Izložba “Dualnost Milene Pavlović Barili” biće otvorena u Muzeju savremene umetnosti 7. novembra 2024. i trajaće do 17. marta 2025. godine. Na izložbi će biti predstavljeno oko 150 dela: slika, crteža, poezije, modnih ilustracija i dokumentarnog materijala iz kolekcija Muzeja savremene umetnosti, Fondacije Milenin dom – Galerije Milene Pavlović Barilli iz Požarevca, Narodnog muzeja Srbije, Avala film way, Arhiva Jugoslovenske kinoteke i Filmskog centra Srbije. Autorka izložbe je mr Mišela Blanuša, a asistentkinje autorke izložbe su Kristina Armuš i Zlata Vučetić.

Izložbom “Dualnost Milene Pavlović Barili” predstavlja se stvaralaštvo naše značajne umetnice i ističe njen doprinos srpskoj ali i svetskoj modernoj umetnosti u međuratnom periodu. Postavka otkriva jedinstvo snažne, originalne i nekonvencionalne ličnosti Milene Barili sa savremenim, sofisticiranim umetničkim senzibilitetom, koje objedinjuje racionalno i emocionalno, kao i elemente inovativnog i tradicionalnog. Njena umetnička i životna ekspresija stvorila je opus koji se sagledava kao deo složenog semiotičkog sistema koji povezuje naizgled disonantne ali u suštini harmonično usklađene stvaralačke forme u oblastima slikarstva, poezije, modnog i grafičkog dizajna.

Milena u svom ateljeu, Pariz 1932..JPG
Milena u svom ateljeu, Pariz 1932, Muzej savremene umetnosti 

Život Milene Pavlović Barili (Požarevac, 1909 – Njujork, 1945), iako kratak, bio je izuzetno buran i sadržajan. Pripadala je generaciji umetnika iz našeg regiona koji su inspiraciju i obrazovanje tražili u evropskim kulturnim centrima. Međutim, Milenin životni put ostao je direktno integrisan u evropske umetničke tokove, čime se izdvojila kao umetnica koja je delovala unutar tih okvira bez prilagođavanja lokalnim kontekstima.

Njena dela su prožeta simbolima, metaforama, poezijom, naracijom i reminiscencijama na antičku i renesansnu estetiku, što njenu umetnost čini autorefleksivnom, duboko ispovednom i melanholičnom, sa narativnim slojevima koji odražavaju lični svet i evropsku umetničku tradiciju. Upravo zbog ovog specifičnog pristupa slikarstvo Milene Pavlović Barili je tek kasnije dobilo zasluženu pažnju i bilo prepoznato kao preteča postmodernizma, s naglaskom na postmetafizičkim karakteristikama i promišljanju nadrealnih svetova, simbolike, dualnosti i subjektivnih vizija stvarnosti. Njena umetnost, percipirana u vreme svog nastanka kao preuranjena za širu publiku na domaćoj sceni, s vremenom je postala priznata kao inovativna i vizionarska.

Fenomen dualnosti u umetnosti Milene Pavlović Barili, kao jedna od osobenosti koje markiraju njen opus u istoriji umetnosti 20. veka u Srbiji i Jugoslaviji, prožima sve aspekte njenog stvaralaštva, od tema koje obrađuje do formalnih i estetskih rešenja. Na jednoj strani, njen rad se oslanja na klasičnu estetiku inspirisanu renesansnom umetnošću, antičkom mitologijom i simbolima, dok s druge otkriva tada savremene nadrealističke i metafizičke elemente koji naglašavaju unutrašnja stanja, snove i emocionalnu varijabilnost. Pojam dualnosti učitavamo i u specifičnoj ikonografiji i emocionalnom prosedeu njenih dela – svetle, lepršave forme i fantazmagorične scene često su u kontrastu sa melanholičnim, introspektivnim figurama i tonovima, posebno u portretima i autoportretima. Ove figure, najčešće žena, mogu se prepoznati kao umetnički prikaz njenog unutrašnjeg sveta refleksije sopstvenih emocija i životnih iskustava. Scene koje slika obavijene su velovima snova i fantazije, u atmosferi između stvarnosti i iluzije.

Slikarka sa strelcem, 1936. Muzej savremene umetnosti.jpg
Slikarka sa strelcem, 1936. Muzej savremene umetnosti 

Drugi aspekt fenomena dualnosti odnosi se na karijeru Milene Barili podeljenu između „visoke umetnosti” i primenjene umetnosti – mode i komercijalnog dizajna. Iako su koreni njenog stvaralaštva bili duboko u evropskoj tradiciji, uspela je da se prilagodi savremenim trendovima u Njujorku, gde se preselila iz Evrope. Radeći kao modna ilustratorka i dizajnerka kako bi sebi obezbedila egzistenciju i stekla mogućnosti da slika i izlaže, pronalazila je načine da unese umetničku rafiniranost u komercijalne radove, čuvajući integritet svog izraza. Naposletku, njen rad odražava i dualnost između realnih životnih okolnosti i umetničkih vizija. Dok je živela u surovim vremenima između dva svetska rata, suočavajući se sa izazovima izgnanstva, bolesti i ličnih gubitaka, stvarala je slikarstvo i poeziju sveta snova, melanholije i idealizovane prošlosti, gde mitovi i legende dobijaju nove, lične interpretacije.

Autoportret sa štitom i orlom, 1940. Galerija Milene Pavlović Barilli.jpg
Autoportret sa štitom i orlom, 1940. Galerija Milene Pavlović Barilli 

Fenomen dualnosti u umetnosti Milene Barili ogleda se na liniji između introspektivnog i univerzalnog, klasičnog i modernog, komercijalnog i umetničkog, stvarnog i imaginarnog. Kao umetnica koja nije poznavala geografske ili kulturne granice, delujući spram evropskih i svetskih umetničkih pokreta, iza sebe je ostavila dela koja reflektuju savremene tendencije toga vremena. Upravo ova sposobnost da se poveže direktno sa globalnim umetničkim tendencijama, bez prilagođavanja lokalnim kontekstima, ukazuje na značaj Milene Pavlović Barili kao umetnice koja je delovala suvereno u kretanjima glavnih svetskih umetničkih tokova.

Muzej savremene umetnosti posebno zahvaljuje Fondaciji Milenin dom – Galeriji Milene Pavlović Barilli iz Požarevca, na saradnji i podršci u realizaciji ove izložbe.