Sve je zapravo započelo još 1980-ih kad su moda i enterijeri počeli sramežljivo da koketiraju sa prvim Missonijevim i Fendijevim kolekcijama za kuću. Početkom devedesetih pridružio im se i Versace, a u prve dve decenije 2000-ih i Armani, Hermès, Louis Vuitton, Ralph Lauren, Calvin Klein, Saint Laurent, Roberto Cavalli, Christian Lacroix, Kenzo, Gucci, Miyake i mnogi drugi, pokazavši da nije reč o prolaznoj aferi nego o snažnoj i postojanoj ljubavi.

Uostalom, bilo je samo pitanje trenutka kad će se to dogoditi, jer već je Christian Dior svojevremeno izjavio da je „život u kući koja ti ne odgovara pomalo nalik nošenju tuđeg odela“ pa je sa velikom pažnjom uredio svoj stan u velelepnoj zgradi na broju 7 pariskog bulevara Jules-Sandeau.

Budući da je ipak reč o modnim kućama, njihovi izleti u unutrašnje uređenje većinom su počinjali kolekcijama dekorativnih tkanina i predmeta, posteljine i posuđa, papirne galanterije i pisaćeg pribora. Dok se neke još uglavnom drže te sfere, druge su se odvažile da krenu korak dalje i predstave kolekcije nameštaja, započevši saradnju sa produkt dizajnerima. Proces je zapravo bio dvostran, jer su i poznati proizvođači nameštaja i predmeta za dom počeli da angažuju modne kuće i kreatore. Primera radi, Diesel je dosad potpisao nekolicinu linija za Scavolini, Moroso i Seletti, a Lacroixov kreativni direktor Sacha Walckhoff one za Roche Bobois, Designer's Guild i Rosenthal. Kad je svet zbog pandemije u jednom trenutku stao, a svi počeli da provode više vremena u svoja četiri zida, nameštaj i predmeti za kuću su nam došli u fokus više od onoga što imamo u ormanu. Modne kuće spremno su odgovorile na novonastalu situaciju, posvećujući sve veću pažnju svojim kolekcijama za dom.

To je do izražaja došlo i kad je nakon izostanka pretprošlogodišnjeg izdanja septembra prošle godine napokon održan poznati Sajam namještaja u Milanu. Postalo je potpuno jasno da modne kuće više nisu tek sporadični gosti u svetu unutrašnjeg uređenja, nego da su naumile da mu čvrsto utisnu svoj pečat, a neke su se toliko potrudile oko prezentacije svojih linija za kuću da su gotovo zasenile vodeća imena u industriji namještaja te privukle veliku pažnju medija i posetilaca.

Prednjačio je Hermès koji je novitete iz home kolekcije predstavio u pet spektakularnih odaja sazdanih od tkanina koje su evocirale motive sa posuđa, ukrasnih predmeta i nameštaja. Spoju geometrijske jednostavnosti i elegancije, između ostalih, doprineli su naslonjač Sillage napravljen od recikliranih celuloznih vlakana te kameni stočić Lignage indijskog dizajnerskog studija Mumbai, kao i drevni sto i stolica Équilibre Jaspera Morrisona. Guccijev kreativni direktor Alessandro Michele je pak kreirao repliku starinske papirnice koja je izgledala kao prava mala prodavnica čuda, potpuno u skladu sa novom kolekcijom za dom koja odiše optimizmom i jasno daje do znanja da taj brend zagovara maksimalizam i u enterijerima. Dior je privukao pažnju izložbom kultne stolice Medallion u interpretaciji čak 17 dizajnera, iako je ta limitirana edicija bila tek izlet u svet nameštaja. Francuski modni div ipak se još drži posuđa i ukrasnih predmeta, što i ne čudi s obzirom na to da je u uređenje enterijera zakoračio tek 2019. godine. Suprotan slučaj je sa Versaceom, Armanijem i Cavallijem, već iskusnim igračima čije su linije nameštaja sve bogatije. Donatella Versace sarađivala je sa poznatim italijanskim dizajnersko-bračnim parom Robertom Palombom i Ludovicom Serafini koji su Versaceovoj živopisnosti i prepoznatljivim motivima udahnuli dozu odmerenosti.
Iako ju je izložio u futurističkom okruženju, Giorgio Armani je za kolekciju Armani / Casa 2021 bio nadahnut prirodom, opredijelivši se za zemljane tonove, boje mora, minimalističke linije te tkanine sa uzorcima životinjskog krzna. Poslednje važi i za Roberta Cavallija kom je divljina večna inspiracija, a ove ju je godine u Milanu doneo u ultimativno glamuroznom izdanju predstavivši spavaću sobu, radni kutak i dnevni boravak iz kolekcije Wild Suite koji utemeljuju njegov prepoznatljiv izraz buntovnika sa stilom. Modni brendovi ozbiljno su ušli u svet unutrašnjeg uređenja i tu odlučili da trajno i ostanu, pružajući nam mogućnost da i svoj dom obučemo onako kako volimo da obučemo i sebe.

Hermès

Hermès se ne stidi svojih početaka u kojima je bio manufaktura sedla, pa i u logu ima konja. On se našao i na delu posuđa iz kolekcije Hippomobile u kombinaciji sa šarenim i razigranim geometrijskim uzorcima. Modna kuća verna prirodnim materijalima voli i geometriju i motive iz životinjskog sveta.

Modna kuća verna prirodnim materijalima
Press 

Versace

Jarke boje, upadljivi uzorci i prepoznatljivi motivi meduzine glave, te slova V od 1992. su zaštitni znak i kolekcija za dom talijanske modne kuće. Iako su oni prisutni i u ovogodišnjoj kolekciji, saradnja sa dizajnerskim studijom Palomba-Serafini navela je Donatellu Versace da u nju unese i dozu odmerenosti.

Jarke boje, upadljivi uzorci i prepoznatljivi motivi meduzine glave
Press 

Dior

Francuski modni div i dalje se drži posuđa i dekorativnih predmeta za kuću. Nadahnuta stanom u kom je živeo Christian Dior i prema sopstvenim rečima uredio ga „celim svojim srcem“, nastala je kolekcija 7 Jules Sandeau. Usledila je Cruise 2022 DEE koja grčkim motivima poziva na beg od sive stvarnosti.

Cruise 2022 DEE koja grčkim motivima poziva na beg od sive stvarnosti.
Press 

Armani

Giorgio Armani se tokom lockdowna okrenuo prirodi i u njoj pronašao inspiraciju za deo nove kolekcije Armani/Casa kojom dominiraju zemljani tonovi, boje mora i uzorci životinjskog krzna. Ostao je veran i sklonosti japanskom minimalizmu, o čemu svedoče trpezarijski sto Rosemond i radni stol Rousseau.

Armani se tokom lockdowna okrenuo prirodi i u njoj pronašao inspiraciju za deo nove kolekcije
Press 

Gucci

Optimistična, romantična i ekscentrična tek su neki od atributa koji opisuju ovogodišnju Guccijevu kolekciju za kuću. Kreativni direktor Alessandro Michele posegnuo je za Guccijevim prepoznatljivim motivima poput onih botaničkih i životinjskih, tartana i „zvezdanog oka“ te uneo svežinu u maksimalizam kuće.

Kreativni direktor Alessandro Michele posegnuo je za Guccijevim prepoznatljivim motivima
Press 

Roberto Cavalli

Vječno fasciniran divljinom, Roberto Cavalli prošle ju je godine u glamuroznom, ali sofisticiranom izdanju doneo u kolekcijama Wild Suite i Wild Living kojima dominiraju uzorci zebrinog, tigrovog i leopardovog krzna. Poslednji je u slučaju jednog od dva stočića iz seta Watamu, osim na tkaninama, zaživeo i u metalu.

kolekcija Wild Suite i Wild Living kojom dominiraju uzorci zebrinog, tigrovog i leopardovog krzna.
Press 

Priredila: Kristina Živković