"The Kiss" možda jeste njegovo najprepoznatljivije delo, omaž ljubavi ostavljen različitim tumačenjima. Ali daleko intimnije od toga je delo "Portret Elisabeth Lederer", barem ako je legenda tačna. Zato nije iznenađujuće da je u utorak ovo delo prodato za 236,4 miliona dolara, što ga čini drugim najskupljim umetničkim delom ikada prodatim na aukciji.

Elisabeth je bila ćerka jedne od najbogatijih porodica u Beču. Kao takvi, imali su privilegiju da ih slika niko drugi do Gustav Klimt. Često je boravio u njihovoj kući, naslikao je portrete svih članova porodice koja se tada kotirala odmah iza Rothschildsa. Međutim, najviše pažnje, do najsitnijih detalja i preciznih pokreta četkica, umetnik je posvetio portretu mlade Elisabeth, što potvrđuje činjenica da je izrada tog dela trajala skoro tri godine.

Inspirisan istočnim kineskim carevima, Klimt je odlučio da Elisabeth predstavi ogrnutu u glomazni ogrtač. Šarena, gotovo vesela, kompozicija portreta prikazuje luksuzan život porodice Lederer pre nego što je nacistička Nemačka aneksirala Austriju 1938. godine. Nacisti su tada opljačkali umetničku kolekciju porodice, ostavljajući samo porodične portrete, koji su, prema Nacionalnoj galeriji Kanade, gde je slika prethodno bila na izložbi, smatrani "previše jevrejskim da bi imale bilo kakvu vrednost".

Nakon što je čitava njena porodica izbegla, nakon što je izgubila prvo i jedino dete, i nakon što je muž ostavio i razveo se od nje, ostala je sama u svom velikom zdanju, zagledana u prelepi portret pred sobom, u neki drugi, pređašnji, lagodniji život. Suočena s tim da ona na slici nije više ona koja je sada sama i jedva stoji na nogama od tuge koja je preplavljuje, iz očaja i iz potrebe da preživi, došla je na ideju.

Ona je počela da tvrdi da je Gustav Klimt zapravo njen pravi otac. Zbog određenih elemenata po kojima je život umetnika ostao poznat - Don Juan reputacije, kao i opsesije Elisabethinim portretom - priča je delovala poprilično uverljivo, pitko, gotovo očekivano. Iako se danas uglavnom smatra izmišljenom, Elisabethina majka dobrovoljno je potpisala izjavu kojom potvrđuje Klimtovo očinstvo kako bi spasila svoju ćerku. Plan je uspeo, a nacistički režim je Elisabeth izdao dokumente.

Serena Lederer in her Salon. Bartensteingasse 8. On the wall the painting Bildnis Baronin Elisabeth Bachofen-Echt by Gustav Klimt. Photograph by Martin Gerlach. About 1930.
Serena Lederer in her Salon. Bartensteingasse 8. On the wall the painting Bildnis Baronin Elisabeth Bachofen-Echt by Gustav Klimt. Photograph by Martin Gerlach. About 1930. Foto: n.a. / brandstaetter images / Profimedia

Portret je bio deo kolekcije milijardera Leonarda A. Laudera, naslednika kozmetičkog giganta The Estée Lauder Companies. Lauder je preminuo ove godine u 92. godini života, ostavivši impresivnu kolekciju vrednu više od 400 miliona dolara. Ovog novembra, pomenuti portret prodat je za svega dvadeset minuta za rekordnu sumu od 236,4 miliona dolara, što ga čini drugim najskupljim umetničkim delom ikada prodatim na aukciji.