Percepcija mirisa uvek je bazirana na emociji, senzualnosti i mašti. Naš mozak ih registruje u svakom novom otkriću i iskustvu, imaju moć da povrate sećanja na dragoceni trenutak, emociju, osobu, atmosferu od pre 25 godina u samo jednom dahu. Tokom sedam hiljada godina ljudske istorije namenski izrađeni mirisi imali su i imaju veoma značajnu ulogu, od insensa spravljanih za religiozne ceremonije i u medicinske svrhe, do aromatičnih eliksira zavođenja, strasti i ljubavi. Reč perfume dolazi od latinskog per fumum, što znači „kroz dim“.
Olfaktorna piramida
Klasičan miris ima piramidalnu strukturu, to jest olfaktornu piramidu u kojoj evoluira kako se zagreva i razvija na koži. Čine ga gornje, srednje i donje note, a nanesen na kožu, parfem prvo eksplodira poput vatrometa, onda se smiruje i ostaje na koži satima. Komponente parfema postavljene su u (piramidalni) red od vrha ka bazi, od onih veoma laganih do teških, senzualnih i toplih. Ono što naše čulo mirisa prvo oseti jesu gornje note mirisa. Najčešće se sastoje od citrusnog voća, aromatičnog bilja i vodenastih, marine nota. Nakon nekoliko minuta razvija se srce parfema ili njegove srednje note, njihov miris je dominantan naredna dva do tri sata, parfemu daju karakter, a čine ih uglavnom mirisi cveća, voća, začini... da bi se te note konačno postepeno stopile sa donjim notama ili bazom, svojevrsnim ličnim potpisom parfema. Donje note čine vrste drveta, mošus, ambra, vanila, mahovina, animalne note. Isparavaju sporo i senzualno, obeležavaju poslednjih četiri do šest sati mirisa, nekad traju i mnogo duže, u zavisnosti od toga da li koristimo parfem, parfemsku vodu (EDP) ili toaletnu vodu (EDT).
Ekstrakt ili parfem za Eau de Toilette je ono što je haute couture za ready-to-wear kolekcije. U parfemu ili ekstraktu naglašena je finoća baznih nota, koncentracija esencijalnih ulja varira od 15 do 30%. Nanosi se direktno na kožu i tek u osmozi s njom razvija čitav svoj volumen. Kod parfemske vode (EDP) dominiraju note iz srca mirisa, koncentracija esencijalnih ulja je od 8% do 15%, može se nanositi kako na kožu, tako i na samu garderobu. Toaletna voda (EDT) sadrži najmanju koncentraciju esencijalnih ulja (4% do 8%), dominiraju gornje note, a najbolje je nanositi je na garderobu, i to sa udaljenosti od oko 30 cm od tela.
Mirisne porodice
Kreator parfema komponuje priču oko centralne teme, baš kao i pisac. Ova tema konstituiše glavni akord kompozicije i određuje olfaktornu porodicu mirisa. Ženski parfemi uglavnom se klasifikuju u pet porodica: citrusi, floralni, drvenasti, chypre, orijentalni; a sve one mogu se podeliti u nekoliko potporodica: sveži, začinski, aromatično voćni, puderasti... Samo će vaša koža dozvoliti mirisu da se u potpunosti razvije i otkrije note koje će načiniti vaš sopstveni unikatan miris. Nemojte mu uništavati strukturu time što ćete ga, pošto ga nanesete, utrljavati u kožu. Čuvajte ga na suvom mestu (ne u kupatilu), podalje od nakita, posebno bisera, ali i zlata i dragog kamenja. Parfemi mogu da ostanu sveži najviše tri godine.
Jezik parfema
Parfeme kupujemo ne samo zato što nam se sviđa njihov miris već i zato što oni reflektuju našu ličnost. Na osnovu istraživanja rađenih u Nemačkoj, ekstrovertni ljudi traže stimulaciju iz okruženja i skloni su svežim, zeleno-citrusnim mirisima. Introvertnim osobama prija manje stimulacije i one vole harmonične, orijentalne mirise, dok emotivno ambivalentne osobe, sanjalice, vole cvetne, puderaste mirise. Takođe, parfem može da promeni raspoloženje jer miris utiče na naše emocije i to trenutno. Na nekim ženama može da miriše božanstveno a da se na vama jedva oseća. To je zato što svako od nas ima nešto što se zove scent print (mirisni otisak) koji će uticati na razvijanje parfema. Ovaj mirisni identitet je sum total naših gena, hemije naše kože, načina ishrane, lekova koje pijemo, nivoa stresa i najverovatnije najvažnijeg elementa, temperature naše kože.
Nekoliko korisnih saveta
# Probajte da nanesete nekoliko kapi u spreju na opranu kosu pre nego što je osušite, ili namirišite direktno četku za kosu
# Elegantne dame u prošlosti imale su običaj da miris diskretno nanesu na porube odeće. Probajte i vi, nanesite ga sa dvadesetak centimetara udaljenosti na garderobu, ali izbegavajte krzno i predmete svetlih boja
# Dodajte nekoliko kapi parfema u vodu koju koristite za peglu na paru, to će delikatno namirisati odeću
# Možete da ispirate donji veš u vodi u koju ste dodali nekoliko kapi parfema
# Da biste namirisale tašnu, nanesite parfem na platnenu maramicu i čuvajte je u torbi
# Ne izlažite se suncu ako ste na kožu naneli parfem, jer neki sastojci mogu biti fotosenzitivni i izazvati pojavu tamnih mrlja na koži
# Mirise i mirisne aksesoare možete da koristite često, ali ne smete da preterate. Savršeni mirisni krug je dužina ruke u odnosu na telo. Samo oni kojima dozvolite da uđu u taj (intimni) krug trebalo bi da budu svesni vašeg mirisa
Tekst: Ivana Semerad
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti