Još
Izdanje: Potvrdi
Dodatno

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Velike sličnosti dve umetnice: Poezija Milena Pavlović Barili i Fride Kahlo

Iako su obe bile vrhunske slikarke, ostavile su veliki trag i u poeziji...

 Izvor: Foto: Profimedia

Pisati o nečijoj umetnosti uvek je čin voajerizma, zavirivanje u intimni svet koji je bio dijalog autora sa samim sobom, stvarnim ili pak izmišljenim ličnostima. Podsvesna težnja za otkrivanjem i ogoljavanjem umetničke ličnosti povezana je sa rekonstrukcijom, koja stvara iluziju spoznavanja i razumevanja nečijeg dela.

Možda je, za početak, dovoljno da se upoznamo sa nadahnućem i veštinom kojom se boja prenosi na platno, a reči na hartiju.

Evropa između dva svetska rata i dva umetnička imena. Frida Kahlo (1907-1954) i Milena Pavlović Barili (1909-1945), kao i mnoge izvanredne figure slikarstva, neprestano su išle ispred svog vremena. 

Nekonvencionalne pojave, raskošnog umetničkog opusa i teškog životnog puta, udvajale su svoje ličnosti na platnu, dajući im dubinu proživljenog iskustva, neprestano hodeći tankim nitima sopstvene svesti.

Milena Pavlović Barili, „arhitekta sna i sanjarenja“, ovalnog, mirnog i misterioznog lica, bila je lepa, a njene slike ličile su na nju; ili je ona ličila na svoje slike. U svetu njene mašte, živa igra simbola spaja razdvojene elemente, povezuje nebo i zemlju, predmete i duh, prirodu i kulturu, stvarnost i san, svesno i nesvesno.

Milena svoju sliku gradi specifičnim načinom izražavanja, tananom i krivudavom linijom, koja samo nagoveštava konture predmeta koji počinju da se rasplinju lebdeći u prostoru bez perspektive. Njene suptilne kompozicije, inspirisane literarnim i antičkim motivima, otkrivaju i elemente romantizma i fantastike, što će se kasnije uobličiti u imaginarno i onirično.

Milenine slike nastaju iz potrebe da se prosanjana vizija oslobodi svog vantelesnog ruha i potezom kičice ovaploti u neposredan, spontan zapis. Lice umetnice na autoportretima je setno i melanholično, skrivajući simboliku ličnih, intimnih doživljaja. Hrabrošću da zaroni, bez ustručavanja, u suštinu emocija, ona je prodrla u unutrašnjost nečega, možda slobode, koja je istovremeno blizu i daleko od stvarnosti.

Kao i Milenino slikarstvo, i njena poezija je metaforična, ispunjena enigmatskim porukama i predstavlja njen senzibilni duhovni nemir. Svoje poetsko snoviđenje ona otkriva u samoposmatranju, neprestano zamišljena nad večitim temama života i smrti.

Njena imaginacija svoje uporište ima u antičkim legendama, mitologiji, predanjima. Simboli u njenom opusu otkrivaju njenu neutaživu žeđ za životom, nežnošću, sigurnošću, ali i strepnje i strahove pred neizvesnošću i nadolazećem vihoru rata. U svemu tome, oseća se njena lična pustolovina i stihovi kao najtajanstveniji i najdublji izraz njenog sna.

Spalićemo mesec

da upotpunimo noći

da odrešimo snove,

da zaustavimo dah.

Onda će Igra

poteći iz naših dlanova

suhih od života. Ni hitra

ni spora neće biti

Biće sama

kao veliki šestar

potpuno uporedna

s mehaničkim ritmom

raspadanja.

Stigao je čas

Prolaz je završen.

Mesec nas je ispratio

Sa hiljadu sleđenih suza.

Sam.

Jedini.

Beo.

Treba ostati.

Treba ostati.

Sa dva klina u zenicama

da se više nikad ne zatvore oči

da se nikad više nikad ne oseti umor.

Na sledećoj strani pročitajte više o poeziji Frida Kahlo: 

Komentari 0

Vaš komentar je uspešno poslat i postaće vidljiv čim ga naši administratori odobre.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Najnovije

Najpopularnije

Moda

Celebrity