Večeras se u okviru Perwoll Fashion Week-a, u atrijumu Narodnog muzeja, održava revija Mirjane Marić sa modelima koji su poklonjeni Etnografskom muzeju nakon njene poslednje izložbe 2014. godine, a ELLE vas vodi na ovo glamurozno dešavanje u Beogradu.
''Sigurna sam da je kreator uspeo ako na ulici sreće sve više svojih kreacija... Zadovoljna sam kad na ulicama Beograda sretnem svoje modele.'' Mirjana Marić za Politika ekspres, 1975.
Mirjana Marić je otelotvoravala prostor između umetnosti i industrije, brižljivo vodeći računa o vrednosti robne marke koju je stvarala. Ona je balansirala između imperativa očuvanja svoje umetničke osobenosti i potreba tržišta. Njena ciljna grupa bila je socijalistička srednja klasa željna prestižnih estetizovanih proizvoda, i vrlo često je navodila da joj je cilj da stvara praktičnu odeću koju će žene nositi svakodnevno - na ulici, na poslu, ili u popodnevnim izlascima. Omogućila je ženama da se razlikuju u masi zahvaljujući maštovitim modnim dodacima, smelim krojevima i upadljivim bojama i dezenima, te tekstilom i kožom vrhunskog kvaliteta.
Gotovo da nije bilo Jugoslovenke srednje klase koja u svom posedu nije imala haljinu, kožnu suknju ili torbicu za šminku s potpisom Mirjane Marić.
''Njeni modeli i kolekcije označeni su kao de luxe prêt-à-porter jugoslovenske i srpske mode. Ženstvenost i lepršavost kreacija i dosledno oblikovanje u stilu klasične elegancije izdvajali su modele Mirjane Marić iz obilja mladalačke odeće hipi, pank i tehno estetike, a stil usmeren ka zreloj, zaposlenoj ili poslovnoj ženi upućivao ka segmentu tržišta kome se nije nudilo mnogo čega originalnog. Što se duže Mirjana Marić bavila modnim dizajnom, njene kolekcije su bile sve složenije, modela je bilo sve više, a saradnja s preduzećima produbljivala se i razgranavala.'' piše Mirjana M. Menković u knjizi ''Moda i dizajn''.
Izložba Mirjana Marić: de luxe prêt-à-porter jugoslovenske mode (1970–1992) i knjiga, kao njen sastavni deo, postavili su pred Etnografski muzej u Beogradu inovativan zadatak. Posle zatvaranja izložbe 2014. godine, kolekcija koja je rađena namenski biva poklonjena Etnografskom muzeju, čime je ova ustanova postala mesto gde se sreću prošlost i sadašnjost, spajaju tradicionalni i moderni artefakti i poštuju kulturna memorija i promenljivi identiteti.
ELLE x Perwoll Fashion Week revija Omaž Mirjani Marić, powered by VodaVoda, biće održana večeras u Narodnom muzeju u Beogradu. Modele sa poslednje izložbe Etnografskog muzeja 2014. godine nosiće naijistaknutija imena jugoslovenske i srpske modne scene, a za stajlinge će biti zaduženi modni stručnjaci: Ana Ostojić, Adela Damnjanović i Ashok Murty.
Rekli su o Mirjani Marić
Ana Ostojić, modna urednica ELLE magazina
''Još od malih nogu modni pojam Mirjana Marić bio je zastuljen u mojoj kući kroz reči i odevne komade koja je moja majka negovala. Nikada neću zaboraviti kako su se dve velike dame moje porodice, baka i mama, uvek za specijalne prilike dogovarale oko outfita i komada Mirjane Marić. Jer ona je bila to - magičan modni odabir koji se čuva u ormanu za najvažnije životne događaje. Danas, godinama kasnije, još uvek jedan crni sako ravnog kroja sa crvenom postavom i zlatnim dugmadima ima svoje posebno mesto na čiviluku kako bi se izneo u javnost možda baš sada, za još jednu specijalnu priliku. Revija koju ELLE u saradnji sa Perwoll Fashion Week-om organizuje u omaž velike jugoslovenske kreatorke u Narodnom muzeju idealan je događaj da i ja kao treća generacija ponesem upravo ovaj komad u njenu čast. U čast istinskog uticaja i oblikovanja ženstvene jugoslovenske mode koja nije zaboravljena, već se preliva u sadašnji momenat sa porukom da umetnička dela nemaju svoj rok trajanja, već naprotiv večni trag u beskraju. Njena autorska dela današnjim generacijama postaju neiscrpna inspiracija i motivacija kako se dugoživotni rad i stvaralaštvo iz ljubavi ceni, prepoznaje, ali i jedna lepa poučno utešna činjenica da delo ipak živi posle autora ukoliko je bilo vredno, baš kao što ro jeste rad genijalne Mirjane Marić. To dokazuju njene bezvremenske modne kolekcije, modeli i kampanje koje imamo veliku čast da vam prikažemo ovom revijom. Zajedno sa stilistima Adelom Damnjanović i Ašokom Murtijem dobila sam ovu privilegiju da neke od njenih modela prikažemo uz naš pečat na večeraš njoj reviji, jer njihova savremenost ovde nije diskutabilna, samo kontekst vremena i mesta njihovog ponovnog otkrivanja široj javnosti uz apel (re)glorifikacije imena Mirjana Marić. Dobro došli na jedinstveni omaž de luxe prêt-à-porter jugoslovenske i srpske mode!“
Mario Leone Bralić, fotograf i kustos izložbe Mirjana Marić:de luxe prêt-à-porter jugoslovenske mode (1970–1992)
Sad tek sazreva šta je značaj Mirjane Marić. Ona je reagovala munjevito i prodaju puštala baš u momentu kada je to bilo najpotrebnije. Bila je izuzetna po tome što nije pravila kolekcije po sezonama, nego se držala toga da kada neko najavi da će za petnaest dana da zahladni, ona napravi crteže i kreira komade po tim prognozama. Yves Saint Laurent govorio je kako je učinjena velika nepravda što šnit Mirjane Marić nije prepoznat kao jedan od onih koji može da parira brendovima visoke mode poput Chanel-a. S druge strane, zbog Mirjane Marić, žene po provinciji dobile su neverovatnu veliku mogućnost da se emancipuju. Hiljade naših žena postale su afirmisane zahvaljujući tome što su mogle da zarađuju i da se izvedu na svoj put, što im je upravo ona omogućila zaposlenjem u svojoj tekstilnoj industriji. U tome je njena veličina.
MATES, modni dizajneri čija je kolekcija za leto 2021. posvećena Mirjani Marić
Marko: Mirjana Marić je ime koje se možda retko, ali uvek u bitnim trenucima pominjalo u mojoj porodici. Tetkina prva plata, pa onda čašćavanje sakoom, tetkina svadba, pa onda bakin komplet, mamin rođendan, pa ta neka suknja, i na svim ovim stvarima se provlačilo ime Mirjana Marić. Žena ispred svog vremena, žena koja je mirila modu i konfekciju i žena koju su nosile mnoge žene.
Saša: Plašim se da bih preciziranjem umanjio veličinu i značaj Mirjane Marić. Ona je za mene mnogo, zaista mnogo. Kada to kažem svakako da mislim i na ono istorijsko i činjenično, ali i na lično, emotivno i porodično. Bilo je pitanje dana kada će Mirjana pronaći mesto u našoj inspiraciji, još od onog trenutka kada sam prvi put ugledao zlatne gravirane pločice na maminoj kožnoj jakni.