Grudnjak decenijama održava svoj kultni status i, slično mnogim uspešnim komadima u kolektivnoj modnoj istoriji, njegovo postojanje i inovativnost označava mnogo više od toga što vidimo na prvi pogled.
Pre svega, konstantno se menja i prilagođava i te nepredvidljive i često osvežavajuće promene govore bez oklevanja o promenama u društvu, o evoluciji mode, o često malim ali i značajnim smenama u percepciji lepote, rodu i ženskom telu.
Asocira na slobodu, ali i na ograničenja, na nežnost, ali i na provokativnost, na modu, ali i na modni faux pas.
Pročitajte u nastavku vrste grudnjaka, praktične savete kako da ih kupite online, te koje modele vole dame iz ELLE redakcije:
Vrste grudnjaka
Balkonet
Dok je prvi brusthalter ovog kroja dizajniran 1938. godine, pretpostavlja se da vuče inspiraciju iz 18. veka po uzoru gornjeg dela korseta iz tog perioda. Balkonet brus dobilo je svoje prepoznatljivo ime zbog neobične ideje koja stoji iza njegovog nastajanja. Naime, ovaj specifičan kroj stvoren je sa ciljem da se ne vidi od gore, tj. sa balkona. Prva verzija poznata je i kao demi brus zato što je pokrivao samo donju polovinu grudi i bio je namenjen plesačicama i izvođačicama. Međutim, ovaj grudnjak postao je deo mejnstrim prodaje tek 50-ih godina nakon što je počela da ga nosi Marilyn Monroe. Samim time, balkonet je oduvek bio odraz žena koje su htele da postave izazov modnim očekivanjima svog vremena.
Ovaj elegantan kroj smatra se ženstvenim i lako se može nositi ispod obične majice, ali i sa haljinom sa izraženim dekolteom. Međutim, unikatan oblik ovog kroja najviše odgovara ženama sa većim grudima.
Push-up
Popularnost push-upa predstavlja prekretnicu u sferi donjeg veša i prvi Wonderbra, koji je počeo da se prodaje 1964. godine, bio je simbol ovog preokreta. Njegov izumitelj je Kanađanin Louise Poirier koji je želeo da se na jednostavan način istakne i poveća dekolte. Prvi put postojao je grudnjak koji nije imao samo funkcionalnu primenu, već je u potpunosti posvećen estetici. Push-up postigao je veliki uspeh tokom 70-ih kao kontraodgovor na drugi talas feminizma koji je u tom trenutku potencirao odbacivanje nošenja brusthaltera.
Smatra se da ovaj komad ima korektivnu svrhu, pre svega namenjen ženama sa manjim grudima ili onima kojima grudi padaju. Međutim, progresivnim mišljenjem da idealne grudi kao takve ne postoje, Wonderbra sada je najčešće stvar prošlosti.
(Svrgnuo push-up model sa trona: Ovo je najprodavaniji brushalter prošle godine)
Sportski brus
Otkrićem da trčanje sa regularnim brushalterom izaziva neopisivu neudobnost, Lisa Lindahl je sa svojom sestrom izumela prvi sportski brus, inspirisan muškim suspenzorima. Ovaj model nazvan Free Swing Tennis Bra počeo je da se prodaje 1975. godine.
Sportski brusthalter je do pre nekoliko godina bio namenjen isključivo za sportske svrhe, ali popularnost Calvin Klein izdanja na društvenim mrežama od ovog donjeg veša stvorila je statement komad, u jednakoj meri udoban i atraktivan.
Polukorset
Dok utvrđen datum za nastanak polukorseta, poznat i kao longline bra, ne postoji, pretpostavlja se da je ovaj predmet donjeg veša počeo da se prodaje u velikim količinama još u 16. veku i da je Catherine de Medici prouzrokovala popularnost ove nove mode u Francuskoj. Naravno, ovaj brusthalter potiče od klasičnog korseta čiji se kroj menjao tokom godina kako bi stigao do prepoznatljivog polukorseta koji se danas često nosi i ispod dnevne garderobe.
Longline grudnjak kraći je od klasičnog korseta, obično se završava kod struka ili odmah iznad kukova, što ovom vešu, time što nudi veću podršku za leđa i grudi, a često i oblikuje struk, daje prednost u odnosu na druge.
Bralet
Relativno novi fenomen milenijalskog doba, ovaj model odbacuje žice koje su do tada bile deo svakog brusthaltera i opredeljuje se samo za tkaninu, najčešće transparentnu i dve bretele. Tradicionalno američki brend American Eagle 2016. godine postao je jedan od prvih koji je bralet model učinio prepoznatljivim u modnoj industriji.
Iako ovaj kroj nije veoma inkluzivan i najčešće odgovara ženama sa manjim grudima, bralet je uspeo da postane poželjni aksesoar za svakodnevno nošenje.