Revija Hedi Slimanea bila je dostojna Helmut Newtonove estetike i vratila je žestoke party devojke 80-ih na scenu. Bez muzike i sa Bénédicteom de Ginestous, veteranom Saint Laurenta, kao naratorom, ova revija podsetila je na modu stare škole i ispostavila se kao Slimaneova labudova pesma za Saint Laurent. Tri nedelje nakon predstavljanja dizajner je potvrdio glasine napustivši kuću nakon četiri godine, navodno zbog pitanja kontrole u delu beauty advertajzinga.

Ubrzo ga je zamenio belgijski dizajner Anthony Vaccarello koji svoju samostalnu kolekciju predstavlja u Parizu od januara 2009. godine, a u poslednje četiri sezone radi i kao kreativni direktor za Versus Versace. Ovaj događaj pratilo je pojavljivanje Jarrara Bouchara u Lanvinu koji je popunio upražnjeno mesto na kom je donedavno bio Alber Elbaz. (i Vacarello i Jarrar su zarad novih pozicija svoje brendove privremeno stavili na hold.) Još se čeka da i Dior objavi ko će zameniti Rafa Simonsa koji je prošle jeseni napustio studio - jesenju kolekciju je dizajnirao tim „iz kuće“: Lucie Meier i Serge Ruffieux.

Ipak, ove sezone beskrajne špekulacije na temu ko ide, a ko ostaje, pale su u senku zahvaljujući mnogo aktivnijim debatama koje se tiču pitanja treba li modna industrija da pređe na see now/buy now sistem i raspored koji bi omogućio da stvari predstavljene na pistama postanu skoro istovremeno dostupne i u radnjama?

U septembru Burberry će kombinovati i mušku i žensku liniju u seasonless reviju koja će odmah biti spremna i za prodaju. Konačno, to je i krajni cilj trenutne „vidi i kupi“ struje - poručite svoje must have komade dok ih gledate na pisti pred sobom, a u međuvremenu luksuzni brendovi ubrzavaju svoj ritam ulazeći u trku sa fast fashion kompanijama čineći svoje originalne stvari dostupnim pre nego što fast fashion stigne da uradi kopiju. 

U SAD-u Tom Ford je otkazao svoju februarsku reviju i objavio da će, umesto tada, jesenju kolekciju predstaviti u septembru, dok je Tommy Hilfiger proglasio da će preći na see now/buy now model na proleće 2017.godine. Ipak, ove promene dočekane su u drugačijem raspoloženju i zvučnim i glasnim „ne!“ sa druge strane okeana, kod evropskih dizajnera. „Ideja see now/wear now ili sell now jeste negacija sanjarenja i želje“, rekao je François-Henri Pinault, predsednik i CEO Keringa koji drži brendove Gucci, Balenciaga, Alexander McQueen i Bottega Veneta.

Njegovoj primedbi na novi trend pridružio se i Ralph Toledano, predsednik Fédération française de la Couture, vodećeg tela u pitanjima francuske mode i modne grupe Puig, koji je insistirao da se međusezone poznate kao pre-fall i resort, koje brendovima donose najveću stopu zarade, uvrste u zvaničan modni kalendar.

Čak i novo lice (novajlija) Demna Gvasalia, koji je nedavno dobio izuzetno laskave pohvale za svoju ovogodišnju jesenju kolekciju kojom je debitovao kao umetnički direktor za brend Balenciaga, kaže da će brend iza kojeg stoji sa bratom Guramom, Vetements, predstaviti i mušku i žensku liniju zajedno tokom muških Nedelja mode, u januaru i junu, i žele da njihova kolekcija bude dostupna već mesec dana nakon premijere na reviji.

Te gender fluid promene imale su odjeka i i kod kreativnog direktora brenda Gucci, Alessandroa Michelea. On će sada takođe spojiti muške i ženske revije u 2017, ali još nije odlučio hoće li to biti tokom muške ili ženske Nedelje mode. 

Brendovi kao Prada i Alexander Wang omogućili su kupovinu nekoliko svojih torbi tek pošto su sišle sa piste. Tokom dana njujorške Nedelje mode Bergdorf Goodman je u radnji održao seriju Right Off the Runway događaja. Kupci-posetioci mogli su da odaberu komade brendova Altuzarra, Jason Wu, Michael Kors, Prabal Gurung i drugih, i unapred ih poruče. (Kors je takođe napravio i capsule liniju - mini kolekciju jesenje ready-to-wear kolekcije odeće i aksesoara dostupnih za prodaju na sajtu neposredno nakon što ih je predstavio na februarskoj reviji). Sve ove promene i „prevare“ odražavaju istinski pokušaj da se u duhu maloprodajnih taktika koje su počele u vreme početaka finansijske krize 2008. ubrza usporena prodaja u modnoj industriji. 

Dobra vest je svakako to što je, kada je o odeći reč, ova konfuzija donela pravi procvat kreativnosti. Streetwear 80-ih i 90-ih svakako i dalje ima najveći uticaj. Valentinovi dizajneri Maria Grazia Chiuri i Pierpaolo Piccioli pronašli su inspiraciju u legendama savremenog eksperimentalnog plesa koje su pomerale granice svog vremena - Marthai Graham i Karole Armitage i čitavu kolekciju jersey haljina i haljina od tila izgradili na estetici njihove odeće sa proba i van scene, dok je Sarah Burton u Alexander McQueenu mini suknje od tila i kožne jakne kombinovala sa korsetima, zajedno sa mantil-haljinama bez rukava sa izvezenim nadrealističkim leptirima i satovima. Pank i bajkerski šik takođe su se probudili na majicama sa rečima TENDER i STRICT Alexandera Wanga, koje neodoljivo podsećaju na one iz 80-ih Katharine Hamnett.

I šezdesete su doživele svoj veliki povratak u izrezima i mini suknjama Dion Leeja, kao i kod J.W.Andersona u puf suknjama i sečenim topovima kao i onima sa satenskim trakama. Calvin Kleinov Fransico Costa imao je nešto drugačiji, pomalo psihodeličan pristup: haljine sa foto-štampom dragog kamena ahat upotpunile su malo muški orijentisanu ponudu.

I zaista, muška odeća jeste značajan jesenji trend: vratila su se velika ramena i kombinezoni preširokih nogavica kakvi nisu viđeni od vremena Claude Montana i Thierryja Muglera. Gvasalia je predstavio plišane komade sa pogrbljenim ramenima i sakoe od tvida za Vetements, kao i prevelike perjane jakne-kapute (puffer coat) - još jedan nezaobilazni trend, zajedno sa tvidom, brokatom i leopard printovima za Balenciagau. Laura i Kate Mulleavy su, inspirisane San Franciskom i art nouveauom, dizajnirale haljine od izvrsne čipke, ukrašene kožnim karnerima, koje su ponekad prikazane i ispod raznobojnih Jeti bundi ili kaputa od kozije dlake. Podjednako ekstravagantna je i Pradina mešavina kojom je predstavila ono što naziva mnogim aspektima ženske ličnosti - što je ideja proizašla iz njene saradnje na muškoj reviji sa umetnikom Christopheom Cheminom - gde je mornarske kape i korsete (još jedan veliki povratak na scenu) sparivala sa romboidnim paternima, cvetnim bluzama, brokatom i somotskim bolerima. Pojam kompleksnosti dobio je gotičku konotaciju kod Marca Jacobsa; pistom je, između ostalih, prošetala i Lady Gaga, a on je nadrealnim vezovima, heklanim kragnama i voluminoznim oblicima postigao gotovo linčovsku atmosferu. 

Dok su neki dizajneri u jurnjavi da unovče svoj rad na internetu, deluje da mnogi pobeđuju užurbanost povlačeći se u najzabačenije uglove svoje kreativnosti. Čak ni kritičari Kanye Westa i njegove saradnje sa Vanessaom Beecroft za Yeezy reviju u Madison Square Gardenu ne mogu da ga optuže za manjak kreativnosti. Dizajner/muzičar svakako razmišlja veliko, a reviju koja je pratila objavljivanje njegovog poslednjeg albuma The Life of Pablo pogledalo je preko 20 miliona posetilaca na Tidalu (Jay-Zijev muzički streamign service čiji deo drži West) dok su ulaznice za događaj koštale između 50$ i 135$, kad već pričamo o umetnosti i prodaji. 

Tekst: Milan Đačić
Zapratite ELLE na Viberu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>http: //www.viber.com/ellesrbija