, a fotografski portretisala i beogradsku elitu posle Prvog svetskog rata, u vreme kada su scenom zračili Crnjanski, Vojnović, Krakov, Žanka, kraljevska porodica, kao njihov prijatelj ali i umetnica koju su veoma poštovali.
Izložba u Galeriji Artget doneće mnoga dela iz brojnih muzejskih i privatnih kolekcija u Beogradu i Zagrebu.
Više o izložbi pročitajte ovde.
*****
Tog istog dana (14.02) u Likovnoj galeriji (Knez Mihailova 6) čeka vas izložba Jelena Trajković Popivoda - Vortex, ambijentalna instalacija.
Prostorna postavka Vortex umetnice Jelene Trajković Popivoda jeste audio-vizuelna koreografija, koja se, oslonjena na dvodimenzionalnu sliku, odvija u galerijskom prostoru. I to kroz šest vizuelnih polja, odnosno, u šest činova, koji se nižu u formi spirale, koja se očitava kao sublimat večitih vrtloženja, ljudskog uzdizanja, rasta i slobodnog pada.
Kompleksno tkivo ovog ozvučenog ambijenta sazdano je od različitih značenjskih slojeva i citata.
Glavni protagonisti ove koreografije jesu nage ženske figure, naglašenog mišićnog tonusa, bez izraženih individualnih karakteristika – u njih možemo upisati slikarkin autoportret, ali i bilo koju drugu ljudsku jedinku. Jednostavno, žensko telo je uzeto kao univerzalni simbol savremenog sveta, ali i celokupnog čovečanstva. No, telesnost je ovde, pre svega, pozicionirana kao natpolna kategorija. A ples je ta iskonska nit koja povezuje i prožima ljudska obličja i njihovo kretanje kroz vreme...
Jelena Trajković Popivoda je rođena 1980. u Kraljevu. Diplomirala je i magistrirala na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu , na odseku slikarstva u klasi prof. Čedomira Vasića. Još na studijama počinje da istražuje različite medije vizualnog izražavanja i moduse osvajanja prostora u kome umetničko delo postoji.
Radi u mediju klasičnog crteža, slikarstva, koji su njena glavna preokupacija, ali i slike - objekte, svetlosne i ambijentalne instalacije, multimedijalne umetničke projekte.
Na Fakultetu umetnosti u Nišu angažovana je u zvanju docenta na predmetu Crtanje i slikanje od 2012. Izlagala je na 30 samostalnih i na brojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu.
Više o izložbi pročitajte ovde.
*****
Kada obiđete i Likovnu galeriju i galeriju Artget, produžite do galerija Podroom (Trg republike 5/-1) gde će biti otvorena treća izložba Fatlum Doći (Albanija) - ZNAKOVI, čiji kustos je Marko Stamenković.
Samostalnom izložbom umetnika Fatluma Dočija iz Skadra (Albanija), galerija Podroom započinje ovogodišnju seriju predstavljanja umetnika mlađe generacije.
Kako se sećanja formiraju i menjaju kada, u očima odraslog posmatrača, prostor počinje da se pokazuje drugačije nego što je bio percipiran u doba detinjstva?
Izložba pod nazivom "Znakovi" objedinjuje pet kratkih video radova nastalih u periodu izmedju 2014. i 2016. godine na lokacijama u okolini Skadra i Skadarskog jezera koje su neposredno vezane za sećanja i odrastanje Dočija. Povezujući sećanja iz detinjstva sa sadašanjim trenutkom, umetnik preispituje granice ljudskog odnosa prema prirodnom okruženju, prema poimanju smrti i doživljaju vremena koje prolazi u isčekivanju, prema unutrašnjim, nevidljivim iskustvima života i relacijama između prošlosti i budućnosti.
Izložbom Znakovi Doči se vraća zaboravljenoj Prirodi i zapuštenoj Duhovnosti dok pokretnom slikom, toplim bojama i diskretnim zvucima poziva posmatrače da se pridruže „neobičnom“ ritualu…
Fatlum Doči je rođen 1991. godine u Skadru, gde danas živi i radi.
Diplomirao je 2015. godine na odseku multimedijalne umetnosti Univerziteta umetnosti u Tirani.
Izbor izložbi na kojima je izlagao: Ex Gratia, Kolekcija Đuzepe Janakone, Milano (2018), 23. Internacionalno Bijenale humora i satire, Gabrovo (2017), Bijenale mladih umetnika Evrope i Mediterana – Mediterranea 18 , Tirana (2017), Idromeno Nagrada, Gradska galerija, Skadar (2015). Godine 2018. našao se u najužem izboru za nagradu ARDHJE koja se u Albaniji, kao i nagrada Mangelos u Srbiji, dodeljuje umetniku mlađe generacije.
Tokom februara 2019. godine, ima još jednu samostalnu izložbu (pored ove beogradske), u Kulturnom centru TULLA u Tirani.
Sve izložbe su otvorene do 7. marta a radno vreme galerija tokom radne nedelje je od 12:00 do 20:00, sem nedeljom i državnim praznicima.
Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti