Kada govorimo o modnim trendovima koji su obeleželi poslednji niz godina, “ružna” moda nije neka novina. Prisutna je već nekoliko sezona, s tim da je renesansu doživela pre dve, tri godine.

Možda najbolji primer za ovo možemo videti u samim modelima, preciznije - manekenkama. Klasična lepota koja je bila najzastupljenija 90-ih, kada su scenom vladale devojke rasne lepote poput Cindy, Linde i Naomi, odavno je pervaziđena kategorija.

Drugačija lepota, neobična lepota, a na kraju i ono što nema veze sa lepotom, zastupljeno je na primer u modnoj kući Gucci i Prada, koje su polako upravo sa "ružnim" komadima gradile novu estetiku brenda koja je postala njihov prepoznatljivi look.

Bilo je samo pitanje vremena kada će ljudi - androgeni, prozirni, mršavi i vrlo neobični preneti trend "neobičnosti" na odevne komade. Sve je počelo sa iscepanim jeansom koji nije više bio pokazatelj besparice i nemogućnosti da kupite sebi nov model, već pokazatelj da ste u samom vrhu trendova gde vladaju modeli farmerica sa iscepanim kolenima, butinama.

Zatim su usledile kožne i plišane mokasine sa krznom i dlakom, kao i šuplje Birkenstock papuče, koje od ove sezone takođe možemo videti u krznenoj varijanti.

Da bismo ubrzo došli do eskalacije ovakvih trendova u kućama koje važe za svetski cenjenu visoku modu, govorimo naravno o Balenciagi i Vetamentsu. Ubrzo čitava priča poprima megalomanske razmere kada u igru ulazi ruski modni genije - Gosha Rubchinskiy.

Što neuglednije, to bolje. Bila bi modna mantra ovih brendova, čija popularnost je eksalirala zahvaljujući trendseterkama na društvenim mrežama koje su prigrlile Uggsice, Birkenstocks papuče i kroksice koje imaju jednu važnu zajedničku stavku, kada je u pitanju čitava priča o popularnosti. Pored neuglednosti, ova obuća je izuzetno udobna!

Otprilike ista stvar važi i za preskupe Balenciaga dukseve. Klasična pamučna dukserica sa kapuljačom (i da, natpisom brenda na leđima) možda je precenjena, ali je zato prijatna, kvalitetna i udobna.

Samim tim dolazimo do činjenice da je veliki deo "ružnih" komada izrazito praktičan, udoban i prijatan!

Novim generacijama komfor je po svoj prilici na prvom mestu kako piše Business Off Fashion, a mi dodajemo i odvažnost, kao i želja da se bude drugačiji.

Ova privlačnost kupcima je shvatljiva: torba sa kaišem, ne mora da se nosi, patike i mokasine su mnogo udobnije od štikli, a farmerice visokog struka ne klize kao one s niskim strukom.

Kreatori imaju koristi od prodaje sopstvenih luksuznih verzija ovih ironično kul komada ne samo da bi ispunili potražnju potrošača za nečim vrednim slike na Instagramu, već zato što ovi praktično odbačeni komadi iz prošlih epoha stilozovani u današnjem vremenu, dobro prolaze u poslovnom smislu.

Često su jeftiniji od tipičnih luksuznih cipela - Christopher Kane's kroksice koštaju 623 dolara, dok njegova ostala obuća košta više od 790 dolara - i služe kao nov prelaz u marku visoke mode.

"Postoji nešto praktično u vezi svega toga, skoro da je obeležje modne časti uzeti nešto sa spoljnih granica mode i napraviti od toga vrhunac stila", kaže Coco Chan, glavna osoba za žensku odeću na prodajnom sajtu Stylebopu. "To je sama srž gotivnosti, a u doba socijalnih medija ovo je veoma moćna stvar."

Obuća je često zalazak na onu ružniju stranu mode. Tako su na primer saradnje između Vetementsa i Reeboka dale groteskne, "genetski modifikovane" patike koje podsećaju na lepljivu masu iz popularne serije Stranger Things. Balenciagine patike s trostrukim đonom - napravljene uz pomoć kalupa patika za trčanje, košarku i atletiku - rasprodale su se na Stylebopu u roku od sat vremena od izlaska. Retko se desi takva pomama za štiklama. Vetements x Reebok patike su se rasprodale za tren. Dok recimo Vetements x Manolo Blahnik čizme - sa sve stileto štiklom - nisu.

“Nema tu mnogo filozofije. Kroksice su ružne, to je činjenica. Bonus je što su u toj meri udobne. I to je čitava poenta, to je njihov šarm. Meni je baš drago što nisu dizajnirane da budu ženstvene i privlačne. A to je ujedno i razlog zbog koga su me kritikovali što sam uveo ružne cipele u luksuznu modu. Danas međutim, svaki značajan brend u svojoj kolekciji poseduje slične komade”, kaže Christoper Kane.

I dok neki brendovi ne preteruju sa cenama ovih novih “luksuznih” komada, drugi jednostavno nemaju srama.

Tako na primer ultra popularne Vetements dekonstruisane farmerice, koje su skrojene od dva različita para jeansa, koštaju zapravo 60 evra. U pitanju su vintage Levis komadi koji se na tržištu mogu kupiti po ceni od 30 evra. Brend ih u svojoj radionicu u Parizu dekonstruiše, za šta je potrebno oko šest sati rada, ali zato svoj proizvod naplaćuje čitavih 1.000 evra!

A koliko je ovaj komad popularan, najbolje svedoči još jedan impozantan podatak.

Naime Vetements je otkupio sve moguće primerke vintage leviski na teritoriji Pariza, te je sada sastavljen tim koji je u potrazi za ovim komadom u ostatku Evrope. Sigurni smo da će i ovaj dodatni trud biti naplaćen.

Pitanje je samo koliko su modni pokonici u stanju da žrtvuju sadržaj svojih novčanika za najnoviji reciklirani proizvod.

Mada, sudeći po razvijanju trenda do sada, sigurni smo da nema bojazni za modne kuće koje su žrtvovale glamur za neuglednost.

Priredila: Maja Bunčić

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/