Kada se u oktobru prošle godine Jennifer Lopez na Elle događaju "Women in Hollywood" pojavila u crnoj suknji sa asimetričnom faltom, ružičastim topom od satena preko kog je imala stilizovanu mašnu u krem boji, svi su se zapitali ko stoji iza ovako neobičnog izdanja.
U pitanju je bio Toni Matičevski, dizajner koji važi za jednog od najboljih u Australiji, ali i nekoga ko ima verne kupce od Kine do Jordana.
Ovaj talentovani dizajner makedonskog porekla rođen je u Melburnu, u koji su se njegovi roditelji doselili tokom 70-ih.
Toni je završio Royal Melbourne Institute of Technology, kao jedan od najboljih studenata na klasi, da bi ubrzo potom osvojio nagradu Fashion Group International, što je rezultovalo prestižnom ponudom za radno mesto kod Donne Karan sa bazom u Njujorku.
Matičevski je odbio ovu poziciju i umesto u Njujork, zaputio se u Pariz, gde je dve sezone radio za brend Cerruti. Sa svojih navršenih 21 godinu, odlučio je da se vrati u Melburn i osnuje brend sa svojim imenom. Bila je to 1998.
Od samog starta njegov rad biva zapažen i propraćen priznanjima, a razlog za to leži u spoju majstorskog, besprekornog kroja i odvažne siluete sa kojom se dizajner igra, ne plašeći se ovog zahtevnog zadatka.
Ono što je ipak njegov najjači adut je to što se ne dodvorava publici, već je osluškuje i što njegovu modu odlikuje ta neka melanholična romantika s dozom klasike koja je osvojila i svet poznatih – njegove modele nosila je i Beyonce, Kim Kardashian, Jaime King, Penelope Cruz, Elle Macpherson, Ciara, Heidi Klum ali i saudijska princeza Deena Al-Juhani Abdulaziz, jedna od najbolje odevenih žena na svetu.
Sve ovo je bio povod da uradimo intervju sa prvim dizajnerom s ovih prostora koji nalik Roksandi postaje BIG NAME u modnoj industriji!
Kako biste opisali modu koja je aktuelna danas? U jednoj rečenici...
Svugde je prisutno dosta individualnosti koja izgleda identično, kao copy-paste.
Moodboard za kolekciju spring / summer 2019/20.
Na samom početku karijere, odbili ste veliku poziciju kod Donne Karan u Njujorku, izjavivši kako osećate da bi taj posao iscrpio svu kreativnost koju imate u sebi. Danas smo svedoci da značajan broj uglednih dizajnera odbija nalik vama krupne igrače u modi, i daje prednost sopstvenim linijama ili napušta luksuzne kuće nakon vrlo kratke ere. Stiče se utisak kako su modni dizajneri uvereni u to da jedino mogu opstati i raditi ono što vole, samo ako rade za sebe.
Slažem se donekle, jer svaki dizajner bi voleo da može da zadrži sopstveni brend i bude kreativa koja vodi Dior, Louis Vuitton i slične kuće, ali retki su primeri onih koji stvarno uspeju na duže staze da rade na oba fronta bez vidljivog burnout-a. Sistem je tako postavljen da našu kreativnost crpi maksimalno i izlaže je nerealnim očekivanjima i torturi. Ipak, i dalje verujem da su neki dizajneri bolji u reintrepetaciji sopstvene vizije mode za već postojeći brend, dok su drugi ipak najbolji za kreiranje dizajnerskog pečata unutar svoje linije. Ali da, dizajneri mogu da opstanu ako su u solo vodama, samo moraju da pronađu izraz koji je samo njima svojstven, nešto po čemu će se izdvojiti a ne da upadnu u zamku toga da postanu ono što neko drugi želi da oni budu. Važno je biti svoj i drugačiji. To je jedina prava vodilja.
Da li je na vaš dizajn uticalo vaše makedonsko poreklo i koliko ste uopšte upućeni u modu na Balkanu, da li pratite neke dizajnere?
Mislim da nije uticalo. Da, to jeste deo mene i mojih korena, ali ne mogu da kažem da sam pri kreiranju bilo koje kolekcije oslanjao se na neku etno tradiciju iz Makedonije ili njene okoline. Što se tiče mode na tim prostorima, nažalost nisam imao vremena da istražim i informišem se više o njoj, ali nadam se da će se to uskoro promeniti jer bih voleo da saznam više o kreatorima koji dizajniraju na prostoru ex-Jugoslavije. U inostranstvu susrećem se sa dosta šminkera, frizera i modela sa naših prostora i sveopšti utisak je kako je Balkan podneblje vrlo kreativnih, ali i neshvaćenih ljudi.
Vaše kolekcije odlikuje snažan umetnički pristup modi, a posebno pri kreiranju delikatnih materijala – poput svile, satena, šifona, ta neka fluidna, skulpturalna moda koja ima modernu siluetu ali i tu neku skoro pa opipljivu romantičnu sofisticiranost. Danas vas mnogi doživljavaju kao jednog od poslednjih “romantičara” u modnoj industriji. Nekog ko se inspiriše najviše pokretom, anatomijom nego delima legendarnih dizajnera…
Od kada kreiram “upijao” sam toliko toga, sva lica moda i umetnosti, jer moda jeste i dalje art svet bez obzira na sve promene koje je pretrpela. Ne bih mogao da izdvojim jednu inspiraciju, ali definitivno me je najviše izazivalo i podsticalo to na koji način materijal, te samim tim neki komad se ponaša kada se ta osoba kreće, kada sedi. Opet s druge strane, kada sam bio na samom početku karijere i studija, istražio sam sve čuvene dizajnere i danas kreiram oslanjajući se na iskustvo, istraživanje ali i sopstvenu viziju mode.
Koji izazov u poslu vam je bio najteži kada ste pokrenuli sopstvenu liniju i da li baš neki određeni momenat pamtite kao onaj koji je bio presudan za vašu karijeru?
Svaki dizajner koji se odluči za pokretanje sopstvene linije, ima taj naveći izazov a to je da ne bude kao svi ostali već da pronađe ono po čemu će se razlikovati. A ako niste isti kao većina, ljudi ne znaju kakav odnos da imaju prema vašoj modi, jer su naučeni da slepo prate trendove i ono što većina “servira”. Međutim, ako ste uporni i konstantno ih šokirate na pozitivan način, prihvatiće vas. Presudni moment? Mislim da je to možda bila prva velika porudžina iz tri velike robne kuće u svetu, i to nakon predstavljanja jedne od prvih kolekcija što me je ubedilo da sam na pravom putu, odnosno da kreiram relevantnu modu, onu koja se prodaje.
Priča se da kreatori loše podnose negativnu kritiku. Da li je to i kod vas slučaj?
U početku jesam teško podnosio negativne natpise, komentare. Danas prosto ne osećam da mogu da mi škode ili da treba da me brinu. Svi ti ljudi koji me kritikuju ili ne vole moje kreacije, nisu moji klijenti. Tako da reagujem samo na komentare ljudi koji jesu moji kupci, jer mi je stalo da budu zadovoljni i da se stalno vraćaju u moje butike. Njihova reakcija, sugestija, pažnja i kritika mi je izuzetno važna.
Kako biste opisali žene koje vole vaše kreacije? Šta te žene žele?
Mislim da su pre svega impresionirane tim jedinstvenim i često puta vrlo neopipljivim kvalitetom dizajna. Tu je i taj osećaj kada prvi put obuku neku moju kreaciju. Kako izgledaju sebi u ogledaju, kao da je na delu neka magija. Šta one žele? Žele da budu zaštićene, da budu nekom bitne, negovane i poštovane. To je bar ono što su mi otkrile do sada.
Koliko je internet, i taj ludi zaludni svet društvenih mreža uticao na vašu modu?
Pa definitivno smo dobili kanal komunikacije koji do tada nije postojao. Svako može samo sa jednim klikom da vidi vašu kreaciju, komentariše je, oceni, zaljubi se u nju i odluči da li želi da prati vaš rad. Ja imam samo benefite jer sam dobio direktnu komunikaciju sa ljudima kojima se moji modeli sviđaju. Moćnija platforma danas ne postoji.
Šta biste rekli da je vaš najmoćniji pečat u modi?
Fluidnost mojih kreacija i sloboda da se razvijam po svojim pravilima.
Da li postoji neki proces prilikom kreiranja koji nalazite vrlo dosadnim, možda napornim?
Pa ne baš. Jedino me nervira malo što nekada imam tako jasnu ideju šta želim i u glavi prođem sve etape te stvorim osećaj kao da je kolekcija gotova, a onda shvatim da moram da se vratim na sam početak i postavim ceo proces od ideje do realizacije. Ali opet, sjajno je što toliko toga mogu da zamislim i ispunim.
Poznati prodaju. To je opšte poznato. Shodno tome veliki broj luksuznih kuća ne krije da plaća određene celebrity osobe da nose njihove modele i na taj način promovišu njihove komade i šire svest o brendu. Da li i vi praktikujete da plaćate slavne ličnosti radi promocije i reklame?
Odevam slavne, ali bez nadoknade. Mislim da je to više praksa većih dizajnerskih kuća koje imaju i haute couture linije. Ja imam sreću da veliki broj poznatih koji imaju čak dogovore sa jačim kućama, okreću se više meni, jer vole kako im stoje moji modeli. To je za mene pobeda, kada neko odabere moje kreacije samovoljno, bez prisile ili dogovora. Možda sam ja malo optimističan, ali želja da nešto ponesete u čemu ćete se osećati prelepo je jača od bilo kog novca ili dogovora.
J.Lo, Beyonce, Kate Upton, Karolina Kurkova i mnoge druge dame ponele su na crvenom tepihu vaše modele do sada i to po nekoliko puta. Na koji ste celebrity match ipak posebno ponosni?
Uf, teško mi je sada nekog konkretnog da izdvojim. Ono što moram da naglasim jeste da je za moj proboj ka crvenom tepihu zaslužna horda stilista koja voli moje modele i koja je moje kreacije predstavile svim tim divama. Ja lično uvek sam imao osećaj da su sve te žene osećale prelepo u mojim modelima, i da se to na njihovim licima videlo. Jer to je uspeh, sve drugo je samo još jedna kreacija na crvenom tepihu koju niko neće upamtiti pošto ima toliko brendova i dogovora.
Šta možemo da očekujemo od Tonija Matičevskog u narednom periodu?
Osmislio sam prelepu liniju torbi koju ću predstaviti uskoro i zbog toga se osećam vrlo uzbuđeno jer kod mene sve se vrti oko osluškivanja klijenata i nadogradnje brenda, te “hranljenja” kreativnosti. Van toga konekcija sa kupcima i ljudima kojima se moja moda sviđa mi je najbitnija.
Tekst: Ana Dodig
Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti