Ovo leto počinje sa kompletom od laganog belog tvida sa zlatnim koncem i crnim okvirnim linijama. Gornji deo je otvoren na golom telu Lune Bijl, i sastavljen je samo u struku crnim kaišem sa punim imenom brenda.
Tu su i dve iste torbe, po jedna na oba ramena, crne rukavice bez prstiju i suknja tik ispod kolena. Nema obuće. Revija je na pesku. Cela plaža je tu, sa sve zapljuskujućim talasima. Zatim Rianne Van Rompaey nosi sličan komplet, ali u bež zlatnoj tvid verziji, sa kratkim rukavima.
Treći model je već potpuno drugačiji. Preko uskog crnog kombinezona od rastegljivog krepa do ispod kolena, obučen je široki bež sako sa podvrnutim rukavima. Kosa boje peska i oči boje mora Rebecce Leigh Longendyke nekako su spojile Kaliforniju sa Mediteranom.
Sledeći sako na reviji kraći je od prethodnog i pomalo širi. Naramenice su velike, i osim što čine ramena širokim, one ih i blago spuštaju, istovremeno vizuelno skraćujući rukave. Neko bi stekao utisak da je Vittoriji Ceretti sako bar za broj veći. Ali, baš ova četvrtasta, pomalo kutijasta forma, u ovakvoj postavci, jedan je od najprepoznatljivijih Lagerfeldovih dizajnerskih potpisa.
Anna Ewers, njegova zemljakinja i jedna od omiljenih devojaka, nastavlja reviju sa jarkoroze sakoom, uz pastelnoroze otvorene rukavice i torbicu od plastificirane verzije tvida za taj sako. Napokon, Kaia Gerber nosi najpopularniju stvar iz cele kolekcije, i jedan od najvažnijih predmeta cele sezone: kratku belu košulju sa kratkim rukavima, i CHA natpisom na desnom i NEL natpisom na levom džepu.
Ovakva podela imena provlači se kroz celu kolekciju, od minđuša i ogrlica, do torbi, kaiševa i papuča. Potpuno je neverovatno kako je samo jedan razmak između slova uspeo da osveži celo leto. To su ti skoro nevidljivi detalji u procesu stvaranja, koji Lagerfelda čine istorijskim.
Dok se već ozbiljan broj velikih kuća bavi redizajnom logoa, prelazeći na beserifne fontove, Chanel (Karl), već od početka beserifni, odgovara na sve to samo jednim klikom na space na tastaturi.
Tako se rešava trend (učvršćuje se ili povećava prodaja), pa se onda lagano vraća na stil. Nastavak kolekcije donosi dalju razradu Lagerfeldovih oblika i površina. Način na koji on pristupa predimenzioniranost pokazuje koliko je podjednako posvećen komadu odeće kao i ženi koja ga nosi.
To nije nikakav dizajn radi dizajna, niti radi trenda, što je svakako prisutno na pistama drugih dizajnera. Gomila odeće, prekrivena drugom gomilom odeće, i sve to ispod rastegnute dukserice, pa zakopčano nekom vetrovkom, na sirotoj tridesetokilogramskoj manekenki u ružnim patikama postaje uobičajena slika današnje moderne devojke (i dečaka). S tim što ta devojka tu postaje nevidljiva, bukvalno zatrpana metrima tekstila, kao nekakva poluprobuđena mumija. Suprotno od toga Lagerfeld je takođe bio u Egiptu, ali sa Métiers d'Art kolekcijom za Pre-Fall 2019.
U vezi sa sportsko-uličnim trendom imao je i patike, ali njegova verzija bile su Massaro za couture 2014, pa i torbice oko struka za istu kolekciju, pa čak i pocepane trenerke za leto iste te godine.
Da, Lagerfeld je dizajnirao trenerke, i to za Chanel, u onoj superpopularnoj kolekciji u supermarketu. Poruka o superkonzumerizmu bila je jasna. Ali. ovo je bio već veliki povratak u prošlost, a on nije voleo da gleda unazad.
Zbog toga ovde nema priče o razmaženom nemačkom dečaku i njegovim istorijskim dostignućima u modi i umetnosti, niti ima potrebe za pominjanjem njegovih antologijskih citata. Dovoljno je iskoristiti apsurdnost modnog ciklusa, i još jednom se vratiti u tek nastupajuće proleće i leto, pa sve do rane jeseni u Egiptu, ali u Njujorku. Posle Kaine bele košulje, leto se nastavlja sa širokim pantalonama i velikim kostimima od tvida.
Pantalone su rasečene na obe nogavice, a suknje su takođe sa šlicevima. Tvid prelazi u čipku, pa u džins, čak i u kožu. Glavni print je kolaž od plavo-belo-crvenih suncobrana, torbe su u obliku lopti za plažu, kačketi i šeširi od slame, a boje su kremasto-istopljene, osunčane žute i ljubičaste, isprane plave, od tirkizne do teget, i peščano bež do najčistije belih. Sve se završava sa crnim haljinama od svilenog organdina, muslina i tila. Stopala su i dalje bosa, a papuče se neobavezno nose u rukama. Tako je Lagerfeld naslikao leto: more, vetar i sunce, od jutra do ponoći.
A ja nikad nisam voleo leto. I nisu mi se sviđale Chanel cipele. I nisam se divio Karlovim skicama. Činile su mi se previše jednostavnim, ponekad nezgrapnim, nalik nečemu što bih i sam mogao da nacrtam. Ali, gledajući ih otelotvorene u haljinama i suknjama na revijama, shvatio sam koliko je ta jednostavnost bila složena, ostvarljiva jedino alhemijskim majstorima iz Chanelovih čarobnih ateljea. A ta, naizgled nezgrapna, odvojenost linije odeće od linije tela bila je upravo savršena bliskost između žene i njenog kostima. To nije bila udaljenost, to je bila sloboda. Ona sloboda na kojoj je Gabrielle osnovala svoju kuću.
U tu kuću kasnije se uselio Karl, renovirao ju je i nemački precizno nadogradio svojom slobodom: slobodom olovke i makaza, slobodom razmišljanja i govorenja. Radilo se o snu... o magiji i mitovima, o filozofiji i umetnostima.
Gledano sa strane, sve je izgledalo lagano i tečno. Nisam siguran koliko su ljudi van mode znali ko kreira Chanel. Veličanstvenost te kuće bila je zamagljena njenim imenom i otkrivala se smrtnicima preko nekih crno-belih fotografija ostarele Coco. Čak i kada se smejala, izgledala je strogo. Karl je izgledao isto tako. Nepristupačno, nedodirljivo i hladno. Da li ga je njegova uniforma činila takvim? Lepeza, bela košulja sa strmim okovratnikom, rukavice bez prstiju, seda kosa u repu? Da li je ta čuvena silueta njegovog profila, poznata poput Chanelovog duplog C, ili Fendijevog duplog F, pokazivala njegovu istinsku prirodu? Ili njegovu istinsku izveštačenost? Nemogućnost određivanja sredine između ove dve krajnosti predstavlja samu suštinu mode. I Lagerfeld ju je živeo kao takvu. A ja sam počeo da volim leto. I možda ću početi da razumem žene na štiklama od samo šest centimetara.
Tekst: Veljko Gavrilović
Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti