U poslednjim decenijama, mladi ljudi, a naročito pripadnici i pripadnice generacije Z, izražavaju sve veće interesovanje za feminizam. Ova ozloglašena generacija, obuhvata osobe rođene između 1990-ih i početkom 2010-ih, a prepoznatljiva je po tome što je društveno svesnija, odrasla u digitalnoj revoluciji i poprilično strastvena u stvaranju promena.
Zoomeri i feminizam?
Jedan od ključnih načina na koje generacija Z izražava svoje stavove o feminizmu jeste putem društvenih mreža. Platforme poput Instagrama i TikToka postale su centralno mesto za deljenje mišljenja, informacija i podrške.
Kao članica kolektiva „Feminizam je za svakoga“ i vrlo aktivna učesnica u digitalnom svetu društvenih mreža, iz prve ruke sam bila svedokinja na koji način generacija Z prepoznaje društvene probleme i bavi se aktivizmom na malo drugačiji način.
U našem društvu je sveprisutan narativ da je sve što je donela digitalna revolucija loše i kvarljivo. Ipak, kada preuzmemo palicu odgovornosti za sadržaj koji gledamo, lajkujemo, šerujemo i pratimo, društvene mreže postaju vrlo dobar alat za promovisanje feminističkih vrednosti.
Zato hajde da ih koristimo pametno. Rezultati istraživanja pokazuju da se srednjoškolke u Srbiji najčešće informišu preko online portala, TikToka i Instagrama. Mi smo preuzele odgovornost da na našoj Instagram stranici @feminizam_je_za_svakoga_ , koristeći pop kulturu i humor, kreiramo sadržaj koji je zabavan a ujedno i edukativan.
Osim formalnog obrazovanja, dostupnost informacija na internetu olakšava nam uvid u različite perspektive i analize koje mogu produbiti naše kritičko promišljanje i razumevanje pojma feminizam. Podkasti, blogovi, postovi, reelsevi pružaju resurse koji podstiču razgovore o rodnoj ravnopravnosti.
Digitalni feministički aktivizam
Iako online platforme imaju svoja ograničenja, one su nesumnjivo moćno oruđe za feministički pokret. Zato je jedna od ključnih razlika između starijih i mlađih generacija način na koji oni gledaju na aktivizam.
Starije generacije su možda bile sklonije učestvovanju u tradicionalnim oblicima delovanja, kao što su protesti i marševi, dok je za generaciju Z veća verovatnoća da će se okrenuti onlajn platformama kako bi se zalagali za rodnu ravnopravnost i socijalnu pravdu. Jedno ne isključuje drugo, ali su oba jako važna.
Sa korišćenjem društvenih mreža imamo sposobnost brzog i efikasnog mobilisanja i delovanja. Lakše nam je da se povežemo i podelimo svoje iskustvo. Tako je kroz viralan hešteg #nisamprijavila, četvrti talas feminizma došao i kod nas na velika vrata, stvorivši prostor u kojem se osećamo sigurno da govorimo o svojim iskustvima seksualnog uznemiravanja i zlostavljanja.
Zašto je feminizam za svakoga?
Ovde je ključna reč intersekcionalizam. Danas, mnogo više nego ranije, prepoznajemo da su rodna pitanja međusobno povezana i isprepletena sa etnicitetom, klasom, seksualnošću i drugim oblicima identiteta. To znači da ne želimo da se feminizmom bave i pitaju samo ekskluzivne grupe. Zahtevamo da se konačno čuju i marginalizovani glasovi putem digitalnih platformi.
Kao zoomerka, ponosna sam što sam deo generacije koja koristi digitalni aktivizam za stvaranje promena i borbu za rodnu ravnopravnost. Feminizam jeste za svakoga, a mi ćemo nastaviti da se zalažemo za pravedniji i inkluzivniji svet za sve.
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti