Odlazak Karla Lagerfelda donosi Chanelu najveći kreativni izazov do sada, od smrti iskonskog osnivača ovog brenda, famozne Coco koja je preminula 1973.

Preminuvši u 85.godini svog života, Karl je iza sebe ostavio dugogodišnju najbližu saradnicu Virginie Viard, koja će kako stoji u saopštenju francuske kuće preuzeti ulogu kreativnog direktora Chanela.

(Desna ruka Karla Lagerfelda: Ona 30 godina vlada Chanelom iz senke)

Od presudne važnosti za budućnost brenda je pitanje da li Viard može izaći iz Karlove senke i nametnuti ubedljivu kreativnu viziju, ili će Chanel tražiti afirmisanog dizajnera kao što je Phoebe Philo, koja je napustila Celine prošle godine, ili pak Albera Elbaza, koji je bio dugogodišnja vodilja Lanvin-a?

Licitacija je svakko već počela...

"Tražiće visoko kvalifikovanog kreativnog direktora, a u međuvremenu imaju neverovatno sposobne ljude u svom timu", rekao je Mario Ortelli, koji vodi savetodavno preduzeće o luksuznoj strategiji, sa sedištem u Londonu.

"Svaki dizajner na svetu bi bio više nego srećan da radi za Chanel."

Kreativni genije

Lagerfeld je nadgledao čak osam Chanel kolekcija godišnje: proleće, jesen, ski, haute couture i još mnogo toga.

Jedan od najplodnijih modnih dizajnera 20. i 21. veka, takođe je kreirao odeću za italijanski brend Fendi i sopstven Karl Lagerfeld brend - sve u isto vreme.

Prepoznatljiv po majicama sa visokim ogrlicama, belom repu, tamnim sunčanim naočarima i crnim rukavicama bez prstiju, Lagerfeld je imao listu klijenata na kojoj su se nalazile najveće show biz zvezde , uključujući glumicu Cate Blanchett i pevača Pharrell Villiams-a.

"Izgubili smo kreativnog genija koji je pomogao da Pariz postane modna prestonica sveta", rekao je Bernard Arno, predsednik i izvršni direktor luksuznog giganta LVMH Moet Hennessi Louis Vuitton.

Kada je Chanel prošlog meseca objavio da je dizajner suviše umoran da bi se pojavio na svojoj reviji proleće/leto 2019 u Parizu, njegovo odsustvo je izazvalo veću vest nego ručno šivene cvetne haljine, odela od tvida i perje na plaštu. 

Modna kuća je reagovala brzo posle smrti Lagerfelda i saopštila da je Viard "njegovoj najbližoj saradnici više od 30 godina, poveren kreativni rad" na kolekcijama, "tako da nasleđe Gabrielle Chanel i Karl Lagerfelda može da nastavi da živi dalje." 

Znak poraza

Oštroumni Lagerfeld - poznat po linijama kao što je "nošenje trenerki je znak poraza" - došao je u Chanel da bi obnovio brend 1983. Coco Chanel, osnivač brenda umrla je 12 godina ranije, a u međuvremenu kompanija se provlačila kroz industriju potpomognuta licencama za odeću i prodajom parfema No.5.

Nastojeći da podmlade Chanel, njegovi vlasnici - braća Alain i Gerard Wertheimer, okrenuli su se Lagerfeldu, nemačkom dizajneru koji je u svojoj 21. godini osvojio prestižnu nagradu Woolmark za dizajn, a do 1965. postao kreativni direktor modnih kuća Chloe i Fendi.

U Chanelu, Lagerfeld je brzo podigao imidž brenda na novi i viši nivo reinterpirajući legendarna tvid odela sa suknjama, sa više ženstvenog kroja i pojačanom upotrebom bisera, lanaca i dvostrukog “C” logotipa.

PageBreak

Dok Chanel žestoko čuva svoj imidž tako što izrađuje haljine od 15.000 dolara i torbe od štepane kože, uspeva da održi i beauty zaradu ružem za usne koji može biti ispod 30 dolara i parfemima za manje od 100 dolara po pakovanju.

Lagerfeld je bio "marketinški genije", rekao je Elodie Novinski, profesor modnih studija u EM Lion Business School, pre svoje smrti.

"On zna kako da uzme ovaj elitni rečnik iz visoke mode i učini ga poželjnim masama."

Najbogatiji u Francuskoj

Kombinacija privlačnosti masovnog tržišta i vrhunske ekskluzivnosti pomogla je Chanelu da preraste u giganta sa buticima širom sveta, 20.000 zaposlenih i operativnim profitom od 2.7 milijardi dolara u 2017.

BNP Paribas je procenio vrednost brenda na više od 50 milijardi dolara, što je Wertheimere uvrstilo među najbogatije građane Francuske.

Sa drugim fondovima kao što su vinogradi Bordo-a, ergele za rasne konje i slike majstora 20. veka - svaki brat ima neto vrednost od skoro 21 milijardu dolara, prema Bloomberg Billionaires Indeks-u.

Sam Lagerfeld je stekao lično bogatstvo od oko 400 miliona evra (453 miliona dolara), prema najnovijoj godišnjoj listi bogatih, koju je sastavio nemački Manager Magazin

Poželjna imovina

Dok Wertheimersi (oba brata imaju oko 70 godina), nisu otkrili nijedan plan sukcesije, oni jasno razmišljaju o budućnosti.

Imenovali su nezavisne članove odbora i pregrupisali Chanel i desetine filijala - uključujući dobavljače vezova, perja, kožnih rukavica i komponente satova dobavljane tokom godina - u jednu holding kompaniju registrovanu u Londonu.

Kompanija je prošlog leta preradila svoju web stranicu, dodajući sunčane naočare ponudama šminke i parfema, i konačno počela objavljivati cene za svoje modne kolekcije i aksesoare na internetu. Pre godinu dana, Chanel je uzeo udeo u platformi za elektronsku trgovinu Farfetch, koja pomaže u razvoju digitalnih alata za prodavnice brenda.

Francuska kuća porekla je da planira inicijalnu javnu ponudu ili prodaju, ali spekulacije su porasle od kako su Wertheimersi preoblikovali strukturu kompanije.

Chanel je "definitivno veoma poželjna imovina koja do sada nije bila otvorena za prodaju", rekla je Jelena Sokolova, analitičarka Morningstara, kao odgovor na pitanje Bloomberga.

Malo je verovatno da će Lagerfeldov gubitak za sada promeniti status quo, rekla je ona.

We shall see...

Priredila: Tijana Mišović

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/