Renomiran francuski pisac i intelektualac Andre Malraux je rekao:„Umetnost nije ukras dokolice, ona je teško osvajanje, jedna od odlučujućih odbrana čoveka od sudbine… umetnost je antisudbina.“ Ukoliko se moda ne radi već živi, da li to znači da možemo da je gledamo kao umetnost? Mišljenja na ovu temu su podeljena, a tome doprinosi i savremeni princip merenja uspeha jednog avangardnog odevnog komada brojem dobijenih lajkova na Instagramu. Ukoliko uzmemo u obzir da je umetnost ljudska delatnost, aktivnost i subjektivni akt koji ima za cilj da prenese emociju ili ideju, kao i činjenicu da je gotovo svaka priča legendarnih modnih dizajnera potkovana artističnim počecima, moramo konačno da ustanovimo sledeću tezu - umetnost i moda su prijatelji, i jedno ne isključuje drugo.

Trijumfalni scenario o kojem govorimo vezujemo za predstavnike iz regiona čiji modni iskaz sam po sebi predstavlja umetničku instalaciju savremenog doba. Upoznajte brend Klisab iz Hrvatske koga su osnovali dizajneri Tomislav Kliškinić i Marko Šabarić.

Kada i kako se rodila ideja za Klisab brend?

Ideja o osnivanju brenda začeta je u rano leto 2014. godine. Isprva on nije zamišljen kao zajednički. Krenuli smo tako da je brend Tomislavljev, a Marko je trebalo da radi styling i pripadajuće aksesoare za prvu kolekciju. Saradnja je krenula prirodno, kao prijava na konkurs za mlade modne dizajnere Fashion Incubator. Iako smo proces izrade te prve kolekcije započeli jasno podelivši zaduženja, de facto smo se jedan drugome toliko petljali u posao da je konačna kolekcija u svakom svom segmentu bila rezultat rada obojice. S njom smo na tom takmičenju i pobedili, 15. novembra, što danas markiramo kao rođendan brenda.

Da li je zaista sve lakše udvoje?

Određene segmente u poslovanju jesmo podelili tako što je jedan preuzeo komunikacijske poslove, a drugi vodi poslove produkcije. U svakom slučaju, u korenu brenda, odeće i aksesoara koje kreiramo, rad je u potpunosti zajednički. Ne postoji nijedan Klisab komad koji obojica u celosti nismo odobrili. Da li to posao udvoje čini lakšim? Nekad i ne, ali nismo skloni rešenjima samo zato što su lakša. Iako se naše estetike podudaraju, činjenica jeste da pri dizajniranju poprilično energije trošimo u elaboraciji jedan drugome. To je deo procesa koji zahteva svoje vreme, ali zahvaljujući kojem jedan iz drugog izvlačimo maksimum. Sa punom sigurnošću tvrdimo da tu gde jesmo ne bismo stigli ovim ritmom da Klisab viziju ne ostvarujemo zajedno.

Koja filozofija stoji iza vašeg rada?

Iza Klisab dizajna zaista stoji pogled na svet koji čak i nije pretenciozno nazvati filozofijom, a zbog kojeg je estetiku koju stvaramo moguće primeniti i na druge medije izvan okvira oblikovanja odeće i aksesoara. To najbolje ilustruje činjenica da naši saradnici prilikom ponude rešenja za, recimo, scenografiju ili fotografiju imaju vrlo jasan brief, lako prepoznaju šta je tačno naša estetika, a šta nije. Ta estetika se još opire sveobuhvatnoj, preciznoj ili barem kratkoj artikulaciji, ali jasno je osećamo i prepoznajemo intuitivno. Rečima ćemo pokušati da je opišemo ovako: poreklo u klasici koje je bez izuzetka revidirano, minimalizam uz maksimalizam pojedinih elemenata, funkcionalna, nekad i multifunkcionalna rešenja i statement karakter odeće sa dominantnim identitetom. Opisana estetika jeste naše lično viđenje onoga što je lepo, primijenjeno na dizajn. To lično viđenje lepote, ili ako hoćete lepotu življenja, primenjujemo i na sve druge segmente poslovanja brenda, ne samo na naše proizvode, nego i na samo iskustvo kupovine. Ta ambicija učinila je da smo sa mnogim klijentima razvili bliske odnose, što nije samo kapital brenda, nego i izvor ličnog zadovoljstva i inspiracije.

Patchwork princip je sastavni deo vašeg dizajna, recite nam nešto više o tome.

Patchwork nam je u fokus došao kao izazov kakav sebi često postavljamo. Mi u dizajnu za polazište nekad uzimamo nešto što Klisab estetici i nije svojstveno, da bismo to onda razvili u nešto karakteristično za nas. Klisab patchwork, koji je sada jedan od prepoznatljivih obeležja brenda, upravo je tako nastao. Isprva, na jednom odevnom komadu skoro da nismo želeli da  kombinujemo ni dva različita materijala, a kamoli njih više. Međutim, zadavši sebi ovakav izazov, rešenje koje smo kreirali takvo je da smo otišli u krajnost. Patchwork je dobra ilustracija jednog od gore spomenutih aspekata naše estetike - maksimalizam pojedinih elemenata.

Krojevi blejzera i kaputa su vam perefektni. Koliko je danas kompleksno usavršiti i usvojiti ovakve modele?

Kaputi i blejzeri oduvek su za nas posebna priča. Oni sami po sebi predstavljaju ne samo dizajnerski izazov, nego i paroksizam krojačkog zanata. Pristupili smo im sa ambicijom izvrsnosti što je proces koji je u svojim prvim koracima nekad uključivao i suze, kako suze frustracije tako i one radosnice.  Aspiracija nam je da kreiramo kapute i blejzere koji će da traju, koje će moći da se nose i za 20 godina, kao što se kaputi i blejzeri naših roditelj mogu nositi i danas. Da bi se to postiglo, neophodno je savladati svaki segment njihove kompleksne izvedbe - od dizajna, konstrukcije, izbora materijala koji utiče na to kako model izgleda, do krojenja i izrade. Klisab kaputi i blejzeri neretko su rezultat rada i do četvoro saradnika različitih kompetencija. Imamo odličan tim u kojem smo međusobno puno naučili. Kod kaputa i blejzera odlučili smo prvo da savladamo klasiku, bez obzira na to što nas snažno privlači i dekonstrukcija. Ta odluka ostavlja prostor pred nama za istraživanje kad za njega sazri trenutak, čemu se mnogo radujemo.

Da li je modni dizajn umetnost? 

Za odgovor na ovakvo pitanje, najpre moramo da se dogovorimo o granici gde dizajn prestaje, a umetnost počinje. Izbor koji smo mi napravili, da kreiramo primenjenu modu, nije jedini mogući. Modni dizajn može, i neretko jeste, umetnost koju je zamislivo izraziti podjednako u beloj majici kao i haute coutureu.

Kojim životnim lekcijama vas je naučila fashion industrija? Da li je smatrate okrutnom kako mnogi tvrde?

Nama koji modu proizvodimo ona puno uzima - energije, kreativnosti, vremena, ulaganja - ali kada je voliš i živiš (jer za mnoge od nas moda nije posao, već poziv), neizmerno puno zadovoljstva vrati. Jedna od najlepših i najvažnijih spoznaja koju nam je bavljenje modom omogućilo jeste da se radom i upornošću uvek dolazi do rezultata. Moda može biti okrutna onoliko koliko joj to dopustimo. Zato pozdravljamo diskurs koji je već neko vreme u industriji aktuelan, barem deklarativno. On se razvija u korist inkluzivnosti i održivosti, u promociji gde ključnu ulogu ima upravo kupac. 

Šta savetujete budućim dizajnerskim nadama?

Možda najlepši aspekt mode danas je njena heterogenost, koegzistencija stilova, identiteta i implementacija koje omogućava i slavi. Danas, možda više nego ranije, emotivno iskustvo koje moda može da pruži prepoznajemo kao luksuz. Zbog toga i mladi dizajneri sada imaju priliku da stvore modu jednako relevantnu kao ona koju potpisuju kuće sa njima trenutno nedostižnim resursima. Ukoliko tome pridruže domet koji ima pametno korišćenje pristupačnih digitalnih platformi, mladi dizajneri danas imaju lepe šanse za uspeh. Stoga neka naš savet svim dizajnerskim nadama bude da najpre dobro upoznaju sebe, a da u vlastitoj estetici budu autentični i iskreni. Ako tome dodaju kontinuirani i predani rad, uspeh je pitanje vremena.

Intervju: Ana Ostojić