Već desetu godinu zaredom, kompanija Avon i Fond B92, uz podršku Ministarstva zdravlja Republike Srbije, Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“ i Instituta za onkologiju i radiologiju Srbije, organizuje panel povodom obeležavanja 20. marta, Nacionalnog dana borbe protiv raka dojke u Srbiji.

NIŠ_NP_03.jpg
Avon 

Možda nam se čini da se o ovom važnom pitanju u poslednje vreme govori više nego ikada. Svakako, govori se nedovoljno, jer statistika ne pokazuje da se nešto značajno promenilo nabolje: prema poslednjim podacima Instituta za javno zdravlje Srbije, karcinom dojke i dalje je jedan od vodećih uzroka smrtnosti među ženama u Srbiji. U proseku svake godine u našoj zemlji registruje se 4.237 novoobolelih žena od ove vrste malignog tumora, dok preko 1.700 izgubi borbu sa ovom bolešću.

Zašto su brojke i statistika toliko poražavajuće? Koliko je uticaja imala pandemija na tok lečenja pacijentkinja, kao i na sam oporavak? Kako možemo da pomognemo ženama u ruralnim područjima, da im pregledi budu dostupni? O ovome, govorili su eminentni stručnjaci i skrenuli pažnju na važnost redovnih samopregleda grudi, kao i na to koliki značaj imaju ginekološki pregledi u prevenciji ove vrste zloćudnog tumora.

„Iako je u Srbiji broj novoobolelih žena od karcinoma dojke u rangu sa ostatkom Evrope, problem je što je Srbija na 2. mestu u Evropi po smrtnosti od karcinoma dojke. Kako poboljšati tu neslavnu statistiku? Cilj preventivnih pregleda je da se bolest otkrije dok još nije dala simptome, a da se žena ukoliko nešto primeti obavezno javi edukovanom radiologu, koji će uraditi dalju dijagnostiku. U program preventivnih pregleda moraju biti uključene sve žene, nezavisno od mesta gde žive i čime se bave, uključujući i žene iz ruralnih područja, koje nemaju adekvatno osiguranje“, izjavila je Prim.dr sci.med Magdalena Radović, radiolog, ekspert za dijagnostiku bolesti dojke.

Avon godinama ističe značaj redovnih pregleda i podrške ženama obolelim od ove bolesti- kroz donacije, edukacije i podršku projektima usmerenim ka ovom važnom ženskom pitanju. Sredstva za sve aktivnosti u okviru Akcije za borbu protiv raka dojke, obezbeđuju se izdvajanjem celokupnog bruto profita od prodaje Avon proizvoda sa ružičastom vrpcom. Kompanija Avon je do sada donirala preko 700.000 dolara u Srbiji, u okviru ove akcije.

„Žene u ruralnim sredinama treba da se usmere ka izabranom lekaru. Istraživanje zdravlja stanovništva Srbije iz 2019. godine pokazalo je da je kontakt sa lekarom najznačajniji za upućivanje žena na mamografiju, ali i na sve ostale preventivne preglede. Najveći procenat žena odlazi na mamografski pregled po savetu lekara (50,3%), dok samostalnu inicijativu ima oko 35% žena, pokazalo je Istraživanje. Ruralne sredine su obezbeđene zdravstvenim stanicama, ali pored primarne zdravstvene zaštite mobilni mamograf predstavlja dodatnu mogućnost“, istakla je doc. dr Verica Jovanović, direktorka Instituta za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut", šefica kancelarije za skrining raka i koordinatorka za rano otkrivanje raka dojke, i dodala: „Organizovanim skriningom raka dojke u mobilnom mamografu obuhvaćeni su pregledi žena starosne dobi od 45-69 godina sa teritorije opštine u kojoj je mobilni mamograf postavljen. Na taj način omogućeno je da se pregledaju žene iz seoskih sredina i gradova. U narednom periodu, kada očekujemo normalizaciju epidemiološke situacije, u planu je organizacija daljeg rada mobilnih mamografa u ruralnim sredinama.“

Panel u susret Nacionalnom danu borbe protiv raka dojke  (3).JPG
Avon 

Za izuzetan doprinos u borbi protiv raka dojke u Srbiji, priznanje za životno delo, kompanija Avon dodelila je Ani Dornik, predsednici udruženja „Žena uz ženu“. Zahvaljujući se na nagradi, Ana Dornik, istakla je: „Kako bi žene u ruralnim i manjim sredinama imale redovne prilike za preventivni pregled, neophodno je da se ovakve akcije kao što je organizovalo naše Udruženje, sprovode češće i tokom cele godine. Uz podršku države, umesto jednog karavana, bilo bi dobro organizovati da 5-6 karavana, kontinuirano, u svakom trenutku, omoguće preglede širom Srbije. Tada bismo zaista napravili krupne pomake u “crnoj” statistici.”
Kako bi skrenuli pažnju javnosti na važnost podrške i neophodnost zajedničke borbe, Beograd, Niš i Novi Sad su 19. i 20. marta bili osvetljeni ružičastom bojom, koja simboliše borbu protiv raka dojke, dok su se brojni TV prezenteri priključili ovoj borbi simbolično noseći roze vrpcu na reverima, a dnevne novine istakle ružičastu vrpcu na naslovnim stranama.

Prema podacima Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut" rak dojke predstavlja vodeći maligni tumor u obolevanju i umiranju žena u Srbiji. Ključni za uspeh u borbi protiv raka su redovni pregledi i jednaki uslovi za prevenciju i lečenje karcinoma dojke za žene iz ruralnih i gradskih sredina.
Ukoliko se otkrije na vreme, rak dojke je u 90% izlečiv.

Pregledajte se redovno!

MRI_1420.jpg
Avon