Nekada je bilo dovoljno posedovati jedan ili eventualno dva para sunčanih naočara. Uglavnom se radilo o klasičnim modelima bez individualnog pečata, tako da su manje-više svi imali iste. Trebalo je vremena da one postanu deo modnog sveta. Danas je uobičajena pojava posedovati pet ili šest pari dizajnerskih naočara. Modne žrtve imaju na desetine pari raznih dizajnera. U tu grupaciju ubrajam se i sâm sa više od četrdesetak pari sunčanih naočara koje sakupljam.
Za mnoge one i dalje predstavljaju simbol svojevrsnog „jeftinog luksuza“, odnosno modele poznatih modnih kuća gde je plastični logotip obavezno istaknut. Time, s obzirom na to da je na vašem licu, svojoj okolini odajete poruku i to prilično uočljivu. Ipak, naočare za sunce zapravo jesu deo luksuza. Na svetu je svega nekoliko brendova koji nemaju nikakav logotip, do njih je teško doći, a dizajn im je jedinstveno privlačan. One su nešto što ne viđate tako često. To zapravo i nisu brendovi, koliko skrivene tajne za dobre poznavaoce luksuza i kvaliteta. Linda Farrow jedna je od kuća koje su obeležile modnu industriju dizajnerskim saradnjama, ali i vlastitim suptilnim potpisom luksuza koji u svetu odeće na primer zauzima Hermès.
Gospođa Farrow je legenda 70-ih i 80-ih godina kada je radila sa najvećim majstorima novije modne istorije, koja je ugasila svoj brend da bi se u potpunosti posvetila porodici. Ali, tada se dešava zaokret u priči: pre četrnaest godina, prilikom čišćenja ogromnog porodičnog skladišta na tri sprata, njen sin Simon i njegova tadašnja devojka (sadašnja žena) Tracy Sedino naišli su jedinstvenu svetsku arhivu: hiljade naočara za sunce. Ubrzo su otvorili Linda Farrow Vintage liniju čije su modele u izuzetno malim količinama mahnito kupovale robne kuće kao što je Harvey Nichols. Tada je pala odluka da se ponovo pokrene brend Linda Farrow na čelu sa sinom gospođe Farrow, Simonom Jablonom.
On je zapravo svoj prvi biznis pokrenuo sa 14 godina kada je kao evropski šampion u stonom tenisu poslat u Peking na pripreme odakle se vratio sa ugovorom na izvoz gume za stoni tenis stolove vredan 24 hiljade dolara. Taj novac je sačuvao i na kraju iskoristio za ponovno pokretanje Linda Farrow brenda.
Priča oko oživljavanja brenda Linda Farrow nešto je poput porodične sage, element koji inače imaju stare pariske modne kuće. Dakle, vi ste sasvim slučajno u skladištu svoje majke otkrili hiljade pari sunčanih naočara u bezbrojnim kutijama. Automatski ste krenuli u razvijanje brenda?
Bila je to impulsivna odluka. Moja devojka Tracy i ja pronašli smo vremensku kapsulu fenomenalnih dizajnerskih ideja. Mislim da ništa nije slučajno i zaključio sam kako mi je svojevrsna dužnost da oživim rad svoje majke.
Pretpostavljam da je bilo prilično fascinantno otkriti kutije prepune vintage okvira koje je vaša majka kreirala direktno u saradnji sa legendama kao sto je Yves Saint Laurent?
Ne možete ni da zamislite taj osećaj. Morate znati da u tom trenutku na tržištu nije bilo okvira tako specifičnog vintage dizajna. Nije da sam našao dve ili tri kutije – radilo se o stotinama i u svakoj su bili okviri za koje nisam ni znao da postoje. Kreativne ideje dolazile su sa svih strana jer je opseg dizajna bio gotovo neograničen. U samom početku bio je to veliki zalogaj.
Da li ste kao dete bili svesni modne industrije i poznavali sve modne kuce: Yves Saint Laurent, Balenciaga, ili Emilio Pucci sa kojim je vaša majka neposredno sarađivala?
Znao sam do određene mere i bio sam svestan da majka sarađuje sa velikim dizajnerima. Ali, isto tako, bio sam dete i nisam to doživljavao kao neku veliku stvar. Mislim da sam čak sve uzimao zdravo za gotovo. Ipak, jednom kada sam kao odrasla osoba doživeo taj trenutak otvaranja svih tih silnih kutija, tek onda sam shvatio kreativnost i moć koja se krila iza svega. Perspektiva mi se sasvim očekivano promenila. Ponosan sam što je moja majka stvorila zapanjujuću arhivu unikatnog dizajna i srećan sam što mogu da sledim njen put.
Dok ste odrastali, jeste li znali zašto vaša majka toliko putuje i koliki je uticaj njenog dizajna na pistama Pariza gde su u najvažnijim kolekcijama dominirale upravo njene naočare?
I da i ne. Sećam se da sam kao mali jednom otišao do Selfridge’s i video da tamo postoji radnja sa maminim imenom. Ali, nisam potpuno bio svestan o čemu se radi i koliko je sve to važno. Kada danas razmišljam, možda je tada moj doživljaj ili možda manjak doživljaja, bila dobra stvar jer pogledajte šta se dogodilo pošto sam odrastao.
Kakva je bila reakcija vaše majke kada ste odlučili ne samo da oživite Linda Farrow Vintage liniju već i da dizajnirate savremene naočare?
Moja majka je divna osoba i kada sam joj rekao koji su mi planovi, doslovno je uzviknula: „Sledi svoje srce!“ Ona je stvarala dizajn koji je, s obzirom na inovativnost i dozu ekscentričnosti, širim masama bio čudan. Ali, slušala je svoj instinkt pa sam i ja odlučio da uradim isto.
Jedinstveno u slučaju vašeg brenda jeste saradnja sa savremenim dizajnerima. Naime, kao da ste se namerno fokusirali na belgijsku avangardnu školu: Raf Simons, Dries Van Noten, genijalni Walter Van Beirendonck. Veronique Branquinho je bila prva saradnja?
Kada nešto radite po instinktu, onda želite da sarađujete sa dizajnerima koje izuzetno poštujete. Grupa dizajnera koju ste spomenuli ima moje neograničeno poštovanje. Sada je tu linija sa Ann Demeulemeester. I svi su oni sa Antverpenske akademije! Ali, naš cilj nije da stvaramo generičke okvire sa velikim logotipom koje ćemo masovno prodavati. Ono što zajedno stvaramo jeste dizajn u pravoj definiciji te reči. I ako krećemo u takav proces, logično je da ćemo sarađivati sa kreativcima koji dele našu energiju i viziju.
Rano ste primetili Alexandera Wanga koji tada nije bio svetski slavan, već wunderkind scene u Njujorku. Sa njim ste stvorili sharp cat eye model koji je postao ultimativni hit?
Istina je, sa Alexom smo počeli saradnju u ranoj fazi njegove karijere. Tracy ga je upoznala na žurki, tada je predstavljao svoju drugu kolekciju sa još pet dizajnera. Vrlo brzo smo se dogovorili o saradnji za njegovu sledeću reviju kao i za odvojenu kolekciju naočara. Slično se desilo i sa Jeremyjem Scottom koji tada još nije izlagao na Nedeljama mode. Kasnije su došli Prabal Gurung i The Row. To je taj instinkt koji imamo i uvek tražimo nešto novo.
Upravo to je moje sledeće pitanje: kako izaberete dizajnere sa kojima želite da ostvariti saradnju?
To je dosta organski pristup. Oni veruju u viziju onoga što Linda Farrow predstavlja, a mi u ono što oni stvaraju. Kada se to spoji, onda je sasvim jasno da će saradnja uroditi plodom. Nema tu nikakve kalkulacije ili korporativnog razmišljanja.
Zvuči kao eksperimentalna laboratorija?
Dobro ste to definisali. Ne smete da zaboravite kako sâm brend Linda Farrow ima vlastitu istoriju, odnosno predstavlja svet za sebe. Naš DNK je luksuz. Sve saradnje koje smo imali nisu direktno ono što bismo definisali kao estetiku našeg brenda. Svaki od dizajnera ima vlastitu estetiku tako da smo mi platforma na kojoj grade sopstvene ideje. Kod nas sve dolazi u obzir i tako se i sami razvijamo.
U procesu kreiranja za dizajnerske revije postoje li određene granice?
Sve je moguće, ali najveći problem je vreme. Ako se dizajneri ne drže datuma produkcije, bez obzira na to koliko je ideja genijalna, mi ne možemo da je ostvarimo. To je jedini problem. Tajming je u modi sve.
Celebrity kultura jeste isto tako važan faktor brenda Linda Farrow. Vaš cat eyes model za Alexandera Wanga preko noći je postao hit na glavama svih uticajnih modnih urednika, ali i slavnih osoba. Sećate li se prvo velikog celebrity trenutka kada je vaš dizajn nosila slavna osoba koja vas možda isto tako inspiriše?
Važno je da javnost shvati proizvod i brend. To se u našem poslu često događa upravo saradnjom sa poznatim osobama. Jednostavno živimo u takvom svetu, u toj novoj pop kulturi. Kate Moss bila je prva slavna osoba koja je nosila Linda Farrow naočare i bilo je to pre 14 godina, dakle, na samom vrhuncu njene slave. Za nas je to bio fenomenalan trenutak. Ali, ako ću biti potpuno iskren, moram da priznam da mi se najveći osmeh na licu pojavi kada hodam ulicom i vidim nekoga kako nosi Linda Farrow naočare. To mi daje najviše podsticaja!
Zanimljiv je bio trenutak kada su i Lady Gaga i Beyoncé u dva različita muzička spota nosile isti model naočara (popularni model Mickey Mouse). Ponavljanje u svetu mode jeste svojevrsni faux pas, ali vi ste u jednom trenutku imali dve najveće zvezde na svetu koje su ponele apsolutno isti model. Prva u spotu Paparazzi, a druga u Telephone.
To je zaista bio neverovatan trenutak za nas jer u to vreme mi smo i dalje bili mala kompanija i odjednom imali smo dve superzvezde koje nas promovišu. Velike kompanije plaćaju ogromne svote za takvo plasiranje proizvoda, ali mi to nikada nismo radili. Ako će neko koristiti naše modele u spotu ili privatno, onda to čini zato što mu se modeli sviđaju.
Vaša kompanija još je mala i sastoji se od pažljivo odabranog tima. I pored toga polako se širite po svetu. Moje pitanje je: kako rasti i u isto vrijeme ne kompromitovati ono što brend zapravo predstavlja?
Svet je veliko mesto, stoga uvek ima prostora za rast, ali nikada ne bismo kompromitovali brend da bismo što brže otvorili što više radnji ili angažovali više distributera. Mi smo potpuno nezavisni pa lično mogu da donosim odluke koje smatram dobrim. Nemamo nikakve deoničare koji će nas terati na loše komercijalne poteze. Širenje je važno, ali radimo to postepeno i dugo se pripremamo. Otvorili smo radnje u Los Anđelesu, Hongkongu i Forti dei Marmi. Cilj nam je ekspanzija, ali pod vrlo opreznim uslovima. Nikada ne zaboravljamo da smo, bez obzira na sve, mali, specifični, luksuzni brend.
Da li ste imali ponude za suradnju na projektima koji bi sa sobom doneli veliki profit i medijsku pažnju, ali ste ih odbili jer nisu deo puta kojim želite da idete?
Imali smo celi niz velikih brendova koji su želeli da rade sa nama, ali jednostavno nismo na istom nivou, bez obzira što se njihov posao broji u stotinama miliona dolara. Pažljivi smo jer znamo ko smo, što je naša vizija i držimo visoke standarde kako bismo bili najbolji u svojoj klasi.
Ovo ce zvučati kao teško pitanje, ali postoji li model koji možete izdvojiti kao primer onoga što Linda Farrow danas predstavlja?
Mislim da je stil 38 u crnoj boji sa zmijskom kožom model koji je esencija Linde Farrow. Inače, jedan od naših modela potpuno je pokriven zlatom – i okvir i stakla su od 24 karata. Ultimativni luksuz, ali u pažljivom minimalizmu.
Tekst: Grgo Zečić
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti