PRO  / Maja Bunčić, novinar

Na modnom meniju već decenijama je nezaobilazno serviranje jedne od velikih, vrućih diskusija: pravo krzno i koža, da ili ne? I dobar deo fashion sveta bez trunke premišljanja izgovoriće veliko NE i smesta posumnjati u vašu modnu i ekološku osvešćenost jer ste se uopšte drznuli da postavite ovo toliko očigledno „neetičko“ pitanje. Da im je nadohvat ruke, većina bi verovatno bila spremna i da vas zalije kofom crvene boje, da se prizovete pameti i razmislite o svojoj skandaloznoj nedoumici! Upravo ta osvešćenost možda je najskandaloznija jer je Origin Assured (OA) inicijativa pokrenuta još davne 2007. pod svoje okrilje primila brojne proizvođače krzna na globalnom nivou.

Ova inicijativa podrazumeva pridržavanje čvrstih etičkih pravila proizvodnje: poštovanje određenog kodeksa tretiranja životinja, od načina na koji se hrane, transportuju, pa sve do eutanazije, ali i načina proizvodnje koji nije štetan po okolinu. Sa druge strane, iako su u ovoj industriji načinjene velike reforme, PETA decenijama nije promenila svoje stavove smatrajući i insistirajući na tome da, bez obzira nosite li pravo ili veštačko krzno, podržavate patnju životinja. Danas, 2018. godine, zaista je moguće kupiti pravo krzno sa društveno odgovornim stavom, ali i lako doći do „skandaloznih“ informacija, poput one da se veštačka krzna proizvode od poliestera i akrila, nerazgradivih hemijskih materijala. I na kraju, kao devojka koja uživa u svom društveno neodgovornom sočnom bifteku, i to po svoj prilici za razliku od mnogih priznaje, pitam se kako je moguće da je pored te velike modno globalne osvešćenosti, prodaja pravog krzna od devedesetih do danas porasla za fantastičnih 58 odsto?

CON / Ana Dodig, web urednica

Eco-friendly. Uvek mi je bilo zanimljivo kako je ekološka odeća bila „servirana“ modnoj industriji, pa i nama potrošačima - kao nešto što ima tu prijateljsku, pomirljivu notu ne bi li što bezbolnije prebrodili ono što ne možemo da zaustavimo, a to je taj nepovratni „stop“ krznu, koži i bilo kom drugom materijalu čija proizvodnja zagađuje sredinu i ugrožava naše zdravlje. Ali, trebalo je dosta vremena da se jedan Michael Kors, čovek čija je luksuzna moda bila svojevrsna oda krznu i koži okrene u pravcu „zelene“ modne industrije, a velika Donatella Versace izjavi kako više nema nameru da „ubija“ životinje.

Njih je, sigurna sam, podstakao red slavnih koji više nisu hteli da nose bilo šta od krzna, ali i Stella McCartney koja je uspela da izgradi brend na eko-modi, dokazavši da ekološli materijali mogu da zadovolje nužnu atraktivnost modne industrije. I znate kako, tu nema neke posebne priče, niti diskusije. Jer, priča o eko-modi prevazilazi priču o modi. To je priča o opstanku, svesti da prirodi moramo da vratimo sve što smo joj uzeli i da imamo mnogo širu sliku. Ta naša pasija prema supertrendi haljini ili bundici prestaje kada znamo da čak u svakoj pamučnoj majici kratkih rukava postoji 17 kašika različitih hemikalija jer je 7 od 15 jedinjenja koja se upotrebljavaju u konvencionalnoj proizvodnji pamuka kancerogeno ili potencijalno kancerogeno.

Možete li da zamislite kakav je scenario vezan za kožu i krzno?

Koji je vaš stav?

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/