U jeku najmasovnijih protesta u Jugoslaviji i Beogradu nakon Drugog svetskog rata – studentskih demonstracija 1968. godine – Aleksandar Joksimović realizuje prvu kolekciju jugoslovenske ’visoke’ mode. Godinu dana kasnije, premijera mjuzikla „Kosa“ u Ateljeu 212 kroz kostimografiju Vladislava Lalickog otvara mogućnost usvajanja estetike kontrakulture u jugoslovenskom modnom dizajnu.

Dok se Dobrila Smiljanić okreće rekonfiguraciji narodnih rukotvorina, a Anđelka Slijepčević i Žuži Jelinek francuskoj visokoj modi, pojedine jugoslovenske modne kreatorke su, u većoj ili manjoj meri, kroz svoj dizajn odgovorile na tendencije kontrakulturnih omladinskih pokreta u Britaniji i Americi. London postaje centar mod i Biba stilova, Njujork pop i op arta, Vudstok i San Francisko centri hipi i boho stilova, a Detroit Motown stila. No, dok su u Britaniji i Americi uticaji kontrakultura na modu eksplicitni toliko da, u slučaju kreatorki Lore Ešli, Meri Kvant i Zandre Rods postaju moda sami po sebi, u Jugoslaviji su oni češće latentni ali ipak dovoljno čitljivi u dizajnu Mire Brtke, Mirjane Marić, Tilde Stepinski, Ingrid Begović, Ružice Nenadović-Sokolić, Marice Krivić.

Predavanje stoga nastoji da locira elemente angloameričkih kontrakultura u dizajnu jugoslovenskih modnih kreatorki tokom sedme i osme decenije 20. veka i identifikuje (ne)mogućnost osnaživanja ovih autorki kroz njihovo pozicioniranje u kanon istorije jugoslovenske mode. Predavanje se realizuje u okviru ciklusa tribina Jugoslovenski feminizam Centra za jugoslovenske studije (CEJUS).

2 (1).jpeg
Sanjin Strukić Modeli Ingrid Begović, Zagreb, 1966/71.

Biografije učesnika:

Stefan Žarić (1991) je istoričar mode i doktorand na Odseku za anglistiku Filozofskog fakulteta u Novom Sadu gde proučava modu u Šekspirovim tragedijama i njihovim reprezentacijama u visokoj modi. Autor je prve studije iz muzeologije mode i kustos prve izložbe visoke mode u Srbiji (Žan-Pol Gotje), te dobitnik brojnih nacionalnih i međunarodnioh prizanja za naučni i kustoski rad na polju istorije mode. Pri Centru za jugoslovenske studije svoje prvo predavanje, na temu modnog dizajna Bernata Klajna, održao je u februaru 2021. godine.

Ana Panić (1978) je viša kustoskinja i istoričarka umetnosti. Od 2005. godine radi kao kustoskinja likovne zbirke Muzeja istorije Jugoslavije u Beogradu. Autorka je i koautorka brojnih izložbi sa temama iz istorije i popularne kulture SFRJ, kao i izložbi iz zbirki Muzeja istorije Jugoslavije. Područje njenog posebnog interesa su kultura i umetnost u socijalističkoj Jugoslaviji, političke prakse (post) jugoslovenske umetnosti i savremena umetnička produkcija, kultura sećanja i izgradnja kolektivnog sećanja na Jugoslaviju, javni spomenici i njihova uloga u materijalizaciji kolektivnog sećanja, umetnost kao sredstvo konstruisanja (nad) nacionalnog identiteta.