Holivudske zvezde potpuno su poludele za trendom shoe selfija na Instagramu pokušavajući da najrazličitijim modelima prikažu svoj karakter, kreativnost i posebnost. Kako su cipele već decenijama odraz svačijeg stila, odlučili smo da odemo u dublju analizu njihovog oslonca - štikle.

Uz pomoć uspešnog stiliste Ašoka Murtija i sestara Aleksandre i Nataše Ristić koje prave unikatnu, ručno izrađenu obuću RISH, saznali smo koje nas osobine krase po modelu koji biramo.

Visoke potpetice (salonka) 

Jednostavnost i elegancija, sa akcentom na visokoj potpetici, čini da ženske noge izgledaju najbolje što mogu. Odaju utisak stabilnosti i samouverenosti osobe koja ih nosi. 

„Ovakav model cipele odgovara svim karakterima, kako strožim samouverenim damama, tako i opuštenim, otvorenim devojkama“, objašnjava Aleksandra Ristić.

Klasična salonka... kao takva, „ulazi“ i „izlazi“ iz trendova kako se oni, iz sezone u sezonu, menjaju. Mogu se kombinovati uz različite stilove, od haljina, preko boyfriend farmerki, ali najčešće odaju poslovni utisak.

„Apsurdno je to što epitet ,salonka’ uopšte ne odgovara pravoj nameni ove cipele, a to je da je ona, esencijalno, okosnica poslovne garderobe. Ako ćemo pravo, arhetipska pojava dame koja nosi tzv. suknja-olovku i ovakve cipele dotičnu institucionalizuje u jasnu definiciju prefinjenog seksi poslovnog stila... i to je upravo ono što je najubedljiviji argument ovog tipa potpetica koje, da bi opravdale tu definiciju, ne smeju da budu niže od 5 cm ni više od 9... Dakle, ove potpetice (i model cipela) biraju one dame koje su samopouzdane i svesne svog seksepila, ali su istovremeno savršeni profesionalci sa kojima nije mudro kačiti se. Uz to, moram da napomenem da se muškarci izuzetno lože na ovaj tip obuće jer noga i članak izgledaju najprivlačnije upravo u ovom modelu“, objašnjava Ašok Murti.

Kitten heel

U slobodnom prevodu „cica-maca štiklice“ najbolje opisuju karakter kako samog modela cipela i ovih potpetica, tako i karakter onoga koji za njima posegne, objašnjava Ašok. 

„Istorijski, seže do vremena Marije Antoanete i raskošnih krinolina kada je pored toga što se dizanjem na ovu potpeticu davala neophodna distanca između poruba i poda morala imati u vidu i ukupna statika onoga što je dama nosila na sebi. Svaka druga vrsta potpetice narušavala bi ravnotežu onoga ko je nosi. Danas, osim ako nemate više od 180 cm visine ili posao koji zahteva dugotrajno stajanje u kontinuitetu (a želite da izgledate malo ,formalnije’ nego što je to moguće u ravnom) razmislite da li želite ovu potpeticu zato što miriše na večite devojčice koje nikada nisu uspele da odrastu do kraja i na romantične guvernante“, objašnjava stilista.

Sestre Ristić imaju drugačiji pogled na ovu štiklu.

„Reč je o osobi koja na ovaj način diskretno želi da iskoči iz kalupa uniformisanosti. Mogu je nositi i mlade i starije dame“, kaže Nataša Ristić.

Moderna mules peta

„Model je  kontroverzan do perverzije. Dok se gleda sa prednje strane, odiše konzervativizmom! Pogledate ga li, međutim, otpozadi, shvatićete da se, u stvari, radi o papučama natikačama na tankoj metalnoj potpetici. Odnosno, stroga i zakopčana dama spreda i još stroža domina otpozadi... Ako se prepoznajete u ovoj dihotomiji, ovo je pravi izbor za vas. Međutim, onome ko gleda sa strane (a da to nije pasionirani poznavalac/obožavalac lika/dela Keri Bredšo) može se učiniti, s pravom, da se u ovom slučaju kao nosilac obuće pojavljuje neko ko još nije siguran kako žele da ga doživljavaju flertujući između različitih svetova“, kaže Ašok Murti.

Može se nositi uz vrlo jednostavne krojeve, svetlije košulje sa baggy pantalonama i laganim poludugim mantilom, savetuju sestre Ristić.

„Specifičan model papuče koji mogu nositi samo hrabre i samouverene žene“, kaže Aleksandra Ristić.

Deblja štikla

Komfornija verzija stiletto debelih potpetica obezbeđuje bolju potporu za noge i donji deo leđa. Kada su se pojavile, devedesetih, zamalo su „počistile” rivalske tanke štikle sa scene. Danas su ponovo preplavile modne piste, dok mnogi dizajneri preferiraju oštre linije koje ih karakterišu.

Za ovu vrstu se najčešće odlučuju devojke koje su upoznate i sa svojom muškom stranom ličnosti i koje favorizuju čvrst i tup udarac koji odzvanja dok hodaju. Kako debele štikle obično imaju uglaste, moderne ivice, to je ona devojka koja ne veruje u žrtvovanje svog komfora zarad stila. Prava fenserka, ona je nadarena odličnim ukusom, ali ne i preterano raznovrsnim stilom. Uz debelu štiklu radije će obući sako i košulju.

Kao što je i ova vrsta štikli na ivici finog stila naspram svog strogog oblika, tako i devojka koja ih nosi ne ustručava se da u društvu probije led tako što će iznenada ispričati bezobrazan vic, a da ne trepne. 

Futuristička štikla

„Idealan model za osobe koje nemaju nikakav problem da istovremeno demonstriraju sopstvenu seksualnost, imaju razvijenu ekološku svest i visok nivo modne osvešćenosti. Uz dobro pakovanje (neki komad Stele Makartni ili Roksande Ilinčić na primer), ovakva obuća predstavlja sasvim logičan izbor. Uz to, naravno, idu jak individualizam i samosvest. Sa nekim ko odabere ovakvu obuću krećete na sve ili ništa, odmah i sad. Jer za ovakvu damu kompromisa nema, a njen ukus je neupitan, kao i direktnost u njegovom artikulisanju...“, kaže Ašok Murti.

Platforma

Istorija platformi seže daleko u prošlost i one nisu oduvek bile pitanje mode. Dvesta dvadeset godina pre nove ere grčki glumci nosili su ih da istaknu važnost svog lika. Što je visina platforme bila veća, to je glumac istaknutiji na sceni. Godine 1300. počele su da se nose u javnim kupatilima kako bi se izbegli mokri podovi. Britanski parlament je 1670. zakonom zabranio udatim ženama da ih nose kažnjavajući ih smrću. Tek 1930. počele su da budu odraz mode. I tada je štikla bila šarena. Takav model se održao i do danas. Sedamdesetih su ih nosili i muškarci i žene kako bi, posebno na podijumu za igru, iskazali svoje umeće. Veliki povratak platformi desio se devedesetih. Tada ih je Naomi Campbell nosila na reviji Vivienne Westwood, a proslavila ih je grupa Spice Girls. Baš tada su se pojavile i patike sa platformom, pogodne za fizičke aktivnosti. Mnoge moderne žene danas poseduju makar neku vrstu platforme u svom ormaru. A bez obzira na oblik, postale su simbol modernog doba.

Moderna puna peta

„Sandala koju samo dama sa stilom, odlučnog stava, optimistična i dobrog ukusa može da nosi. Sigurna u sebe i ona koja definitivno zna šta želi. Ovo je tip obuće koji kruniše stil osobe koja ga nosi bez obzira na godine. Neobična konstrukcija sa neobičnom petom osnovne su karakteristike. Crno-beli kolorit sa zmijskom teksturom daje poseban izgled ovom modelu, a zlatan deo na peti uokviruje ceo dizajn. Široke haljine oštrih linija ili sivkaste pantalone sa belim sakoom mogu se dobro ukombinovati sa ovakvom potpeticom“, objašnjava Aleksandra Ristić.

Ašok Murti u ovom slučaju smatra da ste u ovom izboru ili pod a) neko hipnotisan modom, ili: b) neko sklon fetišizmu, ili: c) neko sklon nekontrolisanoj ekstravaganciji ili: d) neko kome vešta prodavačica može da uvali bilo šta samo koristeći argument da je to nešto što je sada „in“.

„Ovaj model spada u domen onih predmeta kada se skulptura i primenjeni dizajn stapaju u jedno. Ovakva cipela je nešto što u kontekstu vaše odevne kombinacije prestaje da bude puki estetski i funkcionalno prateći detalj i postaje objekat za sebe. Ono što se nosi uz nju mora da bude tako izabrano da se ne nadmeće sa njom - uska crvena haljina bez rukava čiji rub doseže do pola lista čini se logičnim izborom na prvu loptu!“, savetuje Ašok.

Ravna cipela

Visoke potpetice mogu učiniti da se osećate seksi, ali one često ne ispunjavaju zahtev - da se sa lakoćom prebacite sa tačke A na tačku B. Ali, ravne cipele su, kako tvrde strani dizajneri, odraz samopouzdanja zato što onaj koji ih nosi hoda držeći kičmu pravo što pospešuje pravilno držanje. One se mogu nositi za svaku priliku, čak i za svadbe. 

Ravne cipele su prisutne milenijumima. Svojevrsnu vrstu japanki (koje se smatraju za preteču ravnih cipela) nosili su faraoni i kraljice u Egiptu. U Tutankamonovoj grobnici su, recimo, pronašli njegove zlatne ravne sandale. U Rimu su se nosile ravne gladijatorke. Do 1800. svi su nosili mekane, jednostavne papuče koje su danas slične baletankama.

Iako preovladava misao da se seksepil meri visinom štikle, modernizacija ovog stila dokazuje suprotno. Još pedesetih Odri Hepbern nosila je baletanke uz cigaret-pantalone i izgledala je tako ženstveno. 

„Ravna cipela namenjena je opuštenim, hrabrim, modernim devojkama koje pre svega cene udobnost“, kaže Nataša.

izvor: cosmopolitan.rs