Da li bi danas Frida Kahlo imala Youtube kanal, a Jovanka Orleanka više pratilaca od Kylie Jenner, ili je posao današnjih superjuna ka da zbrinjavaju marginalizovane grupe i na vreme otplaćuju kredit - pokušale su da utvrde Duška ...
U produženoj prazničnoj atmosferi Duška je za mesto susreta izabrala skriveni dorćolski dragulj Saša Bar, okupirajući najveći sto, kako i dolikuje ozbiljnosti ove teme. Gošće su pomalo i same heroine - Marija Žeželj je tinejdž Youtube i pevačka zvezda, Bojana Lekić istaknuta novinarka i ikona televizije i Maja Vukadinović hrabra ratnica u kulturi.
Pitanja su se sudarila i pre dolaska nežno grilovanih pečurki koje se valjuškaju na palenti, povrća tek dotaknutog vatrom i aromatičnog bollito misto mesa. Naravno, sve smo delile, ponekad čak i stavove. Počele smo od definicije herojstva.
Maja: Heroj je osoba stvarna ili izmišljena koja pobuđuje divljenje okoline jer se od drugih izdvaja neuobičajenim dostignućima i velikim delima. Postoji čak i podela na one koji osvajaju ili oslobađaju, one koji su se izdigli iz siromaštva i nedaća poput Pepeljuge, i mudre, pre nego snažne, ali i dobročinitelje, koji čine velika dela značajna za sve ili se čak žrtvuju za viši cilj. Naravno, ovo su klasične definicije herojstva, složićemo se da danas važe malo drugačija pravila.
Duška: Zašto su nam danas potrebni superjunaci? Čini se da ih nema, čim za njima tragamo. Potreba za takvim likovima postoji oduvek, ali se u poslednje vreme povećala. Gde su nestali heroji našeg doba?
Bojana: Ne slažem se da ih nema. Mislim da danas o istim pojmovima često pričamo različitim jezicima. Meni je zanimljivo što se definicije heroja i heroine razlikuju. Meni najdraži dodatak koji postoji kod heroine jeste to da je ona dama. To znači da heroine imaju plus u odnosu na heroje.
Marija R: Koren reči dama dolazi od reči za ženu na konju - Dame što je srednjovekovna viteška titula za ženu, koja je svojim dostignućima osvojila ovo priznanje. To je razlika između dame i lady. Mi danas kroz upotrebu reči dama možemo pratiti i poziciju žene u društvu, zato me zanima ko su heroji današnje generacije?
Duška: Danas je vrlo bitna i pozicija na internetu. Marija je ovde jer je ona nova junakinja kojoj se dive mladi. Ima samo 18 godina i pola miliona pratilaca. Da li ona time šalje poruku i čitavom društvu?
Marija Ž: Danas uz svaku profesiju dolazi i prisustvo na internetu, koje generiše popularnost i tako utiče na uspeh. Naravno, svakako je bitno znanje i stručnost, ali popularnost na internetu danas određuje vrhunac karijere, odnosno postignuće naših ciljeva.
Marija R: Da li su foloweri danas pomoć pri ostvarenju cilja ili cilj sam po sebi?
Marija Ž: Popularnost ne sme da bude cilj. Ispričaću vam iz ličnog iskustva - 2015. otvorila sam Youtube kanal po uzoru na svetske internet zvezde među kojima su Zoe Sag, Bethany Mota, Marcus Butler, Alfie Deyes (PointlessBlog) jer sam želela da prevaziđem stidljivost i povučenost, da se kreativno izrazim. Stala sam pred kameru i nekako uspela da prevaziđem strah. Pokušavala sam da se izgradim i da se upoznam sa internetom, a desilo se da je došla i popularnost.