Todd Selby je ponovo oduševio! Foto-bloger koji je svoj sajt selby.com za vrlo kratko vreme uselio u bookmarkovane strane čitalaca širom sveta izdao je novu knjigu – Fashionable Selby.

Njegova prva knjiga, bestseler The Selby is in your place, prikazivala je domove umetnika, nastavak Edible Selby zavirio je u kuhinje najboljih svetskih kuvara, a ova, treća po redu knjiga otkriva šta se dešava iza scene u modnoj industriji. Fashionable Selby je pravi modni kaleidoskop u kome se otkrivaju ateljei najinteresantnijih modnih kreatora, stilista, frizera, dizajnera cipela, modela... Radni prostori odabranih ličnosti svojevrstan su miks avangarde, tradicije, must have trendova i neočekivanih scena.

Todd i njegova kamera prošli su svet – od showroomova antverpenske šestorke, preko studija diplomaca koledža Central St. Martins u Londonu i majstora koji pravi naočare za Yves Saint Laurent u Parizu – sve do urednice magazina Vogue u Milanu. Selby je zabeležio gde stvaraju neka od najvećih imena u modi danas, kao i oni čije vreme tek dolazi, ali i oni koje ne viđamo često na stranama modnih magazina a ipak pokreću modnu industriju.

Kao i do sada, fotografije su ukombinovane sa pozadinama ilustrovanim vodenim bojama, Toddovim svojeručno napisanim komentarima i crtanim portretom svakog predstavljenog modnog umetnika.

Rezultat je pravi šareniš i fantastičan izvor inspiracije za sve ljubitelje mode. ELLE vam predstavlja svoje favorite iz ove zbirke, o kojima svoje utiske daje sam Todd.

Dries van Noten (modni dizajner, brend Dries van Noten)

Kad sam se zaustavio ispred Driesovog studija, koji se nalazi u bivšem stovarištu u blizini antverpenske luke, u daljini sam ugledao dizajnera na biciklu kako nosi ogroman buket cveća koje je tog jutra nabrao u svojoj bašti. Tako nešto je zaista redak prizor u svetu najvećih modnih kreatora, ali upravo to pokazuje koliko zapravo njegova osobina da uživa u malim stvarima i obraća pažnju na detalje unosi neverovatnu kreativnu energiju u studio u kome radi.

Dries je večito između sastanaka: od velikih snimanja, preko razgovora sa dizajnerima cipela do brejnstorminga o muškoj kolekciji, ali on je tu da sve isprati. Dries je treća generacija porodice krojača i odrastao je među balama materijala. Pre skoro 30 godina, 1986, njegovi hrabri printovi zaveli su ljubitelje mode širom sveta.

Specifično za njegovu modnu kuću je to što je dizajn u potpunosti centralizovan. Ne samo što se sve kreira na jednom mestu već se za svaki odevni predmet vrši kontrola kvaliteta u studiju pre nego što se pošalje u bilo koji butik širom sveta.

Christian Astugueieille (multitalenat)

Kao nos brenda Comme des Garçons, odnosno kreativni direktor linije parfema te modne kuće, Christian je odgovoran za izmišljanje mirisa kao što je Odeur 71. Tvrdi da mu je za njega inspiracija bio miris pregrejane fotokopir mašine na kraju jednog napornog radnog dana. Kad čujete to objašnjenje, u trenutku vam postaje jasno da se takav kreativac neće zaustaviti na samo jednom medijumu stvaranja.

I ne ograničava se! Iako ima 40 godina radnog iskustva u svetu parfema (počeo je u staroj parfemskoj kući Molinard u francuskom gradu Grasse), takođe se bavi i izradom nakita. Pravi neobične narukvice i ogrlice od perlica, koje zatim prodaje na londonskom Dover Street Marketu. Dopada mi se kako se on prirodno i ležerno prebacuje sa jedne svoje kreativne pasije na drugu i obožavam njegov radni prostor, koji se nalazi u natkrivenom prolazu iz XIX veka u blizini Palais Royala u Parizu.

Elie Top (dizajner nakita, Lanvin i Baccarat)

Ambiciozni dečak sa brčićima, Elie, ušao je u svet dizajniranja aksesoara još sa 19 godina, kada je počeo da maštu pretvara u realnost u ateljeu Yvesa Saint Laurenta. Kada je tu 1998. godine stigao Alber Elbaz, koji je lansirao prêt–à–porter kolekciju Rive Gauche, Elie je bio zadužen za savršen nakit koji je zaokružio svaki prikazani look.

Top izbegava da upotrebljava vredno drago kamenje za dramatični, predimenzionirani nakit. Stvara komade koji nisu ograničeni bojom, veličinom, niti sečenjem. Njegova granica je samo mašta! Istorijske figure i vintage komadi su Eliejeva konstantna inspiracija, a za kolekciju koju je nama pokazao inspiracija je bila glumica iz četrdesetih godina Maria Felix, jedna od najpoznatijih Meksikanki sa velikog platna i velika ljubiteljka raskošnog nakita.

Iris van Herpen (modna kreatorka, brend Iris van Herpen)

Ako postoji stalna tema koja se provlači kroz ornamentalne futurističke kolekcije Iris van Herpen, to je njena žeđ za nepoznatim, eksperimentisanje sa novim materijalima i tehnikama koje još nisu ni pošteno testirane. „Svake sezone počinjem ni od čega“, objašnjava.

To ništavilo se zatim pretvara u modele sa laserskim sečenjem, materijale sa 3D printovima i haljine od lasteksa koje, kad se obuku, deluju kao da je telo prekriveno pirsinzima i ožiljcima. Iris više naginje stvaralaštvu Damiena Hirsta nego onome što radi Donatella Versace, njena odeća uvek igra na toj tankoj liniji između mode i umetnosti.

„Za mene moda postaje umetnost kad posmatrač promeni percepciju toga šta je lepota, šta je odeća, šta je funkcija, šta je identitet i šta je budućnost“, kaže. „Moj proces rada je uvek haotičan, kao lavirint, večito sam u potrazi za izlazom iz njega“.

Nicola Formichetti (modni dizajner i kreativni direktor)

Za samo nekoliko godina Nicola je izgradio ime u modnom svetu, najviše zbog njegovih neustrašivih i legendarnih stajlinga za svoju najbolju drugaricu Lady Gagu (samo tri reči: haljina od mesa!). On je konsultant brenda UNIQLO, kreativni direktor modne kuće Diesel, kao i bivši kreativni direktor magazina Dazed&Confused. Upoznali smo se 2000. godine kada sam fotografisao portrete za taj časopis.

Po meni, Nicola je retka i specifična kombinacija: radi zaista puno, ali sebe ne shvata preterano ozbiljno. Verovatno zbog svog neobičnog puta ka vrhu. Kao sin japanske stjuardese i pilota iz Londona napustio je koledž kako bi radio u kul londonskom butiku The Pineal Eye, gde je od prodavca uznapredovao do bajera i art direktora. Zatim je dobio sopstvenu stranu u magazinu Dazed&Confused, gde se vrlo brzo uspeo do samog vrha. Njegova neverovatna kreativnost gurala ga je pravo napred.

Natalie Gibson (dizajnerka, profesorka, baštovanka i kuvarica, Central Saint Martins College of Art and Design)

„Mačke su kao žive skulpture sa kojih ne morate da brišete prašinu. Sve one imaju sopstvenu ličnost i karakter.“ Tako Natalie opisuje svoju mačju ekipu, sastavljenu od: Cool Dude, Blondie, Pansy Puffball, Precious, Scaredycat Orlando, Florence, Sweet Lorraine, Tiger Lilly, Archie, Smokey Robinson i Monroe (njegovo originalno ime bilo je Marilyn, ali ubrzo se pokazalo da je u pitanju mužjak). Čuvena profesorka modnog crtanja na koledžu Central Saint Martins verna je ručnom slikanju na svili i skoro uopšte ne koristi moderne tehnologije. Ono što ćete odmah primetiti je da na njenom teškom drvenom stolu nema kompjutera.

Kada studente uči važnosti eksperimentisanja i preuzimanja rizika, objašnjava im i važnost mačaka u modnoj industriji. „Moda bi mogla bez mačaka, ali one bi se svakako nekako uvukle tu“, kaže. „Mačke su stylish, elegantne i nežne. Čak i debele mačke izgledaju savršeno, ali i one mršave, kakve su bile obožavane u Egiptu.“ 

Priredila: Jelena Karakaš