Dovoljno je samo da prođe pored njega na ulici i čovek već dobija potrebu da izgovori neku melodramatičnu rečenicu jer najednom ima osećaj da je u nekom dobrom kadru visokoestetizovanog spota ili filma koji nikada neće pasti u zaborav.

Marko Ćerketa, dizajner čiji je brend "Ruksag" odavno osvojio svesniji deo modne planete, sasvim namerno tako izgleda. Kao i svakog kreativnog jurišnika, uzbuđuju ga dizajniranje svakodnevice i besmrtnost. Ozbiljnost mu je najveći turn-off. 

Kako biste opisali vašu svakodnevnu „uniformu“?

Definitivno kao neku vrstu „uloge“. Jedan dan volim da sam Ian Curtis, drugi Adrien Brody kao Dmitri iz "Grand Hotel Budapest", a u poslednje vreme Johnny Cash.

Moj stil menja se u zavisnosti od dnevne inspiracije. Dok sam bio mlađi, modu nikad nisam shvatao ozbiljno, niti sam joj tako prilazio. Mislim da se po tome razlikujem od drugih. Uvek sam voleo iconic stil - ljude koje, koliko god se menjali, možeš da prepoznaš i u mraku.

Poreklom ste iz Bosne, ali ste često na relaciji Pariz - Srbija. Kako na vaš stil utiče taj spoj različitih pogleda na život?

Mala sredina u nama budi mnogo veći revolt i na taj način napredujemo. Kod mene je to rezultiralo ovim čime se danas bavim, a tako je i kad je o stilu reč. Već četiri godine zbog Ruksaga sam non-stop na relaciji Pariz-Beograd. Pariz je ogromna eklektična sredina, ne samo u modnom smislu. Trenutno na mene on ima najveći uticaj. Dovoljno je samo da jednom prošetate ulicom Marea i da potpuno drugačije kreativno razmišljate.

Kako se gradi prepoznatljiv stil?

Samo ću citirati Vivienne Westwood: „Buy less, choose well, make it last!!“

Veliki brendovi često, bez pitanja ili ugovora, preuzimaju ideje od lokalnih dizajnera, kao što je bio slučaj za Loewe i vaš brend Ruksag. Smatrate li da su svetski poznate kuće iscrple zalihe kreativnosti i šta to znači za budućnost modne industrije?

Veliki brendovi davno su počeli da gube svoj identitet, a samim tim i svoj kreativni kapacitet. Ali, mislim da više nije reč o tome da li se radi o velikom ili malom brendu, problem je u brzini u kojoj modna industrija mnogo gubi i na kraju ostaje samo taj naziv „industrija“. Što se tiče budućnosti, mislim da će još dugo ostati ovako. Veliki brendovi će zarađivati, a mali će morati da traže nove forme poslovanja kako bi mogli da se plasiraju. Danas svi, kao i moda, doživljavaju vrtoglavu tranziciju u digitalnom dobu što, naravno, nije pogrešno, ali to ima i svoje loše strane i to svi znamo. Nadam se samo da će „kupac“ jednog dana evoluirati u potrošača kome nije bitno koliko je lajkova ispod slike, nego koliko je proizvod zaista kvalitetan.

Kako je nastao Ruksag? Šta je budućnost vašeg brenda?

Ruksag je nastao iz čiste znatiželje prema radu sa kožom. Hteo sam da proverim kako bih se snašao u tome. Ruksag se upravo sedmi put pojavio na Mens Paris Fasion Weeku, a kada ste na tako velikom tržištu, uvek očekujete više. Još više gradova gde ćemo se prodavati i, naravno, sopstveni store, to bi bilo divno.PageBreak

Šta je vaš "punjač" za ideje?

Od Radioheada do novog Ladytrona - muzika definitivno i uvek. Volim to da prenosim na svoj vizual za Ruksag. Takođe, stari sarački zanati kao i vojnički rančevi iz različitih delova sveta i epoha, a potom i skulpture Waltera de Mariae, sve to ima veliku ulogu u mom radu. Veoma je važna jasna vizija brenda jer na taj način možete da upravljate svojim radom.

Vaši rančevi i torbe određeni su kao uniseks komadi. S obzirom na sve progresivnije mišljenje na temu roda i pola, mislite li da se budućnost mode kreće ka uniseks oblačenju?

Iskreno se nadam, mislim da je već duže vreme, pogotovo u velikim centrima, ta granica izbrisana. Žene danas nose fenomenalne muške mantile, a muškarci cvetne košulje. Mislim da je to dobra stvar bar za početak ravnopravnosti u svakom smislu. Čemu granica? Svako treba da nosi ono u čemu se najbolje oseća. Na primer, podelu na muške i ženske boje nikad neću skapirati!

S obzirom na to da često putujete, koji je grad po vašem mišljenju najviše osvešćen što se mode tiče?

Pariz, naravno, jer sam tamo najčešće, međutim moram da priznam da je i Amsterdam na mene ostavio snažan utisak. Dok sam bio mlađi, bio je to Berlin. Zapravo, taj darkerski grad i dalje na mene ima ogroman uticaj u svakom smislu.

Koga pratite na društvenim mrežama? Mislite li da je danas Instagram fashion epicentar?

Osim raznih fotografa kao sto je @alessiobolzoni, pratim i funny stvari tipa @decorhardcore, kao i neke interesantne osobe. Tako sam i upoznao muzu Ricka Owensa i najbolju drugaricu Erykahea Badu @hwahwalala koja je bila u mom Lakic showroomu u Parizu i postala moj klijent. Međutim, interesantno je to da dosta brendova koje sam upoznao u Parizu, a koji se dobro prodaju u najvećim centrima kao i na web platformama i imaju veliku publiku, na Instagramu nisu baš velike zvezde niti imaju ogroman broj pratilaca. Što znači da postoji i ona druga strana priče - tržišna, opipljivija. Mislim da to ima veze s tim kojoj se ciljnoj grupi obraćate. Instagram danas nesumnjivo ima veliki uticaj, ali kad počnete da radite ovaj posao, pogotovo kad je reč o prodaji, nije sve baš tako crno i belo. Ima i brendova sa ogromnom Instagram mašinerijom, ali sa nevelikim prodajnim plasmanom.

Da li trendovi nastaju iz ulične mode ili ih diktiraju runway trendovi?

Definitivno, sve počinje od ulične mode, runway trendovi samo su refleksija na sve što se dešava oko nas.

MOJIH DESET MODNIH PRAVILA

Nemam ih baš deset. Ali... 

1. Uvek dobre cipele ili čizme!

2. Dobro skrojen sako!

3. Dobar materijal uvek!

4. Sve je bolje od plastike!

5. Crno (znam da je ovo nekome kliše, ali crna je za mene standard najboljeg dok ostalo može i da sačeka).

Tekst: Anja Paspalj

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/