Iako se Crni petak posle proširio na ceo svet, najveća manija koja nastaje na ovaj dan ogromnih popusta dešava se svakako na tlu Amerike, gde se prodavnice otvaraju još tokom noći (četvrtak na petak), a redovi se uveliko formiraju tokom ranih jutarnjih časova, da bi kada se radnje konačno otvore čitava stampeda ljudi nagrnula u objekat, kao da se sve deli besplatno, mada to naravno nije slučaj.

Sasvim je logično što je upravo u Americi šopingholija "crnog petka" postala nacionalni fenomen, jer na tom tlu sve je i počelo.

Tradicija seže skoro čitava dva veka unazad i na neki način dogodila se slučajno.

Naime, s obzirom da se Black friday održava svakog prvog petka nakon najvećeg američkog praznika - Dana zahvalnosti (koji se proslavlja svakog četvrtog četvrtka u novembru), tog petka (koji tada inače uopšte nije nosio naziv Black friday, dobio je ime znatno kasnije) održavala su se velike parade, koje su (opet tradicionalo) sponzorisale tadašnje najveće robne kuće Macy’s i Eaton’s.

Ove parade predstavljale su najveći deo marketinških kampanja pre Božića, a rezultirale bi time da mnoštvo ljudi nakon parade odlazi u kupovinu upravo u pomenute prodavnice, to jest robne kuće.

Ubrzo je ovaj običaj zaživeo kao tradicija, da bi 30-ih godina prošlog veka pretposlednji petak u novembru zapravo postao dan koji otvara sezonu praznične (božićne kupovine).

Ono što je interesantno jeste to da iako je fokus bio na kupovini i tog dana u radnjama je vladala znatno veća gužva, neki naročiti popusti uopšte nisu bili u igri.

Kako da se najbolje pripremite za #blackfriday pročitajte na sledećoj stranici:

PageBreak

Prvi savet za one koji žele da iskoriste popuste glasi – ako ste čekali da nešto kupite do danas, sačekajte još nekoliko dana – voleli Crni petak ili ne, sniženja će biti. Tehnička roba svakako će se naći na najvećim popustima, kao i nameštaj, odeća i obuća.

Napravite dobar plan unapred – šta vam je zaista potrebno, na koliki maksimalan popust možete da računate i gde. Dobro se informišite o originalnim cenama u različitim prodavnicama, bez popusta, kako biste mogli ispravno da izračunate procenat.

Čak i kada ste sigurni da ste se dobro pripremili – proverite cenu na licu mesta, u prodavnici, pre nego što krenete na kasu. Često se događa da artikal nije taj koji ste želeli, ili da cena nije ona iz reklamnog oglasa.

Čitajte i čuvena „sitna slova“ iz reklamnih kataloga – tu može da piše da se popust odnosi samo na određene grupe proizvoda, brendove, nove kolekcije koje su obično skuplje…

Sa rezervom uzmite popuste u određeno doba dana ili sniženja tipa „prvih 50 kupaca“. Ona su tu da vas navedu da u gužvi u ograničenom periodu potrošite više nego što planirate.

Telefon će sigurno biti kod vas – proverite, dok ste u prodavnici, na internetu da li je konkurencija možda dodatno spustila cene u poslednji čas.

Raspitajte se o uslovima kupovine, reklamacije, vraćanja kupljenog, zamene…

Ukoliko kupujete na internetu, poštujte sva pravila bezbedne kupovine.

Ako ste kupoholičar – ostavite kod kuće one koji to nisu, odnosno one za koje znate da će vam zasmetati da donesete pravu odluku.

I na kraju, što je veoma važno – ne očajavajte ako se ispostavi da je moglo bolje i jeftinije. Prihvatite izazov i rizik Crnog petka, ili novembarski praznik povoljne kupovine ignorišite .

Tekst: Maja Bunčić i Dani u Beogradu 

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/