Pre deset godina bilo je nezamislivo uopšte imati bilo kakvu dilemu. Većina modnih i beauty kompanija za svoje kampanje i saradnje birala je slavna lica ili manekenke.

Digitalna era i pojava društvenih mreža promenila je tu naviku i fokus svih jačih brendova okrenula ka blogerima, vlogerima i influenserima. To je doprinelo da "cena" skoro svih celebrity lica, sem ultrapopularne Rihanne, bude dovedena u pitanje. Poznati više nisu prvi, pa ni drugi pik slavnih marki prilikom izbora za promo lice linija, kolekcija, limitiranih serija.

Opšti je utisak da se kompanije okreću licima koja ne pripadaju javnoj sferi, a i da one koje još uvek u svojim "redovima" amabasadora imaju poznate glumice, dovode u pitanje produžetak tih ugovora.  Moramo ipak napomenuti kako se onaj sam vrh modne industrije još uvek oslanja na holivudski svet. To se posebno odnosi na Dior, Louis Vuitton, Chanel i Pumu. S druge strane, beauty svet sve više se okreće influenserima.

Prema portalu Tribe Dynamics, čak osamdeset odsto saradnji 15 najvećih kozmetičkih i make-up kompanija u prvoj polovini tekuće godine ticalo se vlogera i influensera. Samo tri, odnosno 20 % su bile saradnje sa poznatim: Jessie J za Make Up For Ever (zarada 6 miliona), Chrissy Teigen za Becca (10 miliona) i Kim Kardashian za Kylie Cosmetics (5.9 miliona).

U Americi veliki deo "kolača" kod make-up i beauty kompanija u poslednje vreme pokupe Youtube i Instagram zvezde Jaclyn Hill i Manny Gutierrez koje zajedno prati više od 8 miliona pratilaca. Njihove saradnje sa Hill’s Morphe, Becca, Jeffree Star Cosmetics i Ofra ukupno su u kasu pomenutih kompanija donele preko 34 miliona dolara!

Izvor blizak beauty industriji izjavio je kako statistika pokazuje da je daleko bolje opredeliti se za influensera nego za celebrity. Evo jednog od primera:  make-up linija brenda Anastasia Beverly Hills i make-up zvezde Maria Dedivanovića zaradila je četiri puta više od palete senki s potpisom Gwen Stefani za Urban Decay. 

Naravno, ove brojke nisu samo rezervisane za beauty sferu. I modna industrija sve više oseća da je vreme da se okrene ka ljudima koji imaju milionske pratioce i poklonike na mrežama i Youtube kanalima.   

Na primer, saradnja između američkog brenda Something Navy i blogerke Arielle Charnas koja je nastala ekskluzivno za robnu kuću Nordstrom pod nazivom  Something Navy x Treasure & Bond, imala je u roku od 24h kada je puštena u prodaju na sajtu nordstrom.com zaradu od milion dolara!!

Samim tim postavlja se pitanje: zašto bi neki vodeći modni ili beauty igrač izabrao neku holivudsku zvezdu sa A liste, kad im saradnja sa nekim influenserom može doneti zaradu od milion dolara za samo jedan dan? Pritom, imajte na umu da je cena slavnih i dalje visoka. Influenser može da se po projektu plati ispod pola miliona, dok retko koja celebrity imena žele da rade ispod honorara od nekoliko miliona. 

"Ljudi koji i dalje smatraju da su poznati najbolji izbor, dovode svoje pozicije u pitanje na poslu. Angažovanje celebrity imena spada u priličan trošak koji morate da opravdate, odnosno da 100% stanete iza njega uvereni da će se taj trošak višestroko vratiti. To je vrlo senzitivno pitanje i ne znam ko još može sebe, a kamoli svoju kompaniju da ubedi da je neka slavna osoba vredna ulaganja", izjavio je Conor Begley, jedan od osnivača portala Tribe Dynamics.

Conor smatra da je do "smene" došlo usled velike popularizacije Instagrama i društvenih mreža koje su lansirale neke ljude van Holivuda i samim tim smanjile moć celebrity dama koje su do sada redovno dobijale angažmane modnih i beauty kompanija.

"Celebrity više nisu toliko nedodirljivi, zvezde koje se drže sa strane. Zahvaljujući Snapchatu i ostalim mrežama imamo uvid u njihove živote, te samim tim ih doživljavamo sličnim običnim ljudima. Da, oni imaju enorman broj pratilaca, ali to su ljudi koji žele da vide kako funkcioniše njihov život i gde izlaze, s kim se druže, dok su pratioci kod influensera oni ljudi koji su ciljna grupa kompanija. To su potrošači i potencijalni kupci koji prate koju šminku, torbu, cipele te ljudi promovišu."  

Begley je napravio paralelu između Kim Kardashian i beauty vlogera Nikkie de Jager izjavivši kako većina ljudi koja prati Kim želi da zaviri u njen život, vidi kakva je rijaliti zvezda sa decom, sestrama, Kanye Westom, dok većinu ljudi koja prati Nikkie (na Instagramu NikkieTutorials) zanima make-up koji promoviše blogerka i proizvodi koje ona koristi za različite make-up lookove.  

“Pre ste mogli da angažujete neku celebrity damu sa prelepom, raskošnom kosom da bude lice vaše nove linije šampona i balzama, i da ona u neku ruku utiče na porast prodaje, ali danas teško da ćete se na to opredeliti. Evo uzmite primer Kendall Jenner i Estée Edit linije, zašto to nikada nije uspelo? Iz prostog razloga jer svi znaju da Kendall ne voli da se šminka. Sto puta je otkrila i rekla na mrežama, u intervjuima da retko gde i kad koristi šminku, sem maskare i balzama. Pritom, čak i kad je pokrenuta kampanja, Kendall skoro nigde nije imala običaj da je spomene, naglasi. Njoj prosto niko nije poverovao da je deo nečega uza čega ona i Estee stoje." 

Conor ipak smatra je i dalje bitno šta želite. 

"Ako i dalje forsirate slavna lica, onda više vodite računa o imidžu brenda, naspram prodaje, jer saradnja sa poznatim neguje estetiku brenda, ali ne diže brojke."  

U igri su i superinfluenseri koji će vas opet koštati manje od angažovanja slavne glumice, ali neće doprineti nekoj većoj prodaji jer su se i te osobe izjednačile sa holuvudskim zvezdama. Najbolja osoba za primer je italijanska blogerka Chiara Ferragni koja ima više od deset miliona pratilaca.

Ova blogerka i influenserka uspela je da obezbedi sebi celebrity status pre tridesete i nju sada većina prati zbog prilike da vidi gde putuje, s kim se druži, kako teče njena trudnoća ( ali i veza sa reperom Fedezom)a ne šta nosi, jer i ona više ne postuje i ne taguje svaki dan neki brend, neku liniju.   

Epilog: vladavina slavnih u kamapanjama definitivno polako prestaje, a njihova mesta sve više preuzimaju mlade Youtube i Instagram zvezde koje nude intimniju i nekako bližu komunikaciju sa ciljnom grupom. Koliko će to trajati, pokazaće vreme ali da je smena došla, to više niko ne može da ospori!

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/