Tekst: Ivana Semerad

Nesvesno mišljenje o tome da bacajući čini na muškarca, dajući mu umesto vina pažljivo smućkani ljubavni napitak, možete od njega da napravite svog ličnog seksualnog roba moćan je podtekst koji se krije iza većine reklamnih kampanja parfemskih kuća. Čak su i imena mirisa u skladu s ovom vudu predstavom: My Sin, Tonight or Never, Taboo, Eternity, L’Interdit, Boudoir, Libertine, Rush, Crave... Ohrabrene ovakvim advertajzerskim obećanjima, žene pribegavaju različitim mirisnim strategijama u nameri da ga privuku i osvoje. Ipak, nisu sve strategije uspešne.

Nedavno je otkriveno da je gotovo mitsko žensko lukavstvo – suze – zapravo mirisno- hemijska reakcija koja gasi seksualno uzbuđenje. Izraelski naučnik Noam Sobel je zahvaljujući svojim istraživanjima došao do zaključka da miris ženskih suza zapravo smanjuje, čak ubija seksualnu želju kod muškaraca. Dok žene plaču za onim ‘da’, Sobel tvrdi da muškarci to na hemijskom nivou dekodiraju kao ‘ne’. Slično tome, iako je ruža tipičan simbol erotske ljubavi zapadne civilizacije, buket tog cveća pre će imati umirujući nego ushićujući zavodnički efekat. Will Andrews, naučnik iz tima za kreiranje mirisa kompanije P&G, to je i objasnio: „Miris cveća je prelep, ali nije kreiran za ljude, već za insekte.“

Cveće možda jeste romantično, ali romansa i seksualna privlačnost nisu nužno u vezi. Kako mi je to jedan moj prilično izbirljiv i mirisno osetljiv prijatelj priznao: „Žena u saharinskom cveću nema nikakvu seksualnu privlačnost – sav taj čedni šarm male devojčice spakovan u damu u krinolini sugeriše onima oko nje da imaju posla sa nekim ko se plaši sopstvene seksualnosti i skriva se iza oblaka jednog Eau d’Interflora.“ S druge strane, ipak je istina da je Majka Priroda nekom cveću dala sugestivnu seksualnu oštricu. Indol je uobičajena komponenta raskošnih primeraka staklene bašte, ali i ljudske dlake. Upravo taj sastojak tera nas da spustimo glavu na grudi ljubavnika i razlog zbog kojeg je nekada davno devicama zabranjivano da beru cveće, posebno tuberoze. Plašili su se ljudi da to ne naruši njihovu čednost. Baš indol parfemima daje tu divlju, raskošnu, erotsku notu – on miriše na cveće, a podsvest ga prima kao poziv na seks. Najeksplicitnije ga osećamo u požudnom klasiku, parfemu Roberta Pigueta Fracas. Kreator ovog parfema, Serge Lutens napravio je njegovu modernu verziju Fracas Tubereuse Criminelle, upozoravajući da je „ovaj cvet čist blud – nanoseći ga, preuzimamo ozbiljan rizik“. Carnal Flower Frederica Mallea sadrži tuberozu lascivno obmotanu mošu- som, „erotsku, ali ipak ne i vulgarnu“, kaže Malle, koji miris za svoje mušterije bira zamišljajući šta vole u krevetu.

U davna vremena elementi koji se sada fabrički sintetišu bili su prirodni ekstrakti: cibet, fekalno blato izvučeno iz analnih žlezda cibetskih mačaka; kastoreum, izlučevine dabra; mošus, sekret žlezda mošusnog jelena; ambergris, veoma slan nusprodukt digestivnog trakta kitova... Može zvučati neukusno, ali bez ovih izlučevina donjeg stomaka divljih životinja ne bismo imali parfemsku industriju i njene najizazovnije proizvode – mirise koji predstavljaju (malo) više prečišćeno oružje kurtizana – nanesene kapljice nečijih najintimnijih sekreta iza oba uveta. Jacques Guerlain, kreator mitskog Shalimara, naglasio je da njegovi mirisi treba da evociraju tu „drugu, skrivenu stranu“ ljubavnice. Jedan drugi parfemski mag, Cellier inspiraciju za Bandit pronašao je zaranjajući u fioke u koje su manekenke ostavljale svoje stvari pre nego što bi izašle na pistu... Mirisi dima takođe stavljaju na iskušenje, a oni najbolji među njima sadrže životinjske sastojke. Kožu, to jest note izvučene iz nje, takođe treba svrstati u ovu mirisnu grupu. Knize Ten, na primer, nosili su i Marlene Dietrich i James Dean, a tu je i Cuir brenda Mona di Orio, adiktivna fuzija kože i kardamona s pikantnom notom nevinosti. Suptilnije dame mogu da se adaptiraju na ‘miris tela’ – termin za parfem koji je pre šapat nego vrisak – koji ostavlja ubedljiv trag. Iris, recimo, stoji u osnovi mnogih takvih aroma, posebno pasta izvučena iz lukovice cveta – njegova hladna, plišana i puderasta nota u intimnoj je vezi sa prirodnom aromom naše kože. Guerlainov Après L’Ondée ili klasik kuće Hèrmes, Hiris deluju kao prava klopka za muškarce. U prvom je ova pasta kombinovana sa ljubičicom i stubom karanfila, dok je Hiris prividno stidljiva lepota koja budi neobuzdanu seksualnu strast.

Dekadentne voćne note direktno impliciraju prvobitni greh. Kako je to objasnio Andrews: „Mi smo samo karika u voćnom lancu, nosimo njegovo seme. Zbog toga volimo miris voća i baš zato su voćne top-note toliko zastupljene u poslednje vreme. Boss Orange za žene, na primer, u kom su šljiva i breskva kombinovane sa vanilom, predstavlja savršenu mešavinu. Jos jedan Guerlainov biser, Mitsouko razmeće se aldehidom C-14, mirišljavom taktilnošću izvučenom iz korice breskve, dok je Femme kuće Rochas prepun sokova njenog mesa. Kreator prošlogodišnjeg Pradinog mirisnog čuda – Candy – koji insistira na anonimnosti, kaže: „Tako uobičajen, a tako sladostrastan. Ne mogu da ga se zasitim.“ Svakako da je njegov koktel od belog mošusa, benzoina i karamele neodoljivo privlačan, želite ga non-stop, u velikim količinama. „Seksi miris treba da bude nešto u šta poželite da se uvaljate kao štene u svežu travu. Da budete uvučeni, ušuškani“, kaže parfemski guru James Carven. „Odlučite sami. Njemu će se dopasti ako ste promislili – i nepogrešivo osetili svoj izbor. Nemojte da molite za odobrenje, neka vaš parfem bude jasna i nedvosmislena izjava, stav.“ Da biste probudili strast, koristite samo jedan parfem. On mora da bude samo vaš miris! Moja trenutna opsesija je Juliette Has a Gun Vengance Extreme. Pre toga bio je Narciso Rodriguez For Her (limited edition), a kao singl devojka sam prošla i kroz fazu Fracasa Roberta Pigueta. I ima nešto s muškarcima i parfemom nanetim na čistu, tek opranu kosu, verujte mi. To je ta stvar oko parfema i privlačnosti: ako obožavate miris, obožavaće ga i muškarci koji obožavaju vas. Pronađite oba!

Kako da zavedete muškarca i naterate ga da se stalno vraća po još? Kažu da u odgovoru na to pitanje leži istinska moć parfema.