Iz perspektive vanzemaljca, žurke su: „Grupe ljudi koji se okupljaju da bi jeli i koristili određene supstance u većoj količini radi opuštanja. Ti ljudi koriste posebne uređaje koji proizvode buku od koje oni prvo cupkaju, a sa povećanim unosom supstanci postaju uzbuđeni. Ponekad se to nastavi ponašanjem koje inicira seksualni čin“.
Kućne zabave, slave, rođendani, kokteli, svadbe, prijemi, aukcije, revije, proslave firmi, klupske žurke, noćne zabave pored bazena, promocije... Sve su to zgodna mesta da vas prijateljica/prijateljice upozna(ju) sa gospodinom Pravim, jer se na zabavama pojavljuju slični, a nepoznati ljudi. Žurke su i mesta gde bolje možemo da upoznamo već poznate.
Formula se vrlo malo menja sa starošću gostiju, žurke su i bekstvo od surove realnosti. Uz malo pića se podmladimo i podsetimo kako izgleda igrati se. Ispod glamuroznog šlaga često provire: alfa mužjaci u borbi za teritoriju, ljudi željni pažnje i aplauza, povučeni i stidljivi, utapači tuge koji nehajno drže čašu izolovani u uglu prostorije sa udicom za materinsko-psihoterapijski rad „moj–život–je–tužna–priča“. Ima i onih koji su jednostavno primetili da je tepihu potreban zagrljaj, buntovnici bez razloga i zavodnice spremne za one-night stand.
Tu su i oni povučeni, histerične žene koje bi polugole zaigrale na nekom stolu samo da je muzika bolja, socijalno fobični, oznojeni koji osluškuju svoje srce i pitaju se da li se vidi da im se celo telo trese od aritmije, parovi koji varaju jedno drugog, ali se drže za ruke i tako stvaraju alibi. Poslovni ljudi obavljaju veliki deo svog „slobodnog vremena“ socijalizujući se, grade „mrežu“, jer bez mreže je teže. Tu se stvaraju imperije i gledaju da poruše tuđa poslovna carstva. Žurke su i redovi u toaletima i nepregledne kolone „termita“ koji se tiskaju pored hrane. Da bi sve to razumeli, treba da zauzmete dobro mesto.
Zanimljivi efekti na zabavama
U ovoj areni razmene emotivnih poruka o kojima se malo misli, moguće su greške, kao što je „halo efekat“, kada na osnovu prvog utiska donosimo sud o nečijem karakteru i često na osnovu toga kako neko izgleda verujemo da je neko dobra ili loša osoba. Javlja se i „efekat publike“ jer se ljudi različito ponašaju u prisustvu nepoznatih osoba, prijatelja ili privlačnih žena, kao što se radnici drugačije ponašaju u odsustvu šefa. Jedan od najznačajnijih efekata prisutan i u svakodnevnom životu je „efekat tzv. reflektujućih neurona“ (mirror neurona) u mozgu zbog kojih automatski imitiramo tuđe pokrete i tuđe ponašanje.
To se ne dešava stalno jer kako odrastamo tako naučimo i da zakočimo ove impulse. Kada se opustimo, na zabavama, potpuno nesvesno nastavimo da imitiramo ljude sa kojima govorimo, kada se oni nasmeju, nasmejemo se i mi i ovo indukuje dobro raspoloženje. Primetili ste svakako kako se ovo prenosi sa jedne male grupe na zabavi na drugu i na kraju svi pričaju sve glasnije i smeju se. Ovaj „efekat zaraznog smeha“ je svima dobro poznat. Sigurno vam se desilo da se nađete u grupi u kojoj je teško zaustaviti smeh. Jedan od zanimljivijih je i „koktel party efekat“ – sposobnost da utišamo sve glasove i fokusiramo se na onaj za nas bitan u toku konverzacije u sobi punoj ljudi, ili kada na drugom kraju sobe neko spomene naše ime. Ova selektivna, fokusirana pažnja se dešava i u vizuelnoj sferi.
Postanite dobar profajler
Žurevi su prava prilika da budete profajler gostiju i otkrijete kakav je ko i kakve su mu namere. Primećivanje signala koje ljudi šalju je vrlo korisna socijalna veština i uz malo napora se da naučiti. Ipak, u detektovanju govora tela treba biti oprezan i ne donositi zaključak na osnovu pojedinih pokreta, treba posmatrati celinu i kontekst u kome se nešto dešava. Nema druge šanse za prvi utisak, on se dešava onog trenutka kada nas primete, čak i pre nego što progovorimo i to u prvih pola minuta.
Mnogi greše misleći da prvi utisak započinje sa prvim rukovanjem, ali setite se kako se glave okreću ka vama kada se pojavite na vratima. Mi šaljemo poruku svojom orijentacijom tela u prostoru, pogledom, dodirom, izrazom lica, pokretima glavom i gestovima kao i načinom rukovanja. Mehrabian je utvrdio da 55% značenja komunikacije predstavlja govor tela, 38% način na koji se nešto govori, a samo 5% izgovorena reč. Da ne zaboravimo, pokreti tela bi trebalo da budu u skladu sa izgovorenim rečima, jer kada postoji nesklad, ljudi više veruju telu.
1. Blizina i daljina
Posmatrajte koliko je neko udaljen od vas dok razgovarate sa njim. Što vam je neko bliži to su toplija njegova osećanja prema vama, što je dalje, manje ste mu bitni. Ako krenete ka toj osobi i ona se povuče, ne želi prisniji odnos, ako ostane tu gde je – prihvata vas, a ako vam se još i približi, verovatno joj se sviđate. Imajte u vidu da je ono što je za nekog predaleko, za drugog preblizu.
2. Položaj glave
Učestalo pomeranje glave je znak simpatije. Još ako se pri tome neko smeška, on prihvata igru, čak možda želi i flert. Ako spušta glavu, verovatno nešto krije ili se postideo, ne veruje vam, naročito ako se i udalji posle neke vaše izjave. Ako se glava nakrivi posmatrajte i obrve, oči i gestove usta, verovatno je osoba zbunjena ili začuđena. Setite se kako pas nakrivi glavu ako čuje čudan zvuk. Klimanje glavom kod muškarca znači slaganje, dok kod žena znači „slušam te“ i to ponekad može da zbuni muškarca.
3. Oči
Pogled sklanjaju nervozni, oni koji lažu ili se stide, naročito ako gledaju naniže. Proširene zenice govore o zainteresovanosti, mada i alkohol, kokain i amfetamini proizvode sličan efekat. Dugi pogled imaju samosvesne osobe ili one koje žele da prodube odnos sa vama. Ljudi imaju tendenciju da više gledaju kada slušaju, a svi najviše vole one koji ih slušaju. Neromantičan pogled traje do 3 sekunde i prekida se. Kada romantični prekinu da gledaju obično proprate to stidljivim osmehom i potom sledi novi pogled (još ako su i zenice proširene – sve je rečeno). Ubrzano treptanje je znak nesvesne potrebe da dosadnu osobu sklonite iz vidnog polja.
Studije govore o tome da žene gledaju duže i vrlo su senzitivne na dužinu pogleda muškaraca, jasno detektuju njegove namere, čak i kada toga nisu svesne. Muškarci su loši čitači govora tela i gotovo uopšte nisu svesni šta njihovo telo govori drugima. Žene imaju šire vidno polje i brzo mogu da odmere muškarca od glave do pete, što muškarci, koji imaju uže vidno polje ne primećuju, ali su zato uvek uhvaćeni „na delu“ kad im pogled zaluta u dekolte.
4.Osmeh
Socijalni psiholog, dr Nancy Henley, opisuje ženski osmeh kao sredstvo smirenja snažnih muškaraca. U eksperimentu, koji se sastojao u rangiranju privlačnosti žena prikazanih na 15 fotografija, na kojima su imale srećne, tužne i neutralne izraze lica, učestvovalo je 257 ispitanika. Žene s tužnim izrazima ocenjene su kao najmanje privlačne, one bez osmeha su opisane kao nesrećne, dok su ozbiljni muškarci viđeni kao dominantni. Pouka za žene, kaže Henleyeva, je da se manje osmehuju onda kad imaju posla s dominantnim muškarcima ili da podese količinu osmehivanja prema onoj koju emituju muškarci. Što se muškaraca tiče, ako žele da budu ubedljiviji za žene, potrebno je da se više osmehuju, u svim kontekstima. Studije, takođe, pokazuju da se žene rado smeju pred muškarcima koji ih privlače i smatraju ih duhovitim, a muškarci vole žene koje im se smeju.
5.Gestovi
Prekrštene ruke, ako nisu uobičajen stav za tu osobu, su znak otpora, rezervisanosti ili signal da se ljudi osećaju neprijatno pokušavajući da sakriju neki prekomerni kilogram. Gestovi nervoze, poput češljanja rukama, ako nije samo doterivanje, verovatno znači da se dopadate toj osobi. Ako neko istovremeno visoko podigne obrve, gotovo je sigurno da se ne slaže sa nečim od onoga što govorite. Slično značenje ima i podizanje naočara sa dva prsta uz podignute obrve. Spuštanje obrva izražava sumnjičavost ili pokušaj da vas osoba razume. Ruke na kukovima i kod muškaraca i kod žena znače „primeti me“. Dim cigarete ispušten naviše znači „dobro se osećam i nastavi...“, a dim naniže govori o sumnjičavosti i negativnom stavu. Pošto su noge najudaljenije od mozga i teže ih kontrolišemo od izraza lica, one mnogo govore: tapkanje po njima, cupkanje i prebacivanje težine govori o nervozi, uzbuđenju i nelagodnosti. Spojene noge su pokušaj da se osoba ponaša uljudno. Ako vas neko nehajno dodirne nogom – verovatno vam se udvara, a ako su stopala vašeg sagovornika postavljena u suprotvnom pravcu od vas, to je znak da želi da ide.
6. Gestovi zavođenja
Suvišno je govoriti o jasnim pokretima zavođenja, koje čak i muškarci koji generalno nisu baš obdareni za detekciju govora tela lako dešfiruju: pućenje i oblizivanje usana, lako otvorena usta, zabacivanje glave i kose, dodirivanje delova tela, hodanje ili stajanje sa mlitavim ručnim zglobom, glađenje cilindričnih predmeta, pogled iskosa, ljuljanje kukovima i iskošena karlica, ručna torbica u neposrednoj blizini i isprepletane noge – sve su to signali koje kod zavodnika prepoznaje bračni par psihologa Barbara i Allan Pease.
7. Oblačenje
Nije bez razloga uputstvo prijateljice posle raskida: „Lepo se obuci i izađi napolje, osećaćeš se bolje“. Haljina je moćno oružje u rukama žene. Često je važnije upoređivanje sa drugim ženama nego utisak koji haljina ostavi na muškarca. Jedno istraživanje sa Northwestern Univerziteta je proučavalo koncept „obučene kognicije“ i pratilo efekat oblačenja na psihološke procese onoga ko ga nosi. Postoji sistemski uticaj onoga što oblačite na to kako se osećate i kako se ponašate. U eksperimentu su istraživači podelili bele mantile ispitanicima i jednoj grupi su rekli da je u pitanju doktorski mantil, a drugoj da je to mantil slikara. Zatim su im dali da obave neke zadatke. Oni odeveni kao doktori su bili pažljiviji i njihove akcije su bile uslovljene onim što su obukli. I glumci bolje glume na kostimiranim probama. Samouvereni hod, osmeh i to kako ste obučeni, transformiše vaše unutrašnje „ja“ i omogućava vam da sijate i zračite na zabavama. Zato ako ste do sada išli na sigurno, oblačili se neutralno i ostajali u zoni konfora iz straha da ne privlačite previše pažnje, napravite mali iskorak, makar u detaljima. Sa druge strane ako su vas čudno gledali jer ste neadekvatno obučeni ili ste bili suviše sexy za tu priliku, zapitajte se kakav imidž želite da ostavite i pitajte prijateljicu šta misli o tome.
Zaključak: Posmatrajte lice – ono vam daje put, oči su prozori koji govore da je srce u kući. Naročito obratite pažnju na kontekst i na promenu pokreta. Gledajte i anailizirajte, ali ne gubite spontanost. Previše analize dovodi do paralize.
Tekst: Zoran Ilić
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti