PITALI SMO MARKA FEHERA ŠTA MOŽEMO DA OČEKUJEMO OD NJEGOVE PRVE REVIJE U BEOGRADU: Duh Jugoslavije kao glavni motiv

''U Beograd donosim dašak sarajeskih Zimskih Olimpijskih Igara, koje su bile Igre svih Jugoslovena, tada smo svi tako osjećali, a ja tu sinergiju želim proširiti, onoliko koliko je u mojoj moći'' ispričao je Marko za ELLE pred svoju reviju u Beogradu 12. novembra.

Foto: EDVIN KALIĆ

Brend MARKO FEHER, iza kojeg se krije dizajner Marko Potkozarac, osnovan je 2019. godine sa idejom da spojem avangardnog dizajna i tradicionalnog pristupa istraži sopstvo, identitet i ličnu percepciju. Još od 2014. godine, sa prikazom prve studentske kolekcije, Marko je gradualno nizao motive, ideje i vrednosti koje će kasnije definisati njegov brend. 

Nema boje. Nema pola. Nema sezone. Nema rase. Brend ne pokušava da se uklopi u bilo koju vrstu industrije, a namenjen je svima. Svima koji žele slobodno da se izraze.

MARKO FEHER izlagao je na nedeljama mode u Sarajevu, Zagrebu, Ljubljani, Skoplju, Vankuveru, a ovog novembra, samostalnom revijom predstaviće se i u Beogradu. Tom prilikom, pitali smo ga, kako se oseća pred dolazak u naš grad i šta možemo da očekujemo od nove kolekcije.

Foto: EDVIN KALIĆ

''Beograd je oduvijek bio regionalni centar u gotovo svim kulturnim aspektima, pa tako i kada je moda u pitanju, zasigurno veliki ako ne i najveći uticaj regiona dolazi iz Beograda. Kompletan moj dizajnerski opus se svodi na propitivanje i istraživanje, i ono je uvijek vezano za Jugoslaviju i sve naše narode, jer su tu prosto korijeni svih nas. U Beograd donosim dašak sarajeskih Zimskih Olimpijskih Igara, koje su bile Igre svih Jugoslovena, tada smo svi tako osjećali, a ja tu sinergiju želim proširiti, onoliko koliko je u mojoj moći.

Što se očekivanja tiče, jedino moje istinsko očekivanje je upoznavanje Beogradske publike sa mojim radom, onako kako to i dolikuje, iako moram biti iskren, s obzirom na to da se prvi put prezentujem samostalnom revijom u sklopu BFW, postoji određena trema, te se pitam da li će Beogradska publika 'kliknuti' sa mojim radom.''

Foto: EDVIN KALIĆ

Kolekcija “ZOI” poznatija kao “NEMA PROBLEMA” inspirisana je sarajevskom olimpijadom, tačnije duhom i euforijom tog perioda, koji i danas budi osećaj pozitivne nostalgije kod svih naroda i narodnosti Bosne i Hercegovine, kao i Jugoslovena širom sveta.

 Ova kolekcija predstavlja mešavinu umetničkog iskustva i kolektivne euforije 14. Zimskih olimpijskih igara. Kroz kolekciju se prožimaju svi važni elementi Olimpijade, od bitnih ljudi, simbola OI, logo-a, zvanične boje, te same euforije vremena. Tako na primer, prepoznatljivu pahulju 14. Zimskih olimpijskih igara, koja se koristi kao šablon u kolekciji, dizajnirao je Miroslav Antonić Roki, koji je tada radio kao inženjer u Energoinvestu, a nažalost umro pre nego što je doživio slavu svoje pahulje. Kroz ovu kolekciju cilj je da damo omaž i sećanje na ljude poput Miroslava i njihove zasluge.

Istraživanje je uključilo i umetnike koji su učestvovali u kreiranju vizuala za OI, posebno one koji su radili postere. Neki od njih su Milton Glaser, Ismar Mujezinović, Andy Warhol, Cy Twombly i Michelangelo Pistoletto. Takođe bilo mu je važno da naglasi prepoznatljivu narandžastu boju pahulje, pa i samu pahulju. Srebrna boja se pojavljuje kao reprezent medalje koju je dobioJugosloven, Slovenac Juraj Franko, to je ujedno i jedina medalja osvojena za Jugoslaviju.

Foto: EDVIN KALIĆ

Tehnike izrade postera, kao što su žmurenje ili pisanje levom rukom, takođe je poslužilo kao inspiracija, tako su nastali ispisi “Nema Problema“ i “Mir“ ispisani rukom po odeći, koristeći tehniku američkom umjetnika Cy Twombly koji je svoj poster za Sarajevske OI upravo stvorio pišući žmureći.

“Nema problema” je jugoslovenska izreka o kojoj je pisao celi svet, a na nemačkoj nacionalnoj televiziji rekli su da ako u Sarajevu tražite ono što je najlakše ili najteže, svi će vam odgovoriti sa “Nema problema”.