Devedesete su bile revolucionarne godine MTV kanala -od informacionih emisija, preko modnih reportaža, do ekspanzije muzičkih spotova različitih žanrova. Taj period je, barem s druge strane okeana, bio vrlo plodan za razne umetničke poduhvate. Nostalgija za estetikom tog vremena i dalje ne prolazi, a inspiracija za modne kreatore, novinare i režisere je nepresušna.
Kako je Alicia Silverstone postala Clueless
Jedan od mnogih soft-rock bendova iz tog perioda, koji je izgradio zavidnu karijeru na spomenutom programu, jeste Aerosmith. Iako nisu bili na ivici raspadanja niti u kakvoj krizi, jedan spot, preciznije jedna plavokosa devojka, dodatno ih je proslavila. Alicia Silverstone pozvana je da glumi u spotu za pesmu “Cryin'” od Aerosmitha 1993. godine. Igrala je mladu ženu koja uhvati dečka u prevari, nakon čega kreće njeno buntovničko ponašanje. Zahvaljujući njoj, Aerosmith proširio je svoju publiku i na žensku populaciju. Zbog slušanosti postali su muzički spot broj 1 na MTV kanalu iste godine i njihova prodaja se utrostručila. Usledile su još dve zajedničke saradnje mlade glumice i eminentnog benda, a ostalo je, što bi se reklo, istorija.
Isto što je Alicia Silverstone uradila za Aerosmith - donela im dodatnu popularnost i zakucala im mesto u rok istoriji, to je film“Clueless” učinio za nju. Tinejdžerska komedija iz 1995. godine obeležila je jednu generaciju i zauvek definisala karijeru Alicie Silverstone.
Ne tako obična romantična komedija
Prošlo su pune tri decenije od prvog emitovanja ove komedije, a karirani žuti komplet brenda Dolce & Gabbana koji Silverstone nosi u filmu i dalje iskače na svim Instagram modnim stranicama. Čuvena rečenica “As if!” i dalje se koristi “kad smo toliko zgroženi da jednostavno ne možemo da verujemo”. A kompjuter (iako davno prevaziđen) koji Cher (Silverstone) ima i koji joj svako jutro bira šta će da obuče, i dalje je naš željeni predmet.
“Clueless” je, kako to Amerikanci najbolje definišu, coming of age romantična komedija. Scenario je zasnovan na romanu Jane Austen “Ema” i prati srednjoškolske dane Cher Horowitz (Silverstone), njeno slatko-mučno pronalaženje partnera i svakodnevni šoping u tržnim centrima. Cherin krug prijatelja uključuje njenu najbolju prijateljicu Dionne (Stacey Dash); neprijateljicu Amber (Elisa Donovan); simpatiju Christiana (Justin Walker); i štićenicu Tai (Brittany Murphy).
Ključno u ovom filmu, pored nezaboravnih replika i obožavanih modnih kombinacija, jesu upravo one tri reči sa početka prethodnog pasusa. Coming of age. Cher (Silverstone), kao mlada devojka, dolazi u određene situacije gde mora da se suoči sa realnošću. Jer ne ide sve u životu tako glatko, poput kreditne kartice koju provlačimo kroz aparat. Daleko je od toga.
Moda kao glavni protagonista
Kao što je u seriji “Sex and the City” grad New York tihi glavni lik, tako je u filmu “Clueless” moda poprilično jasan i glasan akter. Još od prvog kadra bilo je evidentno da je odeća jedan od ključnih faktora samog filma. Uspeli su da kroz garderobu uspostave modne socijalne znakove za različite društvene grupe ljudi (majice sa printom za skejtere, providna spavaćica i pocepane najlonke za pomalo rastrojenu profesorku), kao i da skrenu pažnju na kulturno relevantne dizajnerske brendove tog vremena (Calvin Klein, Alaïa…)
Dizajnerka koja je radila na filmu naglasila je jednom prilikom da im je cilj bio da stvore “autentične devojke, koje imaju određenu vrstu modnog stila koji nije bio dostupan u to vreme”. Izgled koji Cher ima tokom čitavog filma je potpuno preteran. On je too much, kao i sam njen lik. I upravo je u tome bila ideja. Ona je time davala slobodu, i na neki način dozvolu, ljudima da pokažu da im je stalo do onoga što nose. Da budu kreativni i otvorenog uma kada biraju šta će da obuku. I da ono što odaberu, nose hrabro i samouvereno.
Ovaj film nastavio je da živi i nakon što je prestao da se emituje u bioskopima. Nekoliko godina nakon što je objavljen na dodeli MTV filmskih nagrada 1996. godine, glumice iz čuvene serije “The Golden Girls” napravile su kratak skeč, poput parodije. Bio je to simboličan momenat “predaje štafete” novoj generaciji. Kasnije su neke još novije generacije napravile, možda, i najpoznatiji omaž ovom kultnom ostvarenju. U spotu za pesmu“Fancy” Iggy Azalea i Charlie XCX su istoj srednjoj školi u kojoj je snimljen Clueless, rekreirale sve nezaboravne scene.
Cher Horovitz = revolucija
Cher Horowitz bila je revolucija. Ona je zgodna i svesno koristi tu ženstvenost u svoju korist. Ona je duhovita, što je presedan, jer je ta karakteristika do tada bila rezervisana samo za “ne tako lepe devojke”. Ona je samouverena do besvesti, toliko da je na ivici da vas iznervira. Ona je bogatašica sa Beverli Hilsa, ali koja je empatična prema prijateljima, koja je, kao i svi na ovom svetu, u potrazi za ljubavlju i koja do kraja ostvarenja postaje zrela i osvešćena žena.
Baš kao što se lik koji Alicia Silverstone tumači u spotu Aerosmitha “Cryin” baca sa mosta bungee jumpingom, nakon što joj je srce slomljeno, tako i Cher Horowitz pada sa svojih visokih potpetica u surovu realnost. Plava devojka iz spota na kraju nasmejano gleda u kameru, potpuno oslobođeno, dok je Cher Horowitz možda manje sređena i doterana, ali na neki način iskrenija i otvorenija. Iz potrebe za promenom, ova dva slomljena srca, obe ove devojke - na svoj način - na kraju su "ponovo pronašle sebe".
"There was a time when I was so broken-hearted..."