Tekst: Jelena Karakaš

Verovatno ste primetili da se modna industrija ne zaustavlja: ni svetska ekonomska kriza, ni zamršena društvena situacija, pa ni toliko najavljivani smak sveta modi ne mogu baš ništa.

Modno pleme najkraće možemo opisati kao early adopters, jer oni su ti koji će rado isprobati svaku novotariju, ma koliko blesavo zvučala.

Danas ključne reči više nisu kroj, boja i forma, već Twitter, Instagram, Blog, Facebook, Tumblr i Pinterest. Modeli se ocenjuju u sekundi kad se pojave na pistama i njihov komercijalni uspeh najviše zavisi od radoznalih očiju na internetu. Još dok je mreža bila samo igralište za geekove, dizajneri su rezervisali svoje parče online neba. Diskretno i bez puno buke ljubitelji stilskih igrarija počeli su da naseljavaju tada pust internet prostor, te nas danas ne čudi što se broj blogova i sajtova posvećenih modi broji u stotinama hiljada, na baš svim svetskim jezicima.

Od nekada vrlo ekskluzivnih modnih revija stigli smo do prenosa uživo. Pionir u ovoj oblasti svakako je Burberry, čiji su čelnici prvi uvideli značaj online prisustva, a kao nagradu oni na Facebooku imaju milione fanova. Ali posle nekoliko euforičnih internet godina, fotografije jednostavno više nisu dovoljne. Publika iz fotelja postala je veoma zahtevna. Zato su sledeći korak modni filmovi. U generaciji 5D svi su tehnički pismeni i očekuju mnogo, te je na scenu stupila Phantom kamera, kojom se može zabeležiti 1.000 frejmova u sekundi i zahvaljujući tome gledaoci mogu sagledati detalje.

Kreatorka Diane von Furstenberg otpočela je saradnju sa kompanijom Google i manekenke na pisti nosile su posebne Project Glass naočare, koje su mnogo više od zanimljivog modnog dodatka. Naočare imaju ugrađene mikrokamere, a tokom priprema za reviju nosila ih je i sama kreatorka. Osim što su se tako snimljene fotografije objavljivale direktno na Twitteru, u septembru smo mogli i da pogledamo kratak film direktno iz vizure dizajnerke i manekenki.PageBreak
Modni podmladak

Dostupnost interneta dovela je do pojave nebrojenog broja blogova o modi, a najnoviji trend su sve mlađi blogeri. Koliko je svet bio zadivljen modnim znanjem male Tavi, njenim godinama i stavom, toliko je danas normalno da svakodnevno o modi na internetu promišljaju tinejdžerke. Između pisanja domaćih zadataka one ozbiljno bloguju. Ophelia Horton ima 13 godina, živi u Londonu i već 18 meseci vodi modni blog. Na poslednjoj nedelji mode u Londonu čak je uspela da se umuva u gužvu i prisustvuje revijama Louise Gray i Meadham Kirchhoff, a kaže i da za deset godina želi da zahvaljujući svom blogu nađe posao u modi. A tada će imati samo 23 godine!

Tehnologija&moda

Pomno pratimo modnu digitalnu revoluciju, ali hajde da vidimo šta se to dešava s konkretnim promenama u tehnologiji koje direktno utiču na kreacije. Kako pojedini dizajneri najavljuju, novi materijali moći će da menjanju temperaturu, a neki pominju i 3D printere koji bi direktno mogli da štampaju zamišljene modele.

Ipak, mi ostajemo u bliskoj budućnosti i pokušavamo da otkrijemo kuda se to sada zakotrljao nezaustavljiv točak mode. Ove sezone bili smo svedoci toga da je kreatorka Louise Gray kao ključni motiv koristila crno-beli print QR kodova, upravo onih koje su Dolce&Gabbana pre nekoliko sezona domišljato upotrebili u muškoj kolekciji, smeštajući ih na zadnji džep farmerki. Komplikovani vez na haljinama Mariosa Schwaba inspirisan je Google analitikom, modna kuća Balenciaga kao osnovni element prikazala je Ratove zvezda, a Adam Kimmel na pistu je poslao pravo odelo za astronaute. Jasno je! Geek je novi kul. Nauka preuzima vođstvo čak i u svetlucavom svetu stila. PageBreak
Reciklirani, organski , veštački i bolji!

Kreatorka Rei Kawakubo već dugo posvećeno radi na razvijanju novih materijala. Alexander McQueen je jedan od prvih koji je u svojim kolekcijama koristio razigrane digitalne printove, a Mary Katrantzou jedna je od onih koji su iskoristili pun potencijal ove modne promene. Danas je štampanje materijala sa dezenima po želji uobičajna stvar, a do pre nekoliko godina kreatorima je bilo nezamislivo da se ovako izraze.

Iako je uvreženo mišljenje da su prirodni materijali najbolji, tehnologija je toliko uznapredovala da poneke veštački stvorene tkanine imaju i bolja svojstva od onih prirodnih. Mnogi dizajneri se radije opredeljuju za nove materijale, među njima se ističu Raf Simons, Nicolas Ghesquiere i Miuccia Prada, koji su u fokus modne pažnje doveli najlon i poliester. Vodi se računa da se materijalima koji se koriste maksimalno poboljšalju svojstva, pa tako Isaac Mizrahi i Damir Doma često koriste kožu lososa, a dinamika (reciklirana veštačka koža), materijal koji se koristio u izradi unutrašnjosti luksuznih automobila, pronašao je svoje mesto i u izradi odeće.

Dve reči koje se uporno ponavljaju postale su reciklirano i organsko. Organski pamuk koristi se često, ali i organska konoplja (i češće nego što mislite). Reciklirani poliester dobija se iz starih plastičnih boca, a njega čak upotrebljava i veliki Giorgio Armani. Laser je postao nezaobilazan u industriji tekstila, gde je zamenio hemikalije, a njegovom upotrebom takođe se štedi i voda. Koristi se za komplikovan proces stvaranja printova i efekata na teksasu. Među prvima su eksperimente s laserom izveli brendovi Nudie i Replay. Iako sve ovo zvuči veoma dobro, Bredley Quinn u svojoj knjizi Budućnost mode piše da će tkanine još više napredovati i da će uskoro biti mnogo više u vezi sa samom okolinom. Kao dokaz svoje tvrdnje opisuje materijale koji su danas u upotrebi u svetu sporta, poput Speedo LZR odela koja smanjuju otpor plivača.

Iako tehnologija modi daje zaista mnogo, vreme je ipak pokazalo da se neki osnovni postulati nikada neće promeniti. Koliko god dizajneri eksperimentisali s novotarijama, i dalje im je omiljeno da u potrazi za inspiracijom zarone u arhivu. Ljubitelji mode naprosto obožavaju tehniku i to koliko im ona olakšava život, ali i dalje cene dobre vintage stvari. I upravo u tome leži budućnost mode, u pravom balansu između revolucionarnih otkrića i proverenih vrednosti.PageBreak

Važne godine za razvoj mode

1889. Hilaire de Chardonnet izumeo je prvu sintetičku tkaninu
1999. Prva revija emitovana na internetu bila je ona brenda Victoria’s Secret, a pratilo ju je dva miliona gledalaca
2000. Kompanija Condé Nast pokrenula je sajt style.com, bez kojeg danas ne možemo da zamislimo život
2006. Alexander McQueen ostavio je bez daha modnu javnost kada je na pisti prikazao hologram manekenke Kate Moss
2007. Hussein Chalayan predstavio je svoju robot haljinu koja menja oblik.

Nove destinacije

Njujork, London, Milano i Pariz ostaju u fokusu naše pažnje, ali pratimo modu i na novim adresama. Inspiracija dolazi iz svih krajeva sveta.
Sidnej: Iako bi mnogi od australijske modne scene očekivali samo dobro ukrojene kupaće kostime, to nije slučaj! Moda koja se prikazuje u Sidneju ima jak resort prizvuk, a trendseterka Taylor Tomasi Hill ne propušta revije.

Tokio: U poslednje vreme sve oči su uperene u modnu scenu Tokija. Modni znalci su na pravom tragu, za početak na spisak onih koje treba da držimo na oku upišite Jenny Fax i Kunihiko Morinaga.

Sao Paulo: Brazil je zemlja modne budućnosti! Ovu državu nije ni okrznula svetska ekonomska kriza, a njihovi supermodeli trenutno vladaju. Sve više velikih brendova otkriva ovo tržište, ali i njihovi dizajneri imaju mnogo da ponude.

Kopenhagen: Skandinavska minimalistička estetika ovde dobija svoj oblik na pisti. Jedna nedelja mode i tri modna sajma u manje od nedelju dana? Dva puta godišnje Kopenhagen živi i diše u ritmu dobrog dizajna.