Ne samo da filmska ostavrenja sa kontroverznom tematikom postoje praktično oduvek, već neka od njih važe za kultna dela kinematografije.

Još na početku prošlog veka na listi ostavrenja zabrinjavajućeg sadržaja našli su se određeni naslovi, poput The Birth of a Nation iz 1915. koji je se smatra izuzetno rasističkim, a potom i Battleship Potemkin iz 1925. sa vrlo nasilnim sadržajem.

Naravno, ukoliko se osvrnemo na celokupan filmski opus, naići ćemo na zaista brojna ostvarenja sa tematikom koja nije preporučljiva za gledaoce ispod 18 godina.

Međutim, ono što filmove na ovoj listi izdvaja jeste odlična režija, fotografija i prvoklasna gluma, zbog čega su neki od njih dobili i različita priznanja, mada su poneki delovi filma preterano eksplicitni i brutalni.

Svako od ovih filmskih ostvarenja bilo je u jednom trenutku zabranjeno za prikazivanje.

# Straw Dogs (1971)

Jeziva priča o povratku mladog bračnog para (Dustin Hoffman i Susan George) u nevestin daleki rodni grad koju je snimio režiser Sem Pecinpah, poznat kao divlji alkoholičar i drogom opsednuti ženomrzac, izazvala je šok u Engleskoj, gde je zatim film bio zabranjen skoro 20 godina. Hoffmanov profesorski tip muškarca ne može da se meri sa bivšim ljubavnikom njegove žene i njegovim pratiocima, koji im dolaze u dom i prave haos. Amy (George) siluju dvojica grubijana, u tipično razvratnom stilu Pecinpaha (postoje sugestije kako ih je ona sama izazvala) pre nego što im Andy (Hoffman) uzvrati.

# A Clockwork Orange (1971)

Vizija distopijskog društva i iskvarenosti moći Stanley Kubricka smeštena je u Englesku sutrašnjice bila je zabranjena od strane samog autora, pošto su se nakon prikazivanja filma desila ubistva u kojima su učestvovale bande obučene poput Alexandra DeLargea (Malcolm McDowell) i njegovih pajtosa. "Ultra nasilno" putovanje kroz ludilo (bazirano na noveli Anthonyja Burgessa) sa sobom nosi svakodnevno, ritualno prebijanje - pored toga dešava se silovanje i prebijanje na smrt japi domaćice (i to gigantskim falusom, ni više ni manje) i jednako jezive tehnike ispiranja mozga. Kubrick je bio toliko zabrinut potencijalno katastrofalnim efektom filma da nikada nije dozvolio da se zabrana ukine u Engleskoj.

# Last Tango in Paris (1973)

Sumorna parada bluda Bernardo Bertoluccija (pričalo se da je film sniman na osnovu njegovih fantazija) donela je novi izazov ikoni velikog platna, Marlonu Brandou, koji je uživao u "manje je više" logici scenarija (kružile su priče da je improvizovao veći deo dijaloga svog lika). Brandov sredovečni biznismen Paul je u žalosti za suprugom kada sreće raskalašnu Parižanku Jeanne (Maria Schenider). Počinju da se viđaju svakodnevno i vode ljubav bez prestanka - bez da i u jednom trenutku razmene imena i telefonske brojeve. Paul insistira na anonimnosti - a zatim izgovara besmrtnu rečenicu: "idi i donesi buter". Zloglasna scena analnog seksa zaslužna je za oznaku "X" koju je film dobio, a Bertolucci je zbog toga i tužen zbog opscenosti u Italiji. Uprkos svemu, film je nominovan za dva Oskara.

Iako se verovalo da je eksplicitna scena improvizacija Bertolucci je pre 3 godne javno priznao da Maria nije znala šta će Marlon da uradi:"Nisam želeo da Maria odglumi poniženje i bes. Hteo sam da oseća taj bes i poniženje. Nikada se više nismo videli, mrzela me celi svoj život," kazao je reditelj. 

# Irreversible (2002)

Godinama pre nego što će Lars Trier šokirati svoje kolege u Kanu, užasna priča o tragičnoj pariskoj noći francuskog režisera-scenarista Gaspara Noea ih je naterala da u žurbi potraže kese za povraćanje. Ljubavni par i van filma, Vincent Cassel i Monica Belluci tumače uloge zlosrećnih ljubavnika, gde Alex (Bellucci) biva okrutno silovana i prebijena u divljem nasumičnom činu nasilja izazvanog drogom. Ispričana u obrnutom hronološkom redu (poput Mementoa), Marcusova (Cassel) divlja osveta je jednako uverljivo odglumljena.

# Ecstasy (1933)

Jedna od najlepših žena zlatnog Holivuda Heddy Lamar, koja je pri tome poznata i kao priznata naučnica, imala je svega 18 godina kada je sniman ovaj čuveni film. Ono po čemu je pak čuven jeste scena orgazma koju je odigrala Lamarova. Ova scena ušla je u anale kinematografije jer je bila prva koja je snimljena u sklopu regularnog filma, ne pornografskog.

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/ellesrbija/