Trenutno smo u eri vladavine moćnih žena, bar kad su mali ekrani u pitanju. Olivia Pope u seriji Scandal neustrašivo rešava najveće krize, Selina Meyer potpredsednica u seriji Veep upravljajući državom izgovara upravo ono što gledaoci pomisle. Za Leslie Knope u seriji Parks and Recreation ne postoji „ne“ kao odgovor. I, naravno, tu je House of Cards... Iako je glavni junak ove serije Frank Underwood, svim gledaocima jasno je kako je Claire, njegova žena, zaslužna za uspon.

Ne samo da ove serije pozitivno utiču na profesionalni položaj žena, već menjaju i shvatanje mode uvodeći stil kao posebnu kategoriju u živote užurbanih žena od karijere. Mala crna haljina Claire Underwood jeste njeno oružje i njen štit. Olivia Pope jeste istinska heroina u belom. Selina Meyer u praksi pokazuje kako ne mora da nosi pantalone da bi dokazala svoju moć i uticaj.

Nova (ženska) pravila?

Uloge polova još prolaze kroz tranziciju, a istovremeno se menja i tradicionalno shvatanje kako bi to trebalo da bude obučena ambiciozna dama na svom putu ka uspehu. Prepisivanje muških pravila kako bi ih žene porazile u biznis areni zvuči tako passé. Stvari se menjaju, ali da nismo previše odmakli, dokazuje primer Hillary Clinton koja je pre samo godinu dana izazvala salve smeha svojim komentarom da bi se njen reality show, ukoliko bi ga pokrenula, sigurno zvao projekat Odelo sa pantalonama.

Tajming je savršen za razmatranje novog poslovnog odevnog kodeksa, a inspiraciju za reviziju dosadnih pravila nalazimo na malim ekranima. Kao političarke, špijuni, advokati, žene se nalaze na vrhu novog zlatnog doba televizije. One igraju snažne, samopouzdane likove  koji izgledaju fantastično dok se bore sa seksizmom modernog doba. Piplmetri pokazuju koliko je takav sadržaj nedostajao. O evoluciji gledateljki najviše govori i činjenica da je pre manje od jedne dekade omiljena ženska junakinja bila ultimativna fashionistica Carrie Bradshaw, dok sada publika obožava Carrie Mathison iz serije Homeland koja ne mari za modne trendove.

Možda će zvučati površno, ali na televiziji, jednako kao i u stvarnom životu, izgled je vrlo bitna stavka. Televizijski kostimografi vrlo su svesni malih neverbalnih poruka koje mogu biti poslate pažljivo složenim outfitom. Oni znaju da nešto na prvi pogled sitno i trivijalno, kao što je izbor torbe, može kreirati „efekat leptira“. I to se upravo dešava, stvara se novi imidž poslovnog oblačenja žena u XXI veku. Poruka koja stiže sa ekrana prilično je jasna i kaže kako je vreme da odela na pruge, sivi flanel i naramenice ostavimo u muškom garderoberu, gde im je i mesto.

Stilski pomak

Kerry Washington tumači ulogu Olivie Pope, neustrašive krizne menadžerke koja rešava probleme odevena u besprekorne komade brendova Christian Dior, Giorgio Armani i Prada. Politički triler Scandal ušao je u svoju četvrtu sezonu, a koliko je uticajan kad je reč o stilu, dokazuje činjenica da je kostimografkinja Lyn Paolo koja je osmislila Olivijin look, kreirala posebnu kolekciju za brend the Limited.

„Dosadašnje poimanje da bi žene, kako bi bile ozbiljno shvaćene, trebalo da se oblače kao muškarci vodilo ih je u pogrešnom smeru“, kaže Lyn. Autoritet Popove sofisticiran je, nenametljiv i projektuje se kroz kvalitetna odela savršenog kroja, naglašena ramena i struk... Ona ne nosi stileto salonke, već kroz svet hoda na stabilnim potpeticama. Možda najbolja stvar koju smo na njenom primeru naučili jeste „pametno“ oblačenje kako bi se istakla, a ne sakrila. Olivia Pop retka je TV junakinja koja često nosi svetle boje i nežne pastelne nijanse u kancelariji (obožavamo njen pastelnopink Salvatore Ferragamo kaput!).

„Odabir bele nijanse u prostoriji punoj crnih odela nosi veoma moćnu poruku“, tvrdi Lyn, „sve oči biće uprte u vas. Time ne kršite kodeks oblačenja, ali ste ipak drugačiji od svih ostalih. Vi ste u centru pažnje!“

Glumica Julianna Margulies glumi lik Alicije Florrick u seriji The good wife, čiju su stilsku (i životnu) promenu u periodu od pet godina kostimografi maestralno dočarali. Upoznali smo Aliciju kao suprugu političara, a zatim smo pratili metamorfozu do mlađeg tužioca i partnera. Kroz te promene menjao se i njen stil. Kostimograf serije The good wife, Daniel Lawson, otkriva kako je želeo da ukine kruta pravila kako bi to žene trebalo da izgledaju u serijama koje se bave pravom i politikom.

„Sećam se da sam se stalno pitao zašto sve one deluju tako muževno? Šta fali elegantnom ženstvenom oblačenju, zar ne mogu istovremeno da budu ženstvene i snažne? Mislim da odeća nije tu samo da izgleda „moćno“, poenta je da ona učini moćnom onu koja je nosi.“

Fikcija i realnost

Promene su, naravno, donele brojne rasprave, a možda najinteresantnija jeste ona o rukavima. Prva dama SAD-a, Michelle Obama, često se može videti u haljinama i bluzama bez rukava. Iako je mnogim kostimografima upravo ona velika inspiracija, trude se da u svom radu to zaobiđu.

 „Haljina bez rukava nije rešenje za sudnicu“, odsečno kaže Lawson, „ako muškarci ne ulaze u arenu golih ruku, to ni bi trebalo da čine ni žene“ .

Za razliku od njega, Lyn Paolo zastupa suprotan stav: „Bila sam zatečena reakcijama javnosti kada je Michelle Obama na prvom zvaničnom portretu pokazala mišice. Zapravo, najdraže mi je kad Olivia u seriji nosi haljine bez rukava.“

Pravo pitanje je kada ćemo ove scenarije i zamišljene stajlinge videti u stvarnom životu? Za sada od ovih političarki i pravnica učimo kako da pomeramo granice mode na radnom mestu. Možda se radi o izmišljenim TV junakinjama, ali njihove modne lekcije sto odsto su realne i korisne! Ostaje nam da vidimo mogu li dame uz nova stilska pravila koja smo usvojili pobediti na izborima i u stvarnom životu?

Tekst: Jelena Karakaš