Koliko puta ste pomislili na to kako je činjenica da živimo na planeti na kojoj je mnogim ženama u 21. veku zabranjeno da pokazju lice prilično poražavajuća? A koliko ste svesni da su u ovom drugom, „prosvećenijem“ svetu, ekvivalent nosu ili usnama neke od tih žena – bradavice jedne Anje Rubik? Ili baš vaše.
Bradavice su oduvek imale moć da uzburkaju strasti, ali tek odnedavno postale su sporne tačke na online bojnom polju. Instagram, na primer, poludi svaki put kad neko škljocne svoju. Polugola zadnjica? Nikakav problem. Pištolj? U redu. Muška giola sisa? Samo napred!
Potpuno gole grudi sa malim malecnim flasterima preko bradavica i lajkovi samo pristižu. Ali je zato čak i rukom nacrtan autoportet sa dve male tačke umesto bradavica dovoljan razlog za momentalno gašenje naloga! Kreativna direktorka magazina Vogue, Grace Coddington, je u maju ove godine to osetila na svojoj koži. Anja Rubik se u sličnoj situaciji našla dva meseca ranije nakon što je postovala fotografiju u providnoj košulji u kojoj je bila na reviji Antony Vaccarella u Parizu.
Online cenzori nisu progledali kroz prste ni kraljici seksi selfija. Nakon što je postavila fotografije u toplesu sa snimanja za francuski magazin Lui, Rihanna je zaradila momentalno (privremeno) isključenje sa mreže. Da li je to nateralo da se zakopča do grla? Naravno da nije. Njeno pojavljivanje u providnoj haljini na dodeli CFDA nagrada u junu ove godine mnogi su protumačili upravo kao izraz revolta zbog licemerja socijalnih mreža.
Ideja da se u modernom vremenu žene moraju boriti i za ravnopravnost sa muškarcima u pokazivanju par kvadratnih santimetara svoga tela se čini toliko sumanutom, da bi bila smešna da nije istinita.
U čemu je problem sa socijalnim mrežama i otkud toliki nalet selektivnog puritanstva po pitanju ženske anatomije, kad su već toliko tolerantne prema simbolima nasilja? Zar ženske bradavice u stvarnom životu nisu isto što i koleno, prst ili pupak? Jedini razlog zbog koga ih vidimo drugačije od lakta, bi mogao biti taj što što su toliko dugo bile sakrivene od očiju javnosti, umotane u slojeve i slojeve garderobe.
Kad smo kod garderobe, upravo je moda ta koja se nikada nije lažno stidela bradavica. Štaviše, slavila ih je.
Čini se da famozni efekat bradavica niko nije osetio tako instiktivno kao Yves Saint Laurent. Uparivši smoking sa providnom bluzom definisao je modnu transgresiju za sva vremena. Alexander McQueen nije koristio gole grudi u svrhu zavođenja, već u svrhu stvaranja moćne žene. Nago poprsje i pirsovane bradavice koje su bile izložene pogledima kroz pocepanu čipku na McQueenovoj reviji za jesen-zimu 1995. su personifikovale samodovoljnu, samosvesnu, divlju i gotovo zastrašujuću ženu koja nije mamila muškarce kao što to danas čine „Viktorijini anđeli”.
Takođe, svi se sećamo fabulozne Kristen McMenamy koja je na Gaultierovoj reviji za proleće-leto 1997. iznad struka nosila nisku dragulja i – ništa više. Godinu dana kasnije Thierry Mugler je pokazao haljinu od šifona koja grudi nije pokrivala materijalom. To je bilo brutalno, ali to je tačno ono što bi gole grudi u modi trebalo da rade: da pozivaju na borbu, a ne u krevet.
Fotografkinja Ellen von Unwerth je još jedan advokat bradavica. Na njenim fotografijama žene postaju oličenje jedinstvenih i snažnih karaktera, bilo da su cirkuske igračice, flamenko plesačice ili devojke sa farme. Njihova energija je u njihovoj seksualnosti – treperavoj, duhovitoj i što je najvažnije – aktivnoj.
Tezu da žene mogu da budu dominantne ili zastrašujuće najbolje je objasnio Helmut Newton, kralj modne golotinje i šampion forsiranja bradavica. Njegova poruka je: seksualna znatiželja je normalna. Dovoljan je jedan pogled na njegove fotografije i već ste zaglavljeni u divnom svetu lepote različitosti ljudskih tela koja prikazuje. Kakva razlika od današnje definicije poželjnih žena koja nam imputira vitke, pasivne subjekte sa simetričnim grudima, punim usnama i bez dlaka na telu kojima smo bombardovani danas. „Hvala” ti, pornografijo.
Kate Moss je, takođe, dala veliki doprinos slavljenju bradavica. Ona se toliko puta pojavila u toplesu da vam prosto padne na pamet da se zapitate da li je više voljena zbog svojih bradavica ili svog lica. Imidž koji je vinuo u slavu – grandž crno bele fotografije Corinne Day za časopis Face – prikazale su je kao nesputanu zvezdu na šljunkovitoj plaži, sa izloženim grudima i boemskom krunom od perja na glavi. Uzgred, Kate tada nije imala ni 16 godina, ali to nije bilo prepreka da postane rodonačelnica androgenog šika koji pretpostavlja mršave polugole devojke što senzualno zure u kamere. Da li su bradavice tih devojaka bile prihvatljivije zbog njihovih godina i mladosti? Možda. Na njima izgledaju tako androgeno da su se njihove gole grudi činile gotovo aseksualnim.
Bradavice su, zahvaljujući njima, postale normalna pojava.
Otud nije ni čudo da je dolazak brazilske lepotice Gisele Bündchen na scenu kasnih devedesetih izazavao toliku pometnju. To je značilo „povratak seksi modela“. Taj pneumatski look ostao je popularan i danas – pogledajte samo uspeh koji su doživele Lara Stone ili Kate Upton ili bilo koji od anđela Victoria's Secrets. Te devojke ne izgledaju ni muškobanjasto ni detinjasto, zato, rekli bi neki, i jesu tako dobre u prodavanju veša. Ali teško je zamisliti čak i najprogresivinije modne magazine da na naslovnu stranu stave gole grudi Kate Upton. Pogrešno ili ne to bi se shvatilo kao previše.
Ruku na srce, i modna industrija ume da zaluta u regresivni pristup prema ženskom telu, baš kao i ovi „moralni štereberi” sa Instagrama. Danas, bilo da gledamo u bluze koje predstavljaju Chloé i Valentino ili smoking koji prikazuju Stella McCartney i Margiela, ne možemo da ne primetimo tendenciju prikrivanja bradavica. Čak i oni ih tretirajui kao nešto što je tabu i što mora biti makar malo tajanstveno, rezervisano za potpuno prikazivanje u intimnijem okruženju.
I to nas opet vraća na pitanje: kako smo u vremenu kada smo toliko izloženi seksi selfijima odjednom postali gadljivi na bradavice?
Glumica i aktivistkinja Lina Esco,koja je snimila angažovani film Free The Nipple smatra da je to samo još jedan dokaz o (zlo)namernom uvođenju reda i poretka po pitanju ženskih prava. Budimo realni, zaista nema smisla da je muškarcima dozvoljeno da mirne duše šetkaju okolo goli do pojasa, dakle u toplesu, dok je za žene to čak kažnjivo zakonom. U 37 američkih država, na primer, to se tretira kao kriminalna radnja (čak i ako žene uhvate dok doje decu) i za to su zaprećene novčane ili čak kazne zatvorom.
Scout Willis je otud svoje pravo da javno pokaže bradavice na ulici demonstrirala u praksi ovog leta kada je prošetala Manhattanom (tamo to nije kažnjivo) u znak podrške.
Zbog toplesa na Instagramu nećete zaraditi pet dana zatvora, ali ekskomunikaciju, nakon potkazivanja nekog od pratilaca, sigurno hoćete. Na kraju, niko nam od online svetonazora još nije objasnio da li je ta odluka doneta da bi zaštitila vas od perverznjaka koji se fiksiraju na vaše gole grudi ili, pak, osetljivu čistunsku javnost od vašeg „bezobrazluka”?
Tekst: Jasmina Lazić
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti