Ljudi se obično sećaju šta su radili kada je poginula Lady Diana ili gde su bili tokom terorističkog napada na Njujork. Neki, patološki zavisnici od mirisnih senzacija poput mene, sećaju se gde su bili kada su prvi put probali M7. 

Taj muški parfem iz 2002. godine, iz doba kada je Tom Ford još držao uzde parfemske imperije sa inicijalima YSL, bio je prvi zapadnjački parfem koji je obznanio da sadrži tu orijentalnu, javnosti nepoznatu esenciju pod imenom „oud“. (Prvi parfem koji je sadržao oud bio je, verovali ili ne, oldtimer Balenciaga Pour Homme iz 1990. godine.) 

M7 nije imao samo džemsbondovsko ime koje označava sedmi po redu muški parfem kuće YSL, već je imao i kontroverznu reklamnu kampanju u Fordovoj režiji sa modelom Samuelom de Cubberom i njegovom golotinjom u glavnoj ulozi. Ne samo da je mirisao divno kremasto i drvenasto na luksuzni namještaj i neko egzotično sušeno voće, M7 je bio zanimljiv jer je u isto vreme pomalo i smrdeo. Smrdeo je fino. Baš kako miriše oud. Sećam se da sam ga prvi put pomirisao u parfimeriji Martimex na zagrebačkom Glavnom kolodvoru, bila je zima 2002. godine.

 „Kad sam prvi put pomirisala oud, pomislila sam: grozno, ovo miriše na plesnivi sir i železničke šine“, seća se Linda Pilkington, vlasnica kuće Ormonde Jayne, koja je nedavno posetila Zagreb povodom predstavljanja svoje linije luksuznih parfema. Ona je, kako kaže, prva upotrebila esenciju ouda u zapadnjačkom svetu niche parfema u svom Ormonde Man pre nego što je to uradio Tom Ford. „Dok sam razvijala svoje prve parfeme, htela sam esencije koje nisu svakidašnje, nešto što će me izdvojiti od drugih pa sam počela da putujem u potrazi za novim esencijama. U Laosu sam pronašla oud i u početku ga nisam razumela, ali kasnije sam shvatila njegovu moć. Oud daje parfemima neverovatnu toplinu, kao nijedna druga nota.“ 

Orijentalna esencija ouda, utkana u istoriju i religiju arapskih zemalja, Indije, Kine, Laosa, Kambodže i Japana, zapravo je ekstrakt destilacije drveta agar koje raste u tropskim krajevima jugoistočne Azije, a čije je srce drveta zahvatila infekcija. Dovoljan je samo jedan parazit da aktivira agarov obrambeni mehanizam koji će srce njegovog drveta pretvoriti u smolastu plemenitu plesan. Uzgoj jednog drveta agar traje oko 10 godina pa jedna „tola“, što je tradicionalna merna jedinica za esenciju ouda, a odgovara 11,5 grama, može koštati od 100 hiljada do milion dolara. Ako želite da znate kako zaista miriše esencija ouda, isprobajte ultraluksuzni Editions de Parfums Frédéric Malle The Night. „Za razliku od drugih parfema koji sadrže samo tračak ouda, The Night sadrži izvanrednu količinu esencije indijskog ouda“, kaže Malle.

Dve godine nakon premijera Ormonde Man i M7, parfemska industrija bila je predstavila već  devet parfema sa oud esencijom. Do 2013. godine postojale su čak 124 varijacije na temu. Dok ovo pišem, baza podataka parfemskog portala Basenotes izbrojala je 78 novih parfema s oudom. Između ostalih, i one s potpisom Guccija, Versacea, Bvlgarija, čak i Axea sa svojim Oud Wood & Dark Vanilla i Pino Silvestre Oud Absolute. Nesumnjivo, to znači da je esencija ove plemenite drvene plesni postala parfemski sport koji neće tako brzo izaći iz mode.

Must try

Maison Francis Kurkdjian Oud - Talent Francisa Kurkdjiana, kreatora parfema jermenskog porekla, stoji iza uspešnih kao što su Gaultier Le Mâle i Narciso Rogriguez For Her, pa je i od esencije ouda uspeo da kreira popularni parfem koji će se svima svideti - širokoj publici, ali i najzahtjevnijem nosu. 

Ormonde Jayne Nawab of Oudh - Parfem inspiriran Indijom, kulturom koja tradicionalno proizvodi oud od 7. veka, kreirala je Linda Pilkington u saradnji sa Gezom Schoenom. Upotrebila je posebnu sortu ouda iz Laosa čije poreklo ne želi da oda, a ekskluzivna je za ovaj parfem. Zapadnjačkom nosu to je najprijatniji oud koji sam probao, nepogrešivo sa potpisom Geze Schoena, autora parfemâ Escentric Molecules. 

Nicolaï Oud Sublime Elixir - Jedna od najskupljih kreacija na bazi ouda, čijih 35 mililitara čistog parfema košta 385€. Dobre (ili loše) vesti su da vredi svaki dinar jer miriše božanstveno, na početku podsećajući na Patchouli Intense iz iste kuće, a potom još razrađenije, sa egzotičnim notama davane, semenki bamije, poznate i kao abelmoschus, kumina, kedra, pačulija i, naravno, kambodžanskog ouda sa prepoznatljivim potpisom francuske kreatorke Patriciae de Nicolaï.

Giorgio Armani Eau de Nuit Oud - Da, i Giorgio je uskočio na orijentalni voz trenda ouda. Njegov potpisuje kreatorka parfema Marie Salamagne, koja kaže da je sa esencijom ouda teško raditi jer ima tendenciju dominiranja formulom parfema. Problem je rešila spojivši ga sa notama kardamoma, ružičastog bibera, ruže, drveta guaiac i šafrana, učinivši ga muževnim i nosivim.

Dusita Oudh Infini - Iz jedne od najzanimljivijih parfemskih kuća koje su se pojavile u poslednje vreme dolazi „kapitalac“, ekstrakt čistog parfema sa esencijom ouda iz Laosa. S istančanim ukusom za luksuz potpisuje ga Ploi Umavijani, samouka kreatorka parfema i ćerka tajlandskog pesnika Montrija Umavijanija.

Tekst: Ivo Parać

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/ellesrbija/