Svi znamo o revijskim lokacijama u Njujorku, Londonu, Milanu i Parizu, a koliko nam je poznata paralelna scena u kojoj Ruskinje imaju glavnu ulogu? One poziraju u raskošnoj šarenoj odeći i nije im mrsko da se presvuku i po tri-četiri puta dnevno. Upravo ove devojke su zaslužne za procvat street style fotografa. Njihove fotografije šire se mrežom kao požar, automatski stvarajući viral efekat.
Ako se uspeh može meriti brojem pratilaca na Instagramu, stajliš Ruskinje su bez premca. Ali ko su one i kako je to toga došlo? Pitajte tradicionalno orijentisane modne stručnjake i odmah će vas zasuti lošim asocijacijama: narcizam, samopromocija, bogate devojke sa skupim hobijem... Priznajem, imala sam slično mišljenje. Ali tako je bilo samo dok nisam stigla u Moskvu.
U trendi kafiću Coffeemania prelepe devojke ispijaju kafu sa sojinim mlekom i puše tanke cigare, vredne konobarice jurišaju, a na svim čivilucima vise kaputi (obavezno sa krznom!).
Miroslava Duma, iliti @miraudma kako je zna 401.000 njenih Instagram pratilaca, napokon stiže sa 40 minuta zakašnjenja. Iznenađujuće, ona ne nosi krzno, već tvid. Da budem preciznija, u pitanju je vrhunska Chanel kreacija, odelo sa tartan šarom iz Métiers d'Art Paris-Edinburgh kolekcije. Duma je jedan od Chanel ambasadora. Često je opisuju sintagmom „ruska lutkica“, poredeći je sa slatkim drvenim babuškama. Sada mi je jasno zašto. Pa, ona je malena!
Čim je ušla obaveštavam je da nam je ostalo još samo 20 minuta za razgovor pre nego što se uputimo na Vilshenko reviju. Samo se nasmejala: „Pst! Manje vremena mi je trebalo da izgradim poslovnu imperiju. Miroslava je direktorka sektora za digitalne medije moskovskog tržnog centra TsUM, koji u ponudi ima više od 800 svetskih brendova. "Radimo na redizajniranju e-commerce sajta, uključena sam u sve PR projekte, pomažem u kupovini..." Tada uzima telefon i brzo se loguje na administrativnu stranicu sajta koji je pokrenula – buro247.ru: "Udružili smo se sa jednom od najvećih izdavačkih grupacija u Rusiji, Foward Media Group. Sajt je trenutno u globalnoj ekspanziji i širi se na teritoriju nekadašnjeg Sovjetskog Saveza, Evropu i Srednji istok." Sve to sama nadgleda ova devojka, koja je upravo napunila 28 godina.
Glavna ambicija ove devojke je da se samostalno dokaže u poslovnom svetu: "Mnogi misle da mi je lako jer potičem iz imućne porodice, ali ja nikada ne zovem svoje roditelje da bih im rekla ’hej, trebaju mi pare za novu Céline tašnu. Nikada. Udala sam se pre osam godina i nemam takav odnos sa njima. Ako me vidite kako nosim najnoviju Chanel kolekciju, morate imati u vidu da je to moj posao. Ljudi kao da ne shvataju da ja stalno radim i to jako puno."
Mira je prava predstavnica nove Rusije: odlučna hrabra devojka koja ne preza od toga da svoje konekcije, znanje, osećaj za stil i zainteresovanost za nove medije dobro unovči. Što se nje tiče, street style fotografije su tu da zapadu pokažu promene na istoku i da ga obaveste da i tamo postoji sofisticirani stil. "Morate da razumete da modna scena u Rusiji postoji tek petnaestak godina. Pre toga nije bilo ničega. Niste mogli da jednostavno izađete i kupite kafu, haljinu ili šešir, čizme i bundu." Dok to izgovara traži račun (65 evra za tri kafe, vodu i paklicu Davidoffa). Pitam je da li želi da podelimo moj prevoz do revije, odmahuje rukom i pokazuje u pravcu svog ličnog vozača.
Sledećeg jutra imam zakazan doručak sa Nataliaom Alaverdian (@nataliaalaverdian, 4.612 pratilaca na Instagramu). Sastajemo se u Pushkinu, ruskom lokalu poznatom po enterijeru u plišu i bogatoj klijenteli. Tu čak i dizajnirane torbe gostiju dobijaju posebnu drvenu stolicu. Pokušavam da razumem fenomen ruskih IT devojaka iz perspektive modnog profesionalca. Alaverdian je modna urednica, fotograf i dizajner (sve one imaju najmanje tri zanimanja). Izgleda sjajno u maslinastoj bomber jakni i uzanim kožnim pantalonama iz njene kolekcije A.W.A.K.E. koja se nalazi u ponudi poznatog sajta modaoperandi.com.
"Morate da razumete, ovo je novi svet, sa novim novcem i novim prilikama i mogućnostima", kaže. Posle raspada Sovjetskog Saveza 1991. godine, luksuzni brendovi su brzinom svetlosti osvojili rusko tržište. Kapitalizam i konzumerizam doveli su do stvaranja nove klase superbogatih, a Rusija je preko noći postala kraljevstvo visoke mode. Alaverdian objašnjava: "Starije generacije to teško prihvataju, ali njihova deca su spremna. Oni imaju jasan cilj, oni žele sve i to žele sada. Otkrili su da kroz modu mogu postati poznati za jedan dan."
Ona sama nije svojevoljno postala street style zvezda: "To je poslednja stvar po kojoj bih želela da me prepoznaju. Ja sam full time zaposlena u modnoj industriji. Radim punom parom. Nemam vremena da visim na društvenim mrežama i po ceo dan slikam sebe za Instagram."
Toplo me je zagrlila, govori kako joj je jako drago što me je upoznala i unapred se izvinjava zbog svog lošeg engleskog jezika. Odrasla je u Sibiru u skromnoj porodici koja je uvozila robu iz Kine, a zatim je preprodavala na lokalnoj pijaci. Kada je napunila 16 odvažila se da se prijavi na kasting za reviju frizura, gde su je agenti otkrili i pozvali u Pariz. Tamo je postala član agencije IMG Models, a oni su poželeli da je lanisiraju na zapadno tržiše. „Ipak to nije bilo moguće zbog mojih problema sa drogom, možda znaš za to.“ Iznenađeno odmahujem glavom. Kada je imala 16 godina Perminova je bila uhapšena zbog dilovanja droge u jednom klubu u Novosibirsku. Tada je upoznala Lebedeva, ruskog političara koji je lobirao da je prebace u program zaštite svedoka u zamenu za otkrivanje ruskih narko bardova. Izbegla je osam godina zatvora. „On je bio moj anđeo, spasio me je. Možete da zamislite tako mladu devojku u zatvoru? Moj život bi bio završen.“ Umesto toga, upisala je ekonomski fakultet i započela vezu Lebedevim. Danas imaju dva sina, Nikitu i Egora.
Vraćemo se na modu. Nastavlja: "U mojoj prirodi je da se ističem. Ne znam zašto. Zamislite Sibir devedesetih godina, vrlo siva sredina.“ Prekidam je i pitam da li joj je sad neverovatno što sebi može da priušti najesktravagantnije couture kreacije. Na moje iznenađenje odgovara: "Nosim couture modele, ali ih ne kupujem. Ne trošim novac tek tako. Bez obzira koliko moj muž zarađuje, ne rasipam se. Kad biste videli moj garederober sve bi vam bilo jasno. Čak ni ne skupljam odeću. Poklanjam je prijateljicama i sestri. Naravno, ako vidim neki komad koji mi se neobično dopadne, kupiću bez razmišljanja."
Pitam je u čemu je, onda, poenta odlaženja na nedelje mode, ako ne posmatranje i biranje odeće za sledeću sezonu? "Volim modu. Jako je zanimljivo biti deo svega toga, upoznati interesantne ljude, upijati atmosferu, videti kreacije među prvima..." Tvrdi da je i dalje iznenađena što svi dizajneri žele da je vide u prvom redu. Pitam se da li je moguće da tu ne postoji neki skriveni motiv? Zar zaista ne želi da unovči svoju street style slavu? Odgovara da joj je satisfakcija to što pomaže mladim dizajnerima: "Mnogi ljudi žele da budu fotografisani kako bi zadovoljiili svoju sujetu. Meni to nije bitno. Ja prikazujem svoj lični stil i ponosna sam kad mogu da pomognem nekom kreatoru da se probije u modnom svetu.“ Zato insistira da se sretnem sa njenom prijateljicom Vikom.
Zahvaljujući magičnom uklapanju faktora: internet, upliv novca, kapitalizam, ambicija i preduzetnički duh, nova Rusija se našla na čelu street style pokreta. Danas sve one mogu da postanu poznate dizajnerke za manje od šest meseci, jednostavno prenoseći lični stil u kolekcije. Jedna od njih je i Natasha Goldenberg (@ngoldenberg, 51.000 Instagram pratilaca). Ona je svoj ležerni stil sa vunenim kapicama, farmerkama i patikama pretočila u brend koji se sada prodaje u najcenjenijem londonskom butiku, Browns. „Nisam dizajner. Ne umem da osmislim haljinu. Ne umem čak ni da crtam. Ja sam stilista i znam šta moji klijenti žele da nose, pa sam osmislila mini liniju“, kaže Goldenbergova koja je radila kao asistent bajera za robnu kuću TsUM i kao modni kolumnista za rusko izdanje Hello! magazina. "Sada imamo Instagram, ne trebaju nam revije", dodaje značajno. Upoznala sam simpatičnu Natashau u Coffeemaniji. Sedela sam sa novinarkom ruskog ELLE magazina, Alinaom Alekseevskyaom, kada nam je Natasha prišla: „Elle nikada nije objavio ništa od mojih stvari“, rekla je.
Alekseevskya je tiho potvrdila.
To je paradoks za koji nemaju objašnjenje. Ruski mesečnici ne pišu o fashionisticama i njihovim mladim brendovima. Bizarno je to da su devojke koje Zapad obožava jedva poznate u svojoj zemlji. Čitaoce magazina više zanima šta nose holivudske zvezde sa A liste. Tek kada domaći kreator uspe da obuče internacionalnu zvezdu, za njega se vrata otvaraju. Jedna od najpoznatijih dizajnerki na dobrom putu je Ulyana Sergeenko (@ulyanasergeenko, 72.000 Instagram pratilaca). Ona je carica street style scene kojoj je pošlo za rukom da u modu uvede look smerne, zakopčane holivudske heroine iz pedesetih godina. Sopstveni imidž pretočila je u kolekcije couture modela. Sergeenko, supruga milionera Danila Khachaturova je, nažalost, van zemlje u vreme mog boravka u Moskvi. Preko mejla sam je upitala šta misli u kom pravcu se razvija njen novi biznis. Odgovor je glasio: „Moj san je da stvorim prvu rusku modnu kuću čiji rad bi poštovao našu kulturu i tradiciju.“
Shvatam da je termin IT devojka ovde potpuno promašen, ali jednostavno morate odati priznanje ovim tehnološki obrazovanim devojkama koje su spremne da preduzmu rizik i upuste se u preduzetničke avanture. U njihovom slučaju definitivno ne postoji stereotip. Svedoci smo prvih izdanaka generacije neopterećene konvencijama koja neustrašivo leti na talasu društvenih medija stvarajući globalni fenomen. Za razliku od Rusije, mi smo toga svesni.
Tekst: Jelena Karakaš
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti