U knjižare uglavnom idem sa unapred pripremljenom listom knjiga koje planiram da kupim. Preporuke već neko vreme ne dobijam od svojih prijatelja, kolega, niti književnih kritičara. Svaku knjigu na listi poželela sam da kupim jer sam je, ni manje ni više, videla na TikToku.

Za one koji s blagim ponosom govore kako „ne koriste TikTok“, naizgled je nemoguće spojiti čitanje i aplikaciju na kojoj tinejdžeri plešu. Ipak, deo TikTok sadržaja posvećen čitanju, poznatiji kao BookTok, čini ogromna količina video sadržaja i još više strastvenih korisnika koje vezuje jedna nit - ljubav prema knjigama.

Šta je zapravo BookTok?

S početkom pandemije 2020. godine započela je i najezda ljudi koji snimaju video sadržaj baš o knjigama, birajući TikTok kao idealnu platformu. BookTok je od tada prerastao u jednu od najpopularnijih niša na TikToku - samo zvaničan BookTok hešteg ima preko 45 miliona videa raznolike sadržine. Nekada su to detaljnije recenzije pročitanih romana, dok su pojedine recenzije snimljene i bez reči. Tu su i izveštaji iz odlazaka u knjižare i raspakivanja svih kupljenih knjiga, prikazivanje prepunih polica sa knjigama, pa čak i uplakani snimci nakon završetka nekog naročito potresnog romana.

Ogromne razlike postoje ne samo u sadržaju videa, već i u knjigama koje su u centru pažnje. Ljubavni romani predstavljaju najpopularnije knjige među BookTok čitaocima, što nije iznenađujuće ako uzmemo u obzir to da publiku na ovoj platformi uglavnom čine tinejdžerke i mlade žene koje religiozno čitaju Colleen Hoower i njene romane poput Sa nama se završava. Ovde se posebno izdvaja podžanr koji spaja fantastiku i ljubavne zaplete. Epska fantastika pisaca poput Terryja Pratchetta često je imala većinski mušku publiku, ali novi žanr, koji pokušava da elemente naučne fantastike dopuni crtama ljubavnog romana - kao u serijalu knjiga Dvor trnja i ruža autorke Sarah J. Maas - predstavlja specifično popularan recept za uspeh među BookTok publikom. Ovde vidimo koliki je uticaj ove zajednice - ljubavni romani sa elementima epske fantastike nisu nastali nedavno, ali je BookTok uspeo da ih stavi na pijedestal i obezbedi im priznanje koje su im kritičari dugo uskraćivali.

Ipak, nisu svi popularni romani na TikToku ljubići s vešticama i supermoćima. Ogromna je zajednica onih koji vole klasičnu literaturu i preporučuju brojne druge žanrove. Postoje čitavi TikTok profili posvećeni romanima Dostojevskog i Kafke, brojni su oni koji hvale davno zaboravljene klasike. Čak i knjige objavljene pre više od 30 godina, poput I Who Have Never Known Men, mogu odjednom postati bestseleri i BookTok hitovi.

Algoritam zna sve o tvom ukusu

Video kreatorka Malissa iz Seula (username: bewareofpity) verovatno je prva osoba koja mi je privukla pažnju svojim sadržajem o knjigama na TikToku. Elokventna je i smirena, a njene preporuke za čitanje isticale su se u moru sličnog sadržaja. Njen odabir knjiga bio je eklektičan - tu su bili saveti za čitanje klasika kao što su Rat i mir, ali i savremeni romani spisateljica poput Joan Didion i horor priče. Zahvaljujući Malissi, spontano sam kupila roman Abigel mađarske spisateljice Magde Szabó, za koju nikada ranije nisam čula. Ovo je bila prva knjiga koju sam kupila zbog preporuke na TikToku, a pošto sam je halapljivo pročitala za samo nekoliko dana, nepotrebno je reći da li sam u njoj uživala.

Reč je o specifičnosti TikTok algoritma, koji vas može razmrdati i pružiti vam sadržaj - u mom slučaju knjige - koji sami nikada ne biste otkrili, ali koji savršeno odgovara onome što vam je tada potrebno. Baš zbog činjenice da nas algoritam možda poznaje bolje nego prijatelji, preko 59 posto mladih preporuke za knjige dobija na TikToku, a preko 69 posto pročitalo je knjigu na nagovor BookTok kreatora, pokazuje istraživanje ispitanika iz Ujedinjenog Kraljevstva. Kao što se u muzici verno oslanjamo na algoritme aplikacija kao što su Spotify i YouTube, tako i u oblasti knjiga kontrolu sve više prepuštamo nepoznatim ljudima sa interneta i jedinstvenoj crnoj kutiji algoritma, koja na osnovu desetina nama nepoznatih parametara odlučuje šta ćemo sledeće ugledati.

Ovde leži i potencijalna opasnost prevelikog oslanjanja na TikTok preporuke za čitanje - postoji šansa da završimo čitajući istovetne knjige upravo zato što je algoritam prepoznao da volimo romane u kojima su glavne protagonistkinje žene na ivici nervnog sloma. Ukoliko aktivno ne odaberemo da potražimo alternativne žanrove van naše ustaljene liste za čitanje, nećemo proširiti sopstvenu lepezu čitalačkih avantura. Nekada se prava magija dogodi onda kada, zavedeni koricama i sinopsisom radnje na poleđini, izađemo iz knjižare sa knjigom za koju nikada pre toga nismo čuli.

BookTok spasava knjižare i izdavačke kuće

„Šta da čitaš sledeće? BookTok hitove?“, glasi naslov promotivnog mejla jedne srpske knjižare koji je nedavno stigao u moje sanduče. Knjižare širom sveta odlučile su da ne ignorišu BookTok fenomen, pa ćete stoga u svakoj većoj knjižari sada pronaći posebne police sa knjigama popularnim među BookTok čitaocima. Iza ovoga se, očekivano, krije finansijski motiv - članovi BookTok zajednice aktivno kupuju.

Barnes & Noble, jedan od najvećih lanaca knjižara u Sjedinjenim Američkim Državama, koji se suočavao sa finansijskim problemima tokom pandemije, deo svog finansijskog oporavka može pripisati većem broju poseta njihovim knjižarama. Solidan deo ovih poseta motivisan je baš TikTok sadržajem, što se vidi i u zvaničnom partnerstvu TikToka i Barnes & Noble knjižara. Oni su uspeli da svoje knjižare pretvore u mesta okupljanja virtuelnih čitalačkih klubova otvaranjem kafića u okviru knjižara, koje sada više nisu obične prodavnice.

Knjižare nisu jedine koje profitiraju usled popularnosti BookTok sadržaja. Izdavači širom sveta imaju povećane profite od 2020. godine, a pošto su najprodavaniji žanrovi ljubavni romani, romani epske fantastike i krimi romani, neosporan je uticaj koji TikTok ima na profit izdavačkih kuća.

Ipak, čitalački konzumerizam našao se i na meti kritika. Video sadržaj u kojem se otpakuje na desetine kupljenih knjiga podseća na to kako influenseri u oblasti lepote s ponosom pokazuju svoj najnoviji Sephora ulov. Čitalački konzumerizam sve je prisutniji među BookTok sadržajima zato što ih je lako snimiti - nije potrebno da pročitate knjigu i date svoj sud o njoj. Samo kupite što više knjiga i snimite ih! BookTok, izgleda, zaboravlja da postoje biblioteke. Čitanje na ovaj način može postati nešto što je neophodno priuštiti - knjige postaju još jedna stvar „za kupiti“ tokom nedeljnog obilaženja tržnog centra. Umesto da poseje seme ljubavi prema čitanju u svakome, bez obzira na količinu novca koju ima, pojedini kreatori na BookToku neprekidnom kupovinom knjiga implicitno šalju poruku da je čitanje namenjeno onima sa adekvatnim novčanikom.

Nije svaka knjiga ista

Pošto bilo ko može snimati video sadržaj za TikTok, svi imamo šansu da u nekoliko minuta postanemo književni kritičari. Nikakva diploma nije potrebna kako biste imali pravo da komentarišete i preporučujete knjige koje ste pročitali. BookTok je daleko od elitističke virtuelne zajednice - retko kad ćete videti komentar kako neko, ako nije položio književnost 20. veka, nema pravo da komentariše stvaralaštvo Johna Steinbecka.

Baš zato TikTok ima jedinstvenu moć da uvuče u čitanje publiku koja nikada nije bila preveliki ljubitelj knjige ili se pak u nekoj tački odvikla od čitanja. Potpuno obični ljudi poput vas jesu oni koji često pružaju bolju preporuku za dela koju „obavezno morate pročitati“ u poređenju sa nekim književnim kritičarom prestižnog magazina. Bez pominjanja kompleksnih stilskih figura, BookTok kreatori otvoreno će reći da li je zaplet prespor i dijalog pitak. Knjige više ne obitavaju samo u rančevima štrebera - na delu je potpuna demokratizacija književne kritike, ali i čitanja kao aktivnosti. Ovo vidimo i u svetu influensera gde čak i Kendall Jenner želi da bude fotografisana sa knjigom u rukama!

Mana demokratizacije kojoj svedočimo ipak je to da ona lako skrene u antiintelektualizam. Već smo videli da članovi ove zajednice reaguju burno ukoliko kritikujete način pisanja Colleen Hoover ili pojedine seksističke elemente popularnih romana spisateljice Sarah J. Maas. Često čujete da ne možemo govoriti o boljoj i lošijoj knjizi, kako svi „imaju pravo da čitaju šta žele“. Svaka knjiga ima podjednaku umetničku vrednost sve dok ljudi žele da je čitaju, smatra dobar deo BookTok zajednice.

image-from-rawpixel-id-13911409-jpeg.jpg
Foto: 2024 Rawpixel Ltd.

Ovakvim stavom ignorišemo to da se neke od najpopularnijih knjiga na ovoj platformi oslanjaju na hiljadu puta viđene zaplete, da dosta BookTok hitova nisu preterano kompleksna dela i da još više popularnih ljubavnih romana, umesto zapleta, ima dugačke eksplicitne opise seksa, na uštrb razvijanja kompleksnih emotivnih dinamika. Iako svi mogu čitati knjige, neosporno je da postoji razlika u kvalitetu pročitanih knjiga i njihovom uticaju na čitaoca. Čitalačka dijeta jeste važna - ukoliko svom umu pružate dela različitih žanrova, nivoa kompleksnosti i stilova pisanja, veća je šansa da ćete biti nagrađeni novim intelektualnim horizontima.

Opasnost je da ćemo prestati da čitamo

Nekoliko TikTok kreatora nedavno je izazvalo kontroverzu kada su javno podelili kako često preskaču čitave pasuse u knjigama jer ih zanima „isključivo dijalog“. Neki od njih otvoreno dele kako čitaju isključivo spicy romane, što je eufemizam za romane sa eksplicitnim opisima seksa. Očekivano, internetom se podigla moralna kuka i motika - mladi danas zapravo i ne žele da čitaju, već žele da budu osoba koja čita. Eto, estetika čitanja postaje važnija od same aktivnosti. Čak i kada se odluče da čitaju, mladi prvo grabe najjeftiniju literaturu punu seksa!

Oni koji su mnogo zabrinuti zbog uticaja BookToka naizgled zaboravljaju da kritikuju čitalačke odluke većinski veoma mladih ljudi. Neka prvi baci kamen onaj ko nije preskakao duge opise Ljevinovog košenja trave u romanu Ana Karenjina. Kada imate 17 godina, nije neobično da vas tema seksa intrigira. Naš književni ukus sazreva, s godinama počinju da nas zanimaju kompleksnije teme i polako prerastamo romane o ljubavi između klizačice i hokejaša.

Prava opasnost koju donosi TikTok u svet čitanja stoga nije to da će mladi čitati „loše“ knjige ili da će više želeti knjigu kao modni dodatak na svom Instagram profilu. Opasnost je da ćemo samo prestati da čitamo jer smo preplavljeni tolikim video sadržajem od kojeg, poput postepeno kuvane žabe, nesvesno postajemo zavisni. U članku za časopis The Atlantic, profesor Nicholas Carr navodi kako na svom času književnosti na prestižnom Kolumbija univerzitetu vidi sve manje studenata fakulteta koji mogu da pročitaju i razumeju dela klasične literature, poput Orkanskih visova, sa lakoćom. Čitanje je aktivnost koja zahteva fokus i pažnju, dva aduta koja nam sve više izmiču zbog primamljivosti svega što nas čeka čim uzmemo telefon u ruke. Neprestana dostupnost video sadržaja sigurno je razlog zašto u slobodno vreme sve manje hrlimo ka knjizi.

Stoga, makar čitali i romane Colleen Hoover, jedna niša na aplikaciji gde ljudi plešu zaista podstiče mlade da odvoje vreme da usredsređeno prate reči na papiru. Koliko god neverovatno zvučalo, BookTok zajednica doprinosi tome da se očuva vatra pisane reči - i na tome joj možemo biti zahvalni.