Gladna fashion hiperprodukcija dobila je novi ujedinjeni prefiks #staysafe.
Nije više bilo bitno ko je prvi u Srbiji poneo najnoviju Bottega Veneta tašnu, da li je original ili fake, koliko ta slika na Instagramu ima lajkova, a da ne pominjemo modnu debatu o tome da li je koža „prepeglana“, uz efekat produženih nogu.
Hešteg nofilter napokon ima smisla više nego ikada.
Apokaliptični svakodnevni street style look danas podrazumeva aksesoar koji smo do juče smatrali samo „dobrim fazonom“, a uglavnom su ga plasirali brendovi sa istoka. Ironija, zar ne?
U ova teška vremena mladi kreativci Srbije svoju humanu ideju za nekoliko dana pretvorili su u akciju. Glasnim apelima o nedostatku maski lokalni dizajneri i akteri domaće tekstilne industrije pokazali su svoju snagu.
Poruke ujedinjenih ili samostalnih kreatora, medicinskih radnika, influensera, modelara, novinara, pratilaca, odzvanjale su kroz svačiji feed i story nudeći besplatne šivene maske koje dolaze na kućnu adresu. Moć socijalnih mreža i ujedinjenog duha na delu!
U ime dizajnerki neprofitnog udruženja BFW Dizajn kolektiv koje su pokrenule akciju PokrivaLice popričali smo sa kreatorkom Ivanom Vorgucom. Osim ove organizacije kontaktirali smo i Natašu Tomić, vlasnicu Nenateks-Exclusive doo Šabac koji se bavi opremanjem hotela i proizvodnjom tekstila za dom, kao i dizajnerku Ninu Rajak iz Subotice.
ELLE: Kako ste kao ujedinjeni dizajneri Srbije počeli sa izradom maski?
IVANA (BFW Dizajn kolektiv): Usled epidemije izazvane korona virusom grupa dizajnerki neprofitnog udruženja BFW Dizajn kolektiv pokrenula je akciju šivenja pamučnih štitnika za lice. Naše okupljanje inicirala je potreba medicinskih radnika, volonterskih udruženja, humanitarnih organizacija, kao i svih građana Srbije za zaštitnim maskama.
Iza ovog prefiksa stoji preko 150 imena čiji je doprinosnemerljiv. Humanitarna akcija PokrivaLice nastala je za manje od sat vremena zahvaljujući društvenim mrežama. Jedna od nas je rekla - hajmo da šijemo maske, druga napravila fb grupu, treća napisala projekat, četvrta je zaslužna za logističku organizaciju, peta se pozabavila modelom, šablonom i tehničkim pitanjima...i tako do 30.
A onda je zajednica učinila svoje - svi su dodavali druge ljude, volontere šivačice i šivače, krojačice, vozače, menadžere društvenih mreža, svi su nudili pomoć, priključivali se. Logično, stali smo pod kapu Belgrade Fashion Week dizajn kolektiva, jer su sve pokretačice ove akcije članovi tog udruženja. Brojevi su se kretali od nekoliko desetina dnevno, pa nekoliko stotina, a sada je to i više od hiljadu napravljenih, jednoobraznih pamučnih zaštitnih maski PokrivaLica.
ELLE: Kakva je logistika?
IVANA (BFW Dizajn kolektiv): Organizovali smo se još prvog dana vanrednog stanja, putem društvenih mreža proširili informaciju o nameri i već za 48 sati isporučivali smo prve stotine u bolnice. Onda je solidarnost učinila svoje, tekstilni dobavljači donirali su nam materijale, pridružili su nam se volonteri za distribuciju i shvatili smokako imamo načina da pomognemo velikom broju ljudi da dobiju masku PokrivaLice, a time učinimo mnogo za svoju zajednicu. Međutim, tu nam je potrebna i građanska pomoć.
ELLE: Koliko dnevno pokrivalica za lice proizvedete?
IVANA (BFW Dizajn kolektiv):Započele smo proizvodnju od prvog dana vanrednog stanja i čini se da je od tada prošla godina, a ne mesec. Od tog početka kada je sve počivalo na šest osoba, uz svakodnevne nepredvidive izazove, nove zabrane, ograničenja, a sa druge strane, veliki broj zahteva od ljudi kojima su PokrivaLice najpotrebnije, do danas - stvari su se promenile.
Sada imamo ozbiljnu organizaciju, veće grupe volontera, tačno se zna ko šta radi i na koji način, i gotovo popunjene liste zahteva za PokrivaLicama.
Neko bi rekao da je pravo čudo što toliki broj ljudi radi u timu na perfektno uigran način u nezamislivim okolnostima i uslovima. Napravili smo čitav proizvodni pogon, a da se pritom nikada nismo sreli! Nama nije posebno čudno.
Okupila nas je misija, smatramo da možemo da pomognemo na ovaj način, verujemo da u tome uspevamo i samim tim nam posvećeno vreme, trud i rad, znanje, umeće, stres, brige - ne padaju teško i ovo govorimo u ime svake od 60 osoba koje su uključene u akciju.
ELLE: Da li ste imali nekih problema od početka akcije?
IVANA (BFW Dizajn kolektiv): U ovom momentu jedino nam nedostaje volontera za šivenje, tako da smo prinuđeni da ovu usluguuslužno plaćamo šivačicama koje zbog svog socijalnog statusa nisu u prilici da volontiraju. Pronašli smonekoliko manjih šivara sa ukupno 20 radnih stanica u kojima nijedna ne broji više od pet. Deo njih već je počeo da šije što za sada plaćamo sopstvenim donacijama. Kada bi tih 20 šivačica sa jošnas 30 volontera nastavilo da šije, imali bismo vrlo ozbiljni proizvodni kapacitet. Naš pogon objedinjenih pojedinaca-volontera po kućama, ojačan angažovanom radnom snagom, brojao bi 50 osoba koje bi u jednom danu mogle sašiti 4.000- 5.000 komada pokrivalica za one kojima su najpotrebnije.
GLOSA: Pokrivalice nisu zaštitna maska protiv virusa Korona COVID-19, ali našim medicinarima, farmaceutima volonterima i svim građanima više sunego potrebne. Pokrivalice predstavljaju i neverbalnu poruku da se čuvamo i dai oni treba da se čuvaju, izraz su kolektivne solidarnosti svih nas u ovim teškim danima. Napravili smo čitav proizvodni pogon, a da se pritom nikada nismo sreli!
ELLE: Kako ste počeli sa izradom maski?
NATAŠA: Kada je virus počeo da odnosi prve žrtve u Republici Kini, rešili smo da uvezemo mašinu za proizvodnju hirurških maski. U tom momentu već su stavili zabranu za izvoz nekih sirovina potrebnih za izradu, tako da to nismo mogli da realizujemo. Pojavom Covid19 virusa kod nas, naš primarni posao, opremanje hotela i proizvodnja tekstila za dom, čime se bavimo već tri decenije, potpuno je stao. Ali, ja nisam stala. Došla sam na ideju da počnem sa proizvodnjom maski koje bih donirala medicinskim i ostalim ustanovama, po prioritetima. Kontaktirala sam direktorku sektora za preduzetništvo u PKS, gospođu Branislavu Simanić, koja mi je dosta pomogla oko distribuiranja. Nakon tri dana kada sam postavila prvu objavu na društvenim mrežama, telefon je postao usijana linija, a maske najtraženiji proizvod u istoriji tekstila. Medijskim promovisanjem uspeli smo da animiramo mnoge i dokazali smo koliko je tekstilna branša Srbije jaka, solidarna i preduzimljiva.
ELLE: Kakva je logistika i da li ste imali nekih problema?
NATAŠA: Šablon sam napravila sama sa našom mladom krojačicom, a posle sam ga prosleđivala firmama, pojedincima, dizajnerima koji su se uključili u najhumaniju akciju u poslednjih nekoliko decenija. Naši proizvodni pogoni dobro su organizovani, tako da smo se uhodali za pola radnog dana. Kadaproizvodimo nešto za pomoć drugima, energija je posebna, mnogo veća i pozitivnija nego kada radimo redovne proizvode. Zalihe materijala su nam izuzetno velike tako da smo mogli da započnemo proizvodnjubez problema.
ELLE:Koliko dnevno proizvedete i kakvi su vam budući planovi?
NATAŠA: Dnevno se proizvede nekoliko hiljada komada u sva tri pogona koja imamo. Sada je lakše jer kada smo mi počeli, niko nije radio maske i nije bilo moguće odgovoriti na sve zahteve, ali uključivanjem mnogih tekstilaca,situacija je stabilna i to me raduje. Ovim putem molim sve naše sugrađane da nakon ove pošasti sačuvaju maske, kao i navike koje smo stekli, na teži način, jer moramo biti spremni ukoliko se ovakva pandemija ponovi. Ponosna sam na sve svoje kolege, to su veliki ljudi, empatični i energični, koji inspiraciju za svoj rad pronalaze u zadovoljstvu drugih.
ELLE: Maske su danas neophodnost, smatrate li da su i budućnost svakodnevnog oblačenja?
NATAŠA: Verujem da će ova pandemija u mnogo čemu promeniti naše navike. Sasvim sigurno budućnost bez maske i rukavica biće teško zamisliti, a ta iskustveno stečena neophodnost doneće namnovi modni trend.
ELLE: Kada ste počeli sa izradom maski?
NINA RAJAK: Naš atelje već dugi niz godina posvećuje veliki deo kreativne energije izradi odevnih predmeta i aksesoara za realizaciju modnih editorijala ili stilizaciju istaknutih ličnosti. Maske odnedavno koristimo umesto nakita, ornamenata za kosu i drugih detalja kako bismo na drugačiji način naglasili sugestivnost kostima što je, recimo, na nedavnom nezaboravnom muzičko-estetskom performansu Nataše Bekvalac privuklo neočekivano veliku pažnju. Ubrzo potom nad umetničku, modnu i lifestyle sferu života nadvio se oblak koji preti egzistenciji, te smo jedan deo proizvodnje u martu preusmerili na izradu zaštitnih maski koje smo, u kratkom roku, donirali saradnicima i članovima zajednice kako bismo dali naš doprinos prevazilaženju novonastale situacije. Ljubitelji našeg rada počeli su da iskazuju interesovanje za maske brendirane našim pečatom, te smo te želje svakako odlučili da ispunimo.
ELLE: Kakva je logistika slanja besplatnih maski?
NINA RAJAK: Za kratko vreme uspeli smo da reorganizujemo tim i proizvodne linije u skladu sa preporučenim merama predostrožnosti. Sektor kreativne radionice koji je posvećen nesvakidašnjim nosivim odevnim predmetima nije prestao sa radom, dok je segment custom-made programa i proizvodnje odmah nosivih artikala preusmeren na proizvodnju artikala praktične primene, kao sto su basic maske za višenamensku upotrebu kao i stilizovane maske. Sa izradom stilizovanih maski, uklopivih uz druge odevne predmete, počeli smo kako bismo zadovoljili naše verne ljubitelje mode koja uvek može naći praktičnu primenu.
ELLE: Koliko dnevno pošaljete prekrivalica?
NINA RAJAK: Dnevno naš atelje proizvede i distribuira 1.000 maski. Takođe smo počeli izradu prolećnih rukavica koje će,osim estetske,imati i zaštitnu ulogu.
ELLE: Da li ste imali neobičnih upita od građana?
NINA RAJAK: Do sada nije bilo upita koje možemo okarakterisati kao neobične, kada je rečo maskama ili rukavicama, dok specijalnih upita u dizajniranju maske od materijala uklopivih uz određenioutfit imamo na dnevnom nivou. Tako smo prostudirali nova rešenja za izradu maski od zanimljivih materijala sa elementima od kože, sa neobičnim štepovima, neočekivanih boja, i tome ćemo u predstojeća dva meseca posvetiti posebnu pažnju jer pored praktičnosti, u našem ateljeunegovanje kreativnosti ne sme da utihne.
NEKAD&SAD
Davno pre globalne pandemije, zaštitne maske izvršile suinvaziju na modnu scenu zahvaljujući brendovima poput Off-White, Marine Serrei Fendija, ali ni poznate ličnosti kao što su Cardi B i Billie Eilish nisu odolele ovom trendu.
Kako je korona uznapredovala, modne kuće kao što su Prada i Gucci priključile su se pravljenju istih, dok je u Britaniji Birtish Fashion Council zajedno sa Ministarstvom biznisa, energetike i industrijske strategije te Ministarstvom zdravlja, zatražio pomoć dizajnera u kriznim vremenima.
Iako je dugo tvrdila drugačije, Svetska zdravstvena organizacija nedavno je objavila nove načine za zaštitu od korona virusa preporučujući ljudima da koriste bilo kakve pamučne pokrivače kako bi prekrili lice kada izađu napolje, pa je tako u jednom danu, izniklo čitavo novo tržište - dizajnerske zaštitne maske.
Oni veći brendovi kao što su Christian Siriano, Prada ili pak Zara i H&M koriste svoja postrojenja kako bi proizveli što više potrepština namenjenih medicinskom osoblju. Neke manje kompanije založile su se za neposrednu pomoć koju mogu da obezbede, kao što je na primer donacija za svakuprodatu masku.
Međutim, brendova koji su pre globalne tišine proizvodili zaštitne maske, ne manjka. Zagađenje vazduha o kome podaci svaki dan dostižu i trocifrene brojke naterale su različite kreativce da se ujedine i osmisle fashion rešenje za gorući problem. Izdvajamo sedam pionira koji su pronašli inovativno rešenje, I našli mesto na tržištu onda kada zaštitne maske kao statementniko nije ni uzimao u obzir:
LEKKO
Poljski brend koji proizvodi zaštitne šalove protiv zagađenja nastao kada je ova zemlja počela da registruje veliki procenat zagađenosti vazduha i dospela na 36. mesto najzagađenijih zemalja u Evropi.
Antismog šalnapravljen jeod laganog pamuka kojim je opšivena memorijska pena. Sadrži filter koji čuva onog ko ga nosi i od sićušnih čestica kakve su PMo1. Kako čelnici ovog brenda kažu, maska pruža do 95 odsto zaštite od štetnih materija u koje spadaju i virusi i bakterije, a dostupnaje u različitim desenima i bojama.
FREKA
Ovaj brend iz Velike Britanije inspiraciju za svoje pokrivalice pronašao je u gas-maskama. Odlikuje ih to da odgovaraju svakom obliku lica, velika udobnost i odličan protok vazduha. Sadrže filter koji može da obradi i najsitnije čestice ugljenika, a takođe su zaštićene od UV zračenja čak 99 odsto.
VOGMASK
Još 2011, osnivačica ovog brenda, Wendover Brown, otpočela je potragu za zaštitnim maskama koje kombinuju dizajn, efikasnost i eko-friendly proizvodnju.
Na jednom muzičkom festivalu 2011, shvatila je da ne postoji nijedna dovoljno kul maska koja istovremeno može i da je zaštititi od prašine. Njen brend nudi široki dijapazon različitih šara,a motivi savremene umetnosti, surferske kulture i brige za okruženje nisu jojstrani.
U poslednjih nekoliko meseci popularnost Vogmaska izuzetno je porasla, pogotovo u Indiji i Singapuru, ali i u Americi, Australiji i Filipinima.
SCOUGHP
Brend koji pravi tkanine koje izgledaju kao bilo koji dizajnerski šal, imao je na umu da bude ispred svog vremena. Njihove maske napravljene su od materijala koji filtrira ugljenik kombinovan sa srebrom koje štiti od alergena, virusa i zagađivača do 99 odsto, kako je istaknuto na njihovom sajtu. U svom asortimanu sadrže i bandane za decu, a svaka napred poseduje džep u kom se filter menja na 90 dana.
TECHMASK
Australijski brend koji je pokrenut kada je osnivačica Mandy Scarf 2012.putovala u Japan gde je videla kako tamošnje stanovništvo nosi hirurške maske. Takođe, primetila jekako na modnom tržištu ovakvi proizvodi ne postoje.
Techmask je pokrenut 2015. u Japanu i postao je jedan od najprodavanijih brendova u toj zemlji. Maske su napravljene od tri sloja koja sadrže PM2.5 filter. Dizajn je standardno hirurški sa velikim brojem različitih patterna,a njihov sastav takođe se može reciklirati.
Povećano interesovanje za Techmaskom pojavilo se tokom požarau Australiji početkom godine, kada je prodaja porasla za čak735odsto.
AIRPOP
Firma sa sedištem u San Francisku i Šangaju nudi standardnu zaštitu u svim bojama. Svoje proizvode prave od laganih materijala i aerodinamičnog dizajna koji dozvoljava koži lica da diše.
Postoji nekoliko različitih opcija: activewear,standardne, i one za toplo vreme koje sprečavaju znojenje.
G95 BIOSCARF
Ovaj brend koji dolazi iz Atlante pravi maske koje izgledaju kao običan modni dodatak, ali zapravo nude veoma dobru zaštitu.
Brend su osmislili i razvili Carlton i Hazel Solle, a njegova tehnologija štiti od bakterija, virusa, dima i štetnih čestica.
Pored maski nude i Biohoodie, koji takođe poseduje G95 tehnologiju filtracije i Biogoggles, naočare specijalno napravljene kako bi zaštitile očne jabučice od zagađenja. U budućnosti tim planira da proširi svoju proizvodnju i na ostale odevne predmete.
KAKO NAPRAVITI SVOJU MASKU
Upotrebite tkaninu od čistog pamuka do koje se najlakše može doći tako što ćete iskoristiti,recimo, staru posteljinu.
Dvostruki sloj pamuka pomoći će kao privremena zaštita. Trudite seda ne dodirujete maskuprstima sa prednje strane. Nakon svakog korišćenja neophodno ju je otkuvati, osušiti i potom ispeglati peglom na paru.
Međutim, ukoliko ste voljni da napravite ozbiljniju zaštitnu masku, za to će vam takoše biti potreban dvostruki sloj stopostotnog pamuka, a između njega sloj celuloze.
Dezinfekcija se vrši otkuvavanjem i parnim peglanjem.
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti