Ispod svodova Petit Palaisa, Daniel Roseberry zaokružio je svoju trilogiju u kući Schiaparelli kolekcijom koja je više ličila na izložbu muzejskih artefakata nego na modni događaj. Ako je Phoenix bio vaskrsenje, a Ikar ambicija, onda je Back to the Future trenutak stvaranja nasleđa u realnom vremenu.

Kolekcija za zimu 2026. zamišljena je kao modni vremeplov, a revija je tekla usporenim, kustoskim tempom. Inspirisana Elsinim odlaskom iz Pariza 1940. godine, Back to the Future oslanja se na arhivu bez imitacije te koristi njene kodove bez zarobljavanja u prošlosti.

Od kada je preuzeo kormilo 2019, Roseberry je Schiaparelli izgradio kao kuću koja plovi između umetnosti i mode, forme i fantazije. Ovog puta, direktno je crpeo inspiraciju iz silueta i fotografija iz 1929, ali ih je preokrenuo: uklonio korsete, preispitao proporcije i blurovao granice između dnevnog i večernjeg, strogog i ležernog. Čak i Elsa jakna, sa svojim skulpturalnim ramenima i kraćim krojem, deluje spremno da postane novi It komad modne kuće.

profimedia-1019347070.jpg
Foto: Pixelformula / courtesy / Sipa Press / Profimedia

U crno-beloj paleti s pažljivo raspoređenim akcentima crvene, kolekcija je igrala po chiaroscuro pravilima. Korseti su nestali, ali ne i kontrola. Naglašena ramena ustupala su mesto tečnim siluetama. Vunene jakne u sebi su krile keramičke detalje, dok su kišobrani pratili nadrealističke vezove, a kožni kaiševi su tek nagoveštavali BDSM aluzije unutar suzdržane elegancije. Na određeni način ovo je bila visoka moda kao kontradikcija: oštra, senzualna i oslobođena svega suvišnog.

profimedia-1019347108.jpg
Foto: Pixelformula / courtesy / Sipa Press / Profimedia
profimedia-1019347146.jpg
Foto: Pixelformula / courtesy / Sipa Press / Profimedia

Reference su preciznije, nadrealizam dublje integrisan. Tu su i prepoznatljivi simboli: oči, usne i ključevi koji su utkani u tkaninu. Statement piece? Royal Heart Brooch na modelu koji je direktno odavao počast Dalijevom mehaničkom brošu. Bio je to spoj lepote, nelagode i izuma koji je Elsa obožavala. „Svaki izgled je svoj manifest“, naglasio je Roseberry.

Roseberryjeva nova kolekcija uspela je i kao dijalog s Elsom Schiaparelli, poštujući njene vizuelne kodove i provokativni duh. Umesto da doslovno mimikuje siluete, Roseberry je kanalisao njen dublji etos: spremnost da preispituje šta moda može biti. Kao što je Elsa tretirala odeću kao umetnost, a fantaziju kao funkciju, tako i Roseberry utiskuje anatomske forme, priziva tenziju i odbacuje doslovnost u korist slojevite koncepcije. Njegovo insistiranje na svakom izgledu kao samostalnom kreativnom činu odjekuje Elsinim rebelde potpisom.

profimedia-1019347077.jpg
Foto: Pixelformula / courtesy / Sipa Press / Profimedia
profimedia-1019347039.jpg
Foto: Pixelformula / courtesy / Sipa Press / Profimedia

Ipak, čak i unutar tog poštovanja, Roseberry je u kolekciju utkao dozu napetosti kroz slip haljine s diskretnim erotskim kodovima, jakne s edgy detaljima i harness pojaseve koji prizivaju fetiš estetiku, ali ostaju daleko od karikature. Roseberry je uneo oštrinu. U post-revijskim komentarima, dizajner je nagovestio internu reorganizaciju: želju da iznenadi i razbije očekivanja koja je sam postavio. Back to the Future možda nije njegovo najeksplozivnije izdanje, ali svakako jeste jedno od najtemeljnijih. Čini se da je ovom revijom istaknuta samouverenost modne kuće koja je konačno spokojna u svojoj moći.