Kalendar Paris Fashion Weeka je transformisan. Dobro poznata, afirmisana imena ostaju, ali iza kulisa se odvijaju duboke, tektonske promene. Sezona ženskih ready-to-wear kolekcija za proleće 2026, koja će trajati od 29. septembra do 7. oktobra, nazvana je i sezonom debija. Istovremeno, luksuzna moda bori se sa “usporavanjem”: od smanjene potrošnje, preko etičkih kontroverzi, do složenih trgovinskih barijera. Postavlja se pitanje: hoće li smena kreativnih lidera izbaviti modnu industriju iz okvira aktuelne krize i povesti je ka eri inovacija i, smemo li reći, relevantnosti?
Prema zvaničnom Fédération de la Haute Couture et de la Mode rasporedu, Grad svetlosti ove jeseni okuplja 76 revija i 36 prezentacija. Metaforički posmatrano, modna scena Pariza podseća na šahovsku tablu, ali sa potpuno novim figurama. Chanel, Dior, Balenciaga, Loewe, Mugler, Jean Paul Gaultier, Maison Margiela i Carven - svi oni ulaze u novu fazu.
Najveće uzbuđenje rezervisano je za 6. oktobar, kada Matthieu Blazy prvi put pokazuje kolekciju za Chanel. Revija će se održati u večernjim časovima u Grand Palaisu, a promena uobičajenog jutarnjeg termina nije slučajna: Chanel želi svetla reflektora. Doslovno.
Samo nekoliko dana ranije, 1. oktobra, Jonathan Anderson, trenutno jedno od najtraženijih (i najtalentovanijih) dizajnerskih imena, predstaviće svoju prvu žensku kolekciju za Dior, nakon uspešnog muškog debija u junu 2025.
Zatim, 4. oktobra, dolazi jedan od najdelikatnijih trenutaka PFW-a: Pierpaolo Piccioli, nekadašnji stub kuće Valentino, startuje kao kreativni direktor Balenciage (nakon pomalo iscrpljujućeg odlaska Demne). Kako će izgledati Picciolijev Balenciaga svet? Poetski? Distopijski? Ili oboje? Kuriozitet je i da će poslednji dan Nedelje mode u Parizu proteći bez "velikih revija".
Ovaj niz debitantskih kolekcija oblikovaće pravac modne industrije u narednim sezonama - u nastavku donosimo detaljniji pregled najiščekivanijih.
Matthieu Blazy za Chanel
Poznat kao vizionar koji je redefinisao i povratio Bottega Venetu iz modnog zaborava, očekuje se da će Matthieu Blazy doneti savremen senzibilitet i u Chanel. Njegov prvi ready-to-wear izlazak za ovu legendarnu kuću zakazan je za 6. oktobar u 20 časova. Modni svet s nestrpljenjem odbrojava dane do događaja koji će potencijalno biti prelomni trenutak u redefinisanju Chanelove estetike.
Jonathan Anderson za Dior (ženska linija)
Jonathan Anderson, jedan od, ponovićemo, najinovativnijih dizajnera današnjice, konačno predstavlja svoju prvu žensku kolekciju za Dior. Revija je zakazana za 1. oktobar u 14:30 časova, a očekuje se spoj konceptualne preciznosti i nove interpretacije ženstvenosti koja bi, nadajmo se, mogla povratiti staru slavu ove francuske kuće.
Nova era Balenciage počinje 4. oktobra u 20 časova. Piccioli je i sam nagovestio da njegov dolazak znači potpuni kreativni zaokret. „Najpre moram da zahvalim Demni – oduvek sam se divio njegovom talentu i viziji. Ne bih mogao da zamislim bolji način da se baklja prenese dalje“, rekao je i dodao: „Ovo mi pruža priliku da oblikujem novu verziju modne kuće, da napišem još jedno poglavlje sa novom pričom. Moje poglavlje u kući Balenciaga.“
Glenn Martens za Maison Margielu
Nakon briljantnog nastupa u svetu visoke mode, Glenn Martens otkriva svoju prvu ready-to-wear kolekciju za Margielu 4. oktobra u podne. Očekuje se da će nastaviti da pomera granice dekonstrukcije i avangarde, ostajući veran kodovima kuće.
Jack McCollough i Lazaro Hernandez za Loewe
Osnivači Proenze Schouler preuzeli su Loewe (jedan od težih zadataka, posebno nakon fenomenalne Andersonove decenije u brendu). Njihova premijerna kolekcija prikazaće se 3. oktobra u 11:30 časova.
Miguel Castro Freitas za Mugler
Svoju viziju nasleđa Muglera, obogaćenu iskustvima iz Diora, Dries Van Notena, Saint Laurenta i Sportmaxa, Miguel Castro Freitas doneće 2. oktobra u podne.
Duran Lantink za Jean Paul Gaultier
Jedan od najradikalnijih mladih talenata modnog sveta sada je na mestu kreativnog direktora Jean Paul Gaultiera, brenda koji se vraća u ready-to-wear kalendar nakon više od decenije. Revija je zakazana za 5. oktobar u 16:30 časova i predstavlja snažan signal nove energije o kojoj smo govorili na početku.
U ekskluzivnom razgovoru za ELLE, pročitajte i zašto je Duran Lantink mnogima omiljeni modni buntovnik.
Mark Thomas Howard za Carven
Dugogodišnji saradnik Louise Trotter, Mark Thomas Howard, debituje kao kreativni direktor Carvena 2. oktobra u 16 časova.
Povratnici i novi učesnici
Deo rasporeda čine i etablirani brendovi kao što su Celine, Lanvin, Thom Browne i Vetements. U fokusu su i noviji, odvažniji akteri kao što su Matières Fécales, Julie Kegels i Meryll Rogge, čija revija zatvara Nedelju mode 7. oktobra u 18 časova.
Na listu prezentacija ulaze i Ganni i Façon Jacmin, reflektujući rastuću važnost etike i održivosti u fashion industriji.
Izostanci i pomeranja
Iako sezona donosi talas kreativnih početaka, nekoliko poznatih imena neće učestvovati. Među njima su Kenzo, Off-White (koji se seli u Njujork), Marine Serre, Rokh i Ludovic de Saint-Sernin.
Moda je, kao i uvek, ogledalo trenutka. A ovaj trenutak jasno ilustruje vreme neizbežnih promena. Proleće 2026. možda zvanično počinje sledeće godine, ali u Parizu ono već ima novo lice. Ili, preciznije rečeno, više njih.