Britanski izdavač Thames & Hudson objavio je, u pravom smislu reči, raskošnu knjigu – 20th Century Jewelry & The Icons of Style. Ova edicija je skup životnih priča o jedinstvenim ženama XX veka, njihovim ličnim dramama i kolekcijama nakita sastavljenim od juvelirskih remek-dela.

Autori, Stefano Papi i Alexandra Rhodes, oboje internacionalni eksperti za nakit, otkrivaju priče koje se nalaze iza ovih komada, ali i iza čitavih kolekcija nakita. Ne samo da su oživeli vreme u kom su se ove žene kretale, već su i do detalja opisali drago kamenje najprestižnijih juvelirnica kao što su Cartier, Van Cleef & Arpels i Harry Winston.

Knjiga je ilustrovana fotografijama na kojima je nakit u gro-planu, kao i fotografijama na kojima su originalni nacrti nakita. Takođe, u knjizi možete videti fotografije ovih dama koje su napravili vodeći fotografi tog vremena – Beaton, Horst i drugi.

Međutim, ova knjiga nije samo slikovnica. Autori su se fokusirali na opis socijalno-kulturološkog fenomena koji je ostao zaboravljen u prošlosti. U njihovom centru pažnje se našlo jedanaest heroina (dame koje bismo danas popularno zvali it girls) i ispovesti o njihovim stradanjima, radostima i strasti prema nakitu. Razvedena Amerikanka, a zatim supruga naslednika britanske krune – vojvotkinja od Vindzora; operska diva Maria Callas; članica visokog društva i naslednica trgovinske imperije Woolworths, Barbara Hutton; miss Francuske 1930. i supruga lidera muslimanskih Šiita, Ivonna Blanch Labrus i druge. Sve su bile ikone stila svog vremena.

Kako ističe jedan od autora knjige, Stefano Papi, koji je mnogo godina radio u aukcijskim kućama Sotheby's i Christie's, u XX veku ove žene su bile otelotvorenje lepote i centar bogatstva tog vremena. Do njihove pojave, nošenje ovakvog nakita je bila povlastica isključivo članova carskih ili kraljevskih porodica.

„Javno“ i „društvo“ su ključne reči za razumevanje ovog fenomena. Za razliku od svojih prethodnica aristokratskog porekla, ove svetske lepotice novog doba su vodile raskošan život pred očima publike. Zahvaljujući upadljivim časopisima, koji su redovno objavljivali fotografije modernih dama, njihovi brilijanti i rubini su maltene postali i vlasništvo javnosti. Nov, svetlucajući ukras se uvek poistovećivao sa određenim detaljem iz biografije. To nisu bile životne priče koje su pričala lica na fotografijama, ove priče su pričali zlatni karati.

I danas svi pričaju o nakitu kojim je biznismen Giovanni Meneghini iznenadio svoju suprugu Mariau Callas na dan njene premijere. Debitantski nastup svoje voljene na operi La Traviata, ovaj strasni ljubitelj opere je obeležio Harry Winston tijarom optočenom brilijantima i safirima. Samo tri godine posle ovog događaja svi su pričali o novom odnosu operske pevačice i njenog udvarača - Aristotlea Onassisa. Kao dokaz njihove strasne, ali ne i srećne ljubavne priče, svedoči jedan od mnogih poklona koje je grčki magnat poklonio operskoj divi. To su Van Cleef & Arpels minđuše i narukvice od korala, tirkiza, bisera i brilijanata.

Jedinstvena kolekcija prstenja i broševa „panter”, od Cartiera, pripada supruzi kralja Velike Britanije Eduarda VIII, fatalnoj Wallis Simpson. Šteta što u oskarovskom filmu Kraljev govor nema ni naznake ovog bogatstva. Među dragocenostima „sakupljenim” u ovoj knjizi je i kutijica ekscentrične i neobične Daisy Fellowes, koja je bila samo srce francuskog šika tridesetih godina. Upravo je ona uvela modnu tendenciju da se kamenje u boji umeće u jedan isti komad nakita. Ova dama je posedovala, između ostalog, gigantski broš u obliku leptira, francuske juvelirnice Boivin, inače „dobro poznate u uskim krugovima“.

Danas je izraz da su dijamanti večni, nažalost, samo fraza ili neko sećanje na prošlost. Savremene zvezde su u ovom pogledu – foliranti. Većina nema potrebu da poseduje sopstveni nakit od bisera ili dijamanata jer takav nakit uglavnom iznajmljuju. Tako je i većina ovog bezvremenog nakita kroz aukcijsku prodaju odavno dobila nove, anonimne vlasnike.

Tekst: Jasmina Avramov