Instagram stranica @ideservecouture omiljena je u modnim krugovima već sezonama. Meme, modne vesti, recenzije revija i drugi komentari samo su neki od sadržaja koje svakodnevno, a posebno tokom trajanja meseca mode, donosi Hanan Bešović, osnivač ove stranice. Za samo tri godine od kada je počeo da objavljuje na Instagramu, njegov iskren i neusiljen način izveštavanja zapazili su mnogi dizajneri tako da se njegovo ime danas nalazi i na prestižnoj listi 500 najuticajnijih ljudi u modi koju svake godine objavljuje Business of Fashion.
Saradnik magazina ELLE iz Milana, Petar Spasojević, razgovarao je sa Hananom o prvim sećanjima na modu, ali i o novim kolekcijama i kreativnoj direkciji u modnoj industriji.
Koje je tvoje najranije sećanje na modu i kako uopšte počinje @ideservecouture priča?
Odrastao sam u Dubrovniku i moj prvi kontakt sa modom jeste revija Plato’s Atlantis brenda Alexander McQueen za proleće/leto 2010. Gledao sam streaming revije jer je Lady Gaga najavila da će baš na toj reviji predstaviti u tom trenutku svoju novu pesmu Bad Romance. Kolekcija me je ostavila bez daha, iako sam reviju zapravo gledao zbog pesme. Od tog trenutka počeo sam da se više interesujem za modu i da o njoj istražujem. Kasnije sam se preselio u Ameriku gde sam radio u hotelijerskoj industriji. Tokom pandemije nisam radio zbog krize u toj industriji. Imao sam višak slobodnog vremena i počeo sam da se bavim Instagramom. U početku su to bile meme, a onda sam počeo da se i sam snimam i komentarišem kolekcije. Želeo sam da pristupim modi na neki zanimljiviji i duhovitiji način.
Na koji način se menja influenser scena u modi?
Rekao bih da ima više slojeva influensinga. Imamo sa jedne strane devojke koje, kako bih ja to rekao, nose velike haljine i slikaju glamurozne outfite. Sa druge strane, imamo influensere koji se bave pričama i istorijom mode. Ja volim da pravim recenzije i iznosim svoje mišljenje o kolekcijama. Mislim da je nedostatak ličnog stava i mišljenja stvorio potrebu za istim. Moje interesovanje prema modi je malo dublje. Zanima me ceo kreativni proces i način razmišljanja dizajnera koji dovodi do nastanka kolekcije i o tome volim da govorim.
Kakvi sadržaji na društvenim mrežama danas prolaze u modi? Kako misliš da će se modni sadržaji menjati u budućnosti?
Mislim da je ključ u što realnijim sadržajima i TikTok je u tom smislu napravio revoluciju. Instagram nam predstavlja jedan idealan život, dok na TikToku možemo videti realniju sliku svega. Brendovi ne mogu biti previše realni u tom pogledu, ali influenseri mogu. Ljudi koji nas prate žele kontakt i interakciju. Ja odgovaram na sve poruke koje mi stižu i želim da upoznam svoje pratioce. Niko ne voli da sa druge strane ima neku superiornu osobu koja ne želi da izdvoji ni trenutak svog vremena.
Koliko je teško ostati objektivan u modi i biti uvek pozvan na revije?
Kada govorim o nečemu što mi se ne dopada i kada nešto kritikujem, radim to na pre svega pristojan način. Iza svake kolekcije stoji mnogo truda i rada da bismo ih banalno okarakterisali kao loše i koristili grube izraze. To nije moj način izražavanja. Teško jeste, ali mi je najvažnije da ostanem dosledan sebi. Moda je industrija ega i ljudi su osetljivi na sve što im se kaže tako da je važno birati reči.
Koje su po tvom mišljenju najbolje kolekcije za proleće/leto 2024. predstavljene tokom poslednjeg meseca mode?
Kada je reč o Njujorku, izdvojio bih Palomo Spain kao savršen primer genderless estetike gde se tradicionalno ženski elementi poput čipke kombinuju u muškim komadima i dobijaju potpuno drugu dimenziju. Takođe, Carolina Herrera je revija sa najlepšim prvim redom i predstavlja najfiniju njujoršku eleganciju, nešto poput Givenchy kolekcija iz sedamdesetih. U Londonu su me bez daha ostavili Richard Quinn čije kolekcije imaju određenu couture notu sa nesvakidašnjim cvetnim printovima i naravno Erdem. Iz Milana izdvajam Ferragamo gde me iz sezone u sezonu oduševljava Maxiamilian Davis. On je mlad dizajner u velikoj kući i mislim da je savršeno prilagodio svoj dizajn kodovima i referencama brenda. Bottega Veneta je uvek savršena i jedan od retkih brendova koji se ne oslanja na logo. Za kraj, najbolji momenat celog meseca za mene je bila Mugler revija u Parizu, kako dizajnom koji je ovog puta bliži esenciji brenda i arhivi, tako i energijom modela na pisti. Alaïa je još jedan brend iz Pariza koji je jedinstven. Tako nešto se često može videti na ulici, ali retko na modnoj reviji. Alaïa je ženin najbolji prijatelj.
Kom brendu smatraš da je potrebna promena u vidu kreativne direkcije?
To je Givenchy. Matthew Williams po mom mišljenju nije dobar izbor za Givenchy. On sjajno radi za svoj brend ALYX, ali se ne uklapa u ono što je Givenchy. Sama činjenica da više nema couture kolekcija i to u brendu koji je počeo kao couture dosta govori o tome.
Prethodnih meseci najavljeno je dosta promena kada je reč o novim kreativnim direkcijama brendova. Čiji novi početak te najviše raduje?
Kako je Sarah Burton napustila Alexander McQueen, brend koji me je na neki način uveo u modu, veoma me zanima u kom pravcu će ići kolekcije pod novom direkcijom. Ona je radila dugo i sa samim dizajnerom pre njegove smrti i moja generacija definitivno ceo brand vezuje za tu eru. Pored toga, kao i veliki broj ljudi u modi, i mene zanima gde će otići Alessandro Michele.