Od Benettona do Mickey Mousea: Tajna veza brendova i Formule 1

Otkrijte kako su brendovi od Benettona do Louis Vuittona i Disneyja oblikovali svet Formule 1, spajajući trke, modu i kulturu u globalni fenomen.
F1 doživeo je ogroman rast kod mlađih navijača. Podaci pokazuju da više od četiri miliona dece uzrasta od 8 do 12 godina sada aktivno prati ovaj sport širom EU i SAD, dok je 54 posto pratilaca na TikToku i 40 posto na Instagramu sada mlađe od 25 godina. Foto: Beata Zawrzel/NurPhoto/Shutterst / Shutterstock Editorial / Profimedia

Postoji snimak jedne male plave devojčice koja nabraja sve aktuelne vozače Formule 1. Prvo se čuje glas njenog tate koji joj kaže ime, a ona upotpuni odgovor tačnim prezimenom. Trenutno je mnogo takvih devojčica, devojaka i žena koje će vam reći i više od toga, koje će znati istoriju timova, vozača i osvojenih pehara. I to je činjenica, jer su baš u ovo vreme, pre tačno tri godine, 40 posto globalnih navijača činile žene, a sada ih je sigurno više. Upravo to su prepoznali i razni brendovi, od luksuznog Louis Vuittona do Lego kockica.

Znakovi pored staze

Taj prvi, revolucionarni korak u svet motosporta napravio je, zapravo, Benetton. Poznat po svojoj slavnoj liniji United Colours of Benetton, ušao je u sport kao sponzor. Njihov prvi ugovor sklopljen je sa Tyrrellom i kultnim zelenim modelom 012, na kojem je logo Benetton bio veoma vidljiv. Usledilo je partnerstvo, a onda i sopstveni tim. Pod vođstvom Flavia Briatorea i uz rastuću zvezdu Michaela Schumachera, Benetton je početkom devedesetih postao jedan od vodećih timova i osvojio uzastopne šampionate vozača.

Sa 13. pozicije do drugog mesta, po kiši i oluji, stigao je Ayrton Senna 1984. godine, zajedno sa čuvenom kacigom koja je postala njegov zaštitni znak, i na kojoj je stajalo ime Sergio Tacchini. Bio je to jedan od značajnijih crossovera u ovom sportu. Match made in heaven desio se 2021. godine, kada su dva sinonima za Italiju i eleganciju stala u jednu viziju. Giorgio Armani, poznat po minimalističkom kroju i dizajner koji je redefinisao mušku i žensku modu, i Ferrari, kao početna tačka ovog ludo obožavanog sporta, stupili su u višegodišnju saradnju, onda kada su se Charles Leclerc i Carlos Sainz pojavili u salivenim crnim odelima.

Vozači uz modnu pistu

Isto kao što su se mnogi brendovi smelo usudili da zagaze na vreo asfalt trkačke staze, tako su se i određeni vozači odlučili da otvore vrata i zakorače van padoka. Lewis Hamilton nosio je Jacquemus, Zegnu, Bottega Venetu i Willy Chavarriu, a bio je i deo kapsularne Dior lifestyle kolekcije sa uvek počasnim mestom na fashion revijama.

Smooth Operator, iliti Carlos Sainz, napravio je ozbiljan modni manevar kada je prešao iz crvene u plavu estetiku, odnosno iz Ferrarija u Williams. Postao je ambasador L'Oréala i, kada se zajedno sa ocem pojavio u novoj timeless style kolekciji Hackett London brenda, potvrdio da moda i trke dele isti osećaj za stil.

Stirling Moss ostaće upamćen po klasici i pletenim džemperima sa britanskim šmekom; svilenkasta, ekonomična i pragmatična vožnja Jensona Buttona ogleda se i u njegovim bezvremenskim kombinacijama; Sennin plavi kačket i bela majica ostaće večiti primer stila sa lakoćom, dok će James Hunt ostati prvi i jedini plejboj ovog sporta.

Trajna veza luksuznih brendova i F1

Tommy Hilfiger postao je deo Formule 1, pre svega kroz saradnju sa Lewisom Hamiltonom. On je svoje prisustvo proširio i van staze, od partnerstva sa F1 Academy do novog aktuelnog filmskog ostvarenja F1: Movie. Istovremeno, Louis Vuitton postao je zvanični partner Formule 1 i naslovni sponzor prve trke sezone 2025, obeležavajući trke luksuznim Trophy Trunks kovčezima i prepoznatljivim monogramom koji spajaju svet mode, umetnosti i automobilizma.

Ali, opsesija Formulom 1 ne širi se samo i isključivo na žensku populaciju. Ona se širi postepeno i ravnomerno, globalno. Pa je tako ovaj sport doživeo ogroman rast kod mlađih navijača. Podaci pokazuju da više od četiri miliona dece uzrasta od 8 do 12 godina sada aktivno prati ovaj sport širom EU i SAD, dok je 54 posto pratilaca na TikToku i 40 posto na Instagramu sada mlađe od 25 godina. Otuda i ideja, ali i realizacija, kolaboracije F1 sa Disney kompanijom za narednu godinu.

(hrapavim glasom Mickey Mousea): "Oh gosh, the race is about to start! Everybody ready? Great!"