Od srednjoškolske revije kostima sa žicama, preko završenog mastera na Istituto Marangoni do sopstvenog ateljea u Subotici, ova inspirativna lokalna dizajnerka autentičnog stilskog pečata otkriva nam da se ljubav prema njenom karakterističnom plesu sa 3d formama desila još na fakultetu, kako je je želela da se uda u crnoj venčanici i zašto komentare sa socijalnih mreža doživljava kao besplatnu lekciju, a ne kao napad.
Kako je izgledao tvoj razvojni put od devojačkog crush-a u modni dizajn, pa sve do brenda Nine Rajak?
Moram da priznam da pripadam klišeu i da sam znala od malena da ću se baviti ovim poslom, iako niko i ništa oko mene nije upućivalo na to. Već u osnovnoj školi sam organizovala modne revije i dizajnirala kostime, a u srednjoj sam organizovala reviju kostima od žice, korišćene garderobe i džinsa i tada se javila ljubav prema formama po kojima sam danas poznata. Nakon srednje škole otišla sam u Milano da studiram, gde sam nakon završenog mastera na Istituto Marangoni započela saradnje sa brendovima Hugo Boss, Frenki Morello, Mandarina Duck i Zegna Sport, i u tom periodu se održala prva revija pod mojim imenom u Milanu, na kojoj sam prikazala kolekciju od kože i kolekciju modnih aksesoara. Po povratku u Srbiju, počela sam da radim za Legend World Wide i istovremeno ulagala u svoj brend koji je doslovno od nule izgrađen - od napuštene fabrike u kojoj sam šila do proizvodnje i ateljea koje konstantno nadograđujem i širim.
Šta misliš koliku ulogu ima obrazovanje u životu jednog dizajnera?
Mislim da je obrazovanje, ne nužno formalno, važno za bilo koji posao. Da li će dizajner da stekne to znanje na fakultetu u Milanu ili samoinicijativno, potpuno je nevažno. Važno je da poznaje materijale, kroj, tehnike šivenja, alate, istoriju mode i da nikad ne prestaje da uči i istražuje. Isto tako mislim da je za dizajnera jako bitno da ume da implementira svoje znanje na više polja, a ne samo na jednom koje je njemu ili njoj poznato.
Zanima nas kako izgleda tvoj proces kreiranja i da li i u kojoj meri implementiraš popularne trendove koji su zastupljeni u datom trenutku?
Moj proces kreiranja, kao i svaki proces u kreativnim poslovima izgleda haotično, samim tim ne mogu taksativno da navedem korake. Ono što se ne menja jeste uvek istraživanje materijala, pomoćnog pribora za šivenje, tehnike izvedbe i 3D modelarstvo koje sam zavolela u Milanu i dan-danas se držim toga jer volim da vidim svoju kreaciju u prostoru i da na njoj radim umesto na papiru.
Moja ideja od samog početka jeste da u okviru svog brenda imam podbrendove poput Bridal, ready-to-wear, Kids itd, a jedna od njih je Basic linija. Trudim se da na svoj način, dakle upotrebom kvalitetnih materijala i dobih krojeva, ponudim potrošačima ono što je trenutno IN i pristupačno.
Na početku karijere tvoji dizajnerski komadi imali su zanimljive ekstravagantne forme izrađene od žica. Da li nameravaš da se vratiš ovom interesantnom pravcu i kako?
Trenutno je u procesu izrada mini-kolekcije u kojoj ću ponovo oživeti forme po kojim sam prepoznatljiva na tržištu, a koja će biti vrlo nosiva i u zavisnosti od individualnog stajlinga, fleksibilna. Ideja je da nakon dugog perioda uprošćavanja svakodnevne garderobe i forsiranja komfora, ponudim komade koji će biti mala umetnička dela koja mogu da se transformišu u zavisnosti od toga za koju priliku se odlučite da ih ponesete.
Jedno vreme bila si pionir haljina sa lastiš trakicama, a onda si prešla na kožu i PVC. Gde pronalažiš materijale, ili ipak oni pronalaze tebe kada te inspirišu za duži vremenski period i kreacije?
Materijali su moja nepresušna inspiracija i stalno sam u potrazi za novim materijalom koji će me navesti da savladam izazove koje nosi ponašanje tog materijala prilikom krojenja i modeliranja. Pre 7,8 godina dizajnirala sam kolekciju od džinsa koji ne prestaje da me inspiriše s obzirom na to da ima vrlo specifično skupljanje prilikom modelovanja i kreiranja avangardnih formi, međutim ta kolekcija nije videla svetlost dana jer sam mislila da je previše progresivna za tadašnje tržište, što danas nije slučaj, tako da možda se vratim toj ideji, a vi ćete naravno prvi biti obavešteni o tome.
Rođena si u Subotici, gde ti je i atelje. Opiši nam atmosferu stvaranja u njemu, i da li je ti otežano poslovno funkcionisanje jer nisi u prestonici. Kako to rešavaš i da li planiraš da otvaraš atelje u Beogradu?
U Subotici imam mir i vreme koje u Beogradu nemam. Iako mi je Beograd mnogo inspirativniji, samim tim je izazovniji za stvaranje, tako da je za obim posla koji ja imam, Subotica savršen grad. Velika mi je želja da otvorim atelje u Beogradu i organizacija toga traje već dve godine jer ja želim da moje mušterije imaju uslugu na kakvu su navikle kada dođu kod mene u Suboticu. Držim palčeve da ćemo uskoro objaviti i tu srećnu vest - da je Nina Rajak Atelier dostupan i u srpskoj prestonici. Pored toga, radimo na tome i da se pojavimo u inostranstvu.
Sama si sebi kreirala tri perfektne venčanice potpuno različitih silueta koje si nosila za svoj THE Day. Koja od tih kreacija je bila tvoj favorit i koji modni savet imaš za devojke koje su tek počele da razmišljaju o svojoj budućoj venčanici?
Ja sam bila atipična mlada i želela sam da se udam u crnoj haljini, međutim odgovorili su me od toga, pa sam ja na kraju ponela ne jednu, već tri bele haljine da nadoknadim taj poraz. Ne znam koju bih izdvojila kao favorit zato što su sve tri bile oličenje moje estetike i komadi u kojima sam se dobro osećala, što je moj savet za sve mlade. Zaboravite na pravila! Materijal, kroj i boja treba da budu prilagođeni isključivo vašem ukusu i u toj haljini treba da se osećate najlepše na svetu. Da li je to slip haljina bez detalja ili balska haljina od perja - sasvim je nevažno - go for it!
Da li smatraš da je korona donela novi talas trenda kada su venčanice u pitanju, da danas devojke ipak gledaju da tu belu haljinu mogu i posle da ponesu za neku priliku?
Apsolutno! Ranije su se mlade odlučivale za tradicionalne materijale poput čipke ili satena i dobro poznate krojeve kad su venčanice u pitanju, a nakon pandemije sve više žena bira komotnije haljine i 3D aplikacije umesto čipke, što im omogućava da i nakon venčanja ponesu tu kreaciju.
Kažu da lokalni dizajneri ipak prvenstveno žive od ljubavi prema svom poslu i modi na našim prostorima. Šta ti kažeš na to?
Dobro kažu. Iako se ja trudim da uđem u taj biznis mindset, na kraju dana ne mogu biti dalje od toga, ali sam najsrećnija na svetu jer se bavim ovim poslom.
Koji je tvoj stav prema instgram brendovima koji kreiraju odeću zasnovano isključivo na brzim trendovima? Ko koga tu zaista imitira?
Moj stav je da svako može i treba da radi ono što ga usrećuje sve dok nikoga ne povređuje time. Ono što ne razumem je ta polemika da li je starija kokoška ili jaje - živimo u 2021. godini i redizajniranje je jedina opcija kada je u pitanju ready-to-wear, naravno, ukoliko ego dozvoljava da to sebi priznamo.
Nažalost, slava jačeg domaćeg brenda nosi sa sobom i negativne komentare na socijalnim mrežama. Kako se osećaš kad vidiš negativne komentare, ali kako i kad vidiš pohvale i gomile narudžbenica?
Svaki komentar je lekcija, bilo to od potrošača, posmatrača, kolega ili medija. Svako ko radi, taj i greši, a na greškama se uči, barem je tako u mom slučaju. S druge strane, ja nemam vremena da komentarišem bilo čiji rad niti sam se ikada bavila time, ali zahvaljujem svakome ko odvoji slobodno vreme da se osvrne na moj. Može da me pogodi kritika samo ako se slažem sa iznesenim mišljenjem, ali to doživljavam kao besplatnu lekciju, a ne kao napad.
Evidentno je da je modna industrija u prothodnih godina počela da banalizuje svoje komade u kontekstu uprošćavanja zarad što većeg profita. Kako ti posmatraš ovaj talas i da li si i ti sama počela da primenjuješ ovaj vid kreiranja/poslovanja?
Kad je moda u pitanju, banalizacija vrlo lako može da se prevede kao uprošćavanje, čime se ja vrlo služim. Moj primarni posao je dizajniranje kostima, što i nije baš nosivo, i ja sam morala svojoj publici da ponudim “banalizovane” komade koje mogu da nose svakodnevno. Meni je vrlo važan kvalitet materijala kao i kroj i jedini način da pružim to svojoj publici jeste bio upravo kroz dizajniranje street wear kvalitetnih komercijalnih komada koje bismo mogli nazvati banalnim, ali danas neophodnim.
Prateći tvoj rad primetili smo da si vremenom polako počela da prelaziš sa velike posvećenosti krojevima, ka eksploraciji i primeni različitih materijala. Da li smatraš da si pronašla svoj dizajnerski pečat ili ga i dalje pronalaziš i usavršavaš?
Ja sam svoj dizajnerski pečat pronašla još na fakultetu, i to je ples sa 3D formama koji negujem i kom se stalno vraćam. Međutim moja ideja je da u okviru brenda Nina Rajak Atelier postoje podbrendovi koji bi obuhvatili otprilike garderobu za sve prilike. Možda zbog toga deluje kao da lutam i da se tražim, međutim to je sve proces istraživanja zarad ekspanzije i ostvarenja mog prvobitnog plana.
Među prvima si krenula na tržištu pre deset godina da kreiraš kupaće kostime. Da li misliš da su danas one nove trenerke? Da li je ovaj vid ekspanzije basic komada posledica korone ili ipak vizuelno govori mnogo o našem tržištu i šta?
Mi smo basic kolekciju izbacili prvi put 2017. godine jer je tržište zahtevalo pristupačnije komade koje mogu da nose iznova i da se osećaju udobno. Pandemija je samo stavila akcenat na komfor, što je dovelo do averzije prema nečemu što nosimo već sto godina - trenerke. Ono što moram da naglasim i što predstavlja ogromnu razliku jesu materijali koje koristimo, samim tim to za mene nije samo trend pomoću kog ću da zaradim “lak novac”. Ekspanzija basic komada ne govori mnogo više o našem tržištu u odnosu na globalno tržište, a ni manje. Svi volimo da vidimo couture reviju, ali ne možemo u balskoj haljini da sedimo od 9 do 5 na poslu ili da vodimo decu u park.
Pod svojim imenom kreiraš sve od kupaćih kostima pa do oversized, savršeno iskrojenih kaputa, zanima nas koji je tvoj omiljeni odevni komad čijem se redizajniranju najčešće vraćaš?
To je kostim i 3D modelarstvo, uvek i zauvek!
Već duže vreme sarađuješ kreativno sa poznatom creative umetnicom Lolizam. Reci nam nešto više o toj saradnji i novoj kampanji koju prvi prikazujemo?
Jelena je jako talentovana devojka koja pre svega voli modu i voli svoj posao, i samim tim saradnja sa njom je blagoslov jer sam konačno pronašla saradnicu koja me razume i kojoj verujem u potpunosti, a to je retkost kada sam ja u pitanju. Tako da me je oslobodila ogromnog tereta jer znam da će prezentovati moje ideje na najbolji mogući način. Nova kampanja “Hot in the city, cool by the sea” je spoj vrućeg i hladnog, starog i novog, grada i mora, kostima i streetwear-a. U pitanju je povratak dizajniranju kupaćih kostima koje sam predstavila pre 10 godina (staro), trenerki koje su i dalje aktuelne (novo) i komada koji u zavisnosti od korisnika dobijaju svoju ulogu, da li će biti za izlazak u grad ili za šetnju pored mora. Kampanja je nastala iz promišljanja kako najbolje prikazati taj dualitet, pa je tako jedan deo fotografisan u gradu, a drugi na moru. Obe scenografije, iako naizgled vrlo različite, imaju istu ulogu a to je da prenesu osećaj pri nošenju garderobe iz kolekcije, bez obzira na spoljašnje faktore i svakodnevicu koja nije glamurozna poput one kakvu imamo prilike da vidimo na društvenim mrežama i u medijima. Meni je najvažnije da se ljudi osećaju dobro u odeći koju sam dizajnirala. Nadam se da smo uspeli u tome.
Šta možemo da očekujemo od tvoje nove kolekcije koju pripremaš? I ono što je najbitnije, koja priča leži iza nje?
Očekujte očekivano zapravo, s obzirom na to da će biti kolekcija sa mojim dizajnerskim pečatom - apstraktne forme i koža, ali na malo drugačiji način. Plan je da kolekcija bude nosiva 24/7 i da u zavisnosti od stajlinga bude prilagodljiva svakoj prilici. Mislim da je uloga dizajnera danas više nego ikad da stvara odeću koja može da se transformiše i prilagođava vremenu i prilikama, prosto da bude i ostane nosiva bez obzira na trendove.
Intervju: Ana Ostojić
Foto: Jelena Mitić
Model: Lea Davogić
Frizura: Dejan Ozegović
Šminka: Marijana Parać
Nakit: Goldy Jewelry
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti