Nikakvo čudo da je i poslednji velikodušni gest njenog prijatelja bio dobrotvoran: Givenchyjevi neđaci i životni partner Philippe Venet (kolega iz svijeta haute couture u kom je još u mladosti pronašao istinski srodnu dušu, što su znali svi njemu bitni, a sa ostalima o intimi ionako nije diskutovao) zamolili su ožalošćene da prema pokojnikovoj želji novac namenjen cveću uplate Unicefu.

U svetu visoke mode simbioza između ove dve elegantne i plemenite osobe jedinstven je slučaj jer je po pravilu barem jedan deo para kreator-muza hirovit i sklon ispadima taštine i ekscentričnosti. O indiskrecijama da se i ne govori. A ovde je reč o autentičnom izuzetku koji potvrđuje pravilo.

Oboje plemićkog porekla - on rođen 20. februara 1927. kao grof Hubert James Marcel Taffin de Givenchy, a ona 4. maja 1929. kao Edda Kathleen Hepburn-Ruston, kći britanskog „zamalo - plemića“ i autentične holandske baronice po imenu Ella van Heemstra - upoznali su se kad je 24-godišnja glumica započela sa radom na ulozi Sabrine u istoimenom holivudskom klasiku.

Budući režiser Billy Wilder želeo je za lik Sabrine autentične pariske kreacije u drugoj polovini filma (kada se junakinja, Amerikanka i šoferova kći, vraća iz Pariza s potpunim make-overom spolja i iznutra) i obratio se za pomoć ženi direktora francuske podružnice filmskog studija Paramount.

Iako je izvorno imala na umu Balenciagu, mladoj glumici lako je ispunila želju da to bude Givenchy (na kom je Audrey insistirala) jer je dizajner bio njen prijatelj iz dana kad je radila za Elsu Schiaparelli. Najavila mu je posetu Miss Hepburn i Hubert se, očekujući planetarno popularnu Katherine Hepburn,  silno razveselio časti i poverenju koje mu ukazuje holivudska legenda: Za Audrey do tada nikada nije čuo budući da njen filmski prvenac Praznik u Rimu koji joj je neočekivano doneo prvog i jedinog Oskara još nije bio prikazan u Francuskoj.

Ugledavši štrkljastu mladu ženu u helankama, košulji, baletankama i sa slamnatim gondolijerskim šeširićem sa natpisom Venezia sveže osamostaljeni i u zvezde okovani dizajner - koji je te godinu ranije tek osnovao vlastitu modnu kuću i upravo radio na svojoj drugoj kolekciji pod svojim imenom - najprije je zanemeo od šoka i neverice, a onda je gošću ljubazno odbio navodeći kao razloge gužvu oko završavanja kolekcije i manjak pomoćnika u ateljeu.

No ljupka i graciozna zvezda u usponu nije se dala omesti: želela je sofisticiranu, a jednostavnu odeću koja bi je na filmskom platnu ohrabrila i uvećala joj samopouzdanje, pa je njen ideal bio upravo Givenchyjev stil. Ne mogavši da odbije molbe da proba barem nešto što sigurno ima gotovo i sašiveno izrečene uz razoružavajući pogled gazele po kom je Audrey već bila poznata, dozvolio joj je da proba nekoliko modela koje je već pripremio za nadolazeću jesen i zimu, te ju je izveo na večeru u restoran u rue de Grenelle. Pre nego što se večera i završila, bili su potpuno osvojeni jedno drugim i on joj se zakleo: „Nema toga što za tebe ne bih učinio.“

Budući je za ostatak kostima u Sabrini legendarna kostimografkinja Edith Head osvojila Oskara i preuzimajući ga, namerno prećutala doprinos francuskog dizajnera uspehu filma, Audrey je jednostavno postavila uslov: ubuduće će je u svim filmovima koji nisu istorijski spektakli i u kojima karakter uloge to dozvoljava oblačiti isključivo Hubert de Givenchy. Rečeno - učinjeno. Couturier je nakon Sabrine prikazane 1954. potpisao njene kostime u još šest nezaboravnih filmskih ostvarenja: Funny Face i Ljubav poslepodne (oba iz 1957), Doručak kod Tiffanyja iz 1961, Šarada (1963), Paris When It Sizzles iz 1964, Kako ukrasti milion dolara snimljen 1966.

Ne samo na  svim gala prijemima za Unicef, dodelama važnijih nagrada, reklamnim kampanjama (bila je ujedno i prva i jedina zvezda koja je ikada pozirala besplatno za oglas nekog parfema - naravno, bio je to Hubertov mirisni prvenac L'Interdit) već i reportažama o ovom modnom autoritetu, većim intervjuima koje je Givenchy davao u svojim raskošnim domovima te u monografijama koje su o njemu objavljene, glumica je redovno blistala u modelima visoke mode kuće čije je zaštitno lice tako spontano postala i to ostala pune četiri decenije.

Audrey je i oba braka sklopila u njegovim modelima, krstila oba svoja sina u haljinama koje je kreirao njen „brat od druge majke“, visoki zaštitnik kojeg je u suton života imenovala kao izvršioca svog testamenta. Nakon teške operacije u Los Anđelesu zbog koje pred sam kraj života nije čak mogla da doputuje kući u Švajcarsku komercijalnim letom (Audrey je živela u idiličnom domu koji je za svoju porodicu podigla u mestu Tolokenaz u švajcarskom kantonu Vaud) Hubert je od svoje važne klijentkinje i američke milionerke dobio na pozajmicu privatni avion Learjet, ispunio ga cvećem i obožavanu muzu dopratio kući na poslednji počinak. Iz modne kuće, koju je ponosno osnovao 1952, a uz oklevanje nakon 36 godina nezavisnosti prodao konglomeratu LVMH, Hubert de Givenchy povukao se u penziju svega dve i po godine nakon smrti svoje voljene prijateljice.

Do kraja života bio je protagonist sveta antikviteta kao stručni savetnik za aukcijsku kuću Christie's, dvorac Versailles i muzej Louvre, ali i utemeljivač fondacije Cristobala Balenciage u njegovom rodnom mestu. U čast neprežaljene Audrey, između ostalog, postavio je i retrospektivne izložbe njene garderobe s njegovim potpisom u Haagu i Madridu.

Modna ostavština ovog dizajnera koji je obeležio visoku modu poratnog Pariza najpre kao učenik kod Jacquesa Fatha, Roberta Pigueta, Luciena Lelonga i Else Schiaparelli, a potom kao samostalni dizajner čiji je stil značajno nadahnulo i 15-godišnje blisko prijateljstvo s legendarnim Cristobalom Balenciagom (čak su im i modne kuće bile susedi i gledale jedna na drugu u pariskoj Avenue George V) je velika. Spojivši skulpturalnu perfekciju sofisticiranih krojeva haute couture sa poletom i urođenom elegancijom žena sklonih minimalizmu poput Audrey, definisao je svoj modni izraz i ušao u legendu.

A zajedno s njim i plejada ikona stila koje su sa ponosom oblačile njegove kreacije. Uz nezaobilaznu Audrey, dovoljno je početi nabrajanje: Jackie Kennedy i njena sestra Lee Radziwill, Grace Kelly, Donna Marella Agnelli, Ingrid Bergman, Lauren Bacall, Mona von Bismarck, Maria Callas, Marlene Dietrich, Greta Garbo, Jeanne Moreau, Babe Paley, Gloria Guinness, Farah Pahlavi, Diana Vreeland...

Tekst: Ivan Lozić

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/