Obožavaoci mode iz Njujorka, Lindsey Schuyler (30) i Tony Liu (32), jesu nešto poput Batmana (a pista je njihov Gotham) koji je tu da zaštiti one potlačene od velikih igrača koji im kradu ideje. Koje je njihovo oružje? Instagram.
Još od svog prvog posta na nalogu Diet Prada, u decembru 2014, broj njihovih pratilaca porastao je na čak šest miliona.
ELLE: Kako je nastala Diet Prada?
Lindsey Schuyler: Toni i ja smo se upoznali preko posla. Uvek smo pretresali sve revije i non-stop smo pričali o modi i ljubavi prema njoj. Posmatrajući kolekcije primetili smo da se dešava da dizajneri povremeno iskopiraju jedni druge i počeli smo da govorimo: „Oh, to je tako Prada“, ili „ovo je skroz Galliano“, „ma koga ovi ljudi zezaju?“ Tako smo izbacivali fore koje su bile kao: „O moj Bože, ne mogu ovo!“ i tako smo počeli da slažemo kolaže i šaljemo ih svojim prijateljima.
Tony Liu: Svaki put kad bismo napravili novi post, javljali bismo ljudima i svi bi odmah pohrlili da ga pogledaju. U početku je bilo zabavno i pomagalo je da se ljudi opuste dok rade.
ELLE: Često ste okarakterisani kao modni osvetnici. Kako se osećate povodom te titule i da li ona podrazumeva neku odgovornost, pogotovo sada kada ste otkrili svoj identitet?
TL: Od svih etiketa koje imamo, „osvetnici“ mi je najomiljenija. Volim da mislim o nama kao advokatima koji brane dizajn, integritet i originalnost, pre nego što kritikuju druge. Mnogi ljudi nazivaju nas kritičarima, ali mi to uopšte nismo. Naš glavni zadatak je da pomažemo brendovima koji su pomalo izbačeni sa scene. Naravno, oni mogu uvek da tvituju nešto na tu temu, ali njima treba neko ko će to da podigne na viši nivo. Većina njih nema novca da bi uložili u borbu za svoja prava, a social media shaming uveliko može da im pomogne.
ELLE: Za koje brendove vas dvoje verujete da su zaista originalni?
TL: Svako ima svoje inspiracije, ali naše su Miuccia Prada i Raf Simons. Takođe, obožavamo i Driesa Van Notena.
LS: Obožavam Marca Jacobsa, njegova linija inspirisana 80-im godinama bila je fenomenalna. Tu je i Jacquemus, mislim da je na pravom putu. Plus, način na koji gradi svoj brend skroz je zanimljiv. Njegove kreacije su seksi, ali na osnažujući način, ne čine da vam grudi iskaču iz dekoltea i budu do zuba. On postiže lakoću u spajanju ženstvenosti i seksepila.
ELLE: Kako pravite granicu između kopiranja i inspiracije?
TL: Mislim da je veoma jasno da svaki dizajner ima svoje inspiracije, i to je jednostavno deo njih samih, kao na primer kada Miuccia radi sedamdesete. Prosto se vidi kad neko od kreatora hoće da napravi neki instant trend koji jednostavno nije njihov fah.
LS: Ponekada kada pogledate neku reviju jasno vidite materijal ili haljinu kojoj mesto očigledno nije tu.
ELLE: Imate i svoju Diet Prada liniju. Da li ste je oduvek imali u planu ili se samo jednostavno desila?
LS: Iskreno, bilo je veoma zabavno kada smo osmislili dizajn za majice. Prva je bila posvećena Stefanu Gabbani #pleasesaysorrytome (u oktobru 2017, Diet Prada isprozivala je Dolce & Gabbana za navodno kopiranje Gucci dizajna, za koje je Stefano tražio izvinjenje). Nikada nismo napravili više od 200 komada nečega.
TL: Može se reći da su to prepoznatljive stvari za naše fanove. Oni su tako posvećeni! Kao da kupuju istoriju Diet Prade.
ELLE: imate li plan da se proširite?
TL: Jedna od opcija je da napravimo svoj sajt, ali nikako ne želimo da ga odvojimo od Instagrama. Tamo imamo pravu komunu, i svi mogu da intereaguju sa nama. To je postala platforma na kojoj pričamo o problemima koji su pravno ignorisani kao što je na primer eksploatacija unutar industrije.
LS: Postojao je u Londonu juvelir koji je pravio prelepo prstenje sa brojevima i Valentino ih je doslovno prekopirao, ali na kraju su prestali to da rade.
TL: Takođe smo postovali o Danielle Bernestein, influenserki koja je krala ideje od nekoliko brendova koji su zapravo pokušavali da stvore vezu sa njom i njenom linijom nakita za Nordstorm. Ali Nordstorm je na kraju pristao da ukloni neke od uvredljivih komada.
ELLE: Kada ste počeli, da li vam je bilo teško da ostanete anonimni?
TL: Ja mislim da ne, zato što nikada nismo mislili da ćemo postati to što smo danas. Znali su ljudi na poslu, kao i naši prijatelji i porodica.
LS: Čak je došlo do toga da smo morali da otpratimo sve ljude koje znamo privatno zato što je neko preko njih mogao da sazna ko smo mi.“
ELLE: Čemu svečano otkrivanje?
TL: Mi zastupamo transparentnost, samim tim najviše smisla ima da i mi sami budemo transparentni. Mnogi ljudi bili su radoznali o ko stoji iza svega. Mislili smo da bi bilo zabavno spojiti lice sa imenom.
ELLE: I kakve su bile reakcije?
TL: Pozitivne. Često razgovaramo sa „dieterima“ (fanovi Diet Prada) i nastao je neverovatan sadržaj koji je stvoren zajedno sa njima.
LS: Vrlo je zabavno. Ako mi Tony nekad ne odgovara na poruku, otići ću da vidim da li je onlajn i obično ga nađem kako kucka sa „dieterima“.
ELLE: Koji brend dizajneri najčešće koriste kao referencu?
TL: Maison Margiela! Velika je stvar.
LS: Htela sam da kažem Balenciaga, ali si u pravu, zato što je zapravo Margiela u srži. Godinama sam veliki obožavalac tog brenda.
ELLE: Da li su vam određeni brendovi tražili da obrišete post?
TL: Glavni brendovi ne, ali manji brendovi jesu. Bernstein je plakala na Instagramu kao neka drama queen.
LS: Verujem da je za nju celo iskustvo bilo emotivno. Stizalo joj je mnogo poruka, ali plakala je na svom Instagram storyju i neposredno posle toga opet uvela liniju nakita za prodaju, tako da je njeno ponašanje bilo očigledno neiskreno. Ne želimo da zlostavljamo ljude, probamo da im pomognemo.
ELLE: Da li ste ikada bili zabrinuti zbog mogućnosti da se protiv vas povede krivični postupak ili ste se nekada i suočili sa takvom situacijom?
TL: Često objavljujemo slike australijskih kopija, a jedan od brendova je Tiger Mist. Zaprepastili su se kada smo postavili nešto o njima (početkom 2018. godine Diet Prada prozvali su Tiger Mist za kopiranje dizajn indie brenda Daisy) i bili su prvi koji su hteli da pred zakonom podnesu žalbu protiv nas.
LS: Istraživala sam zakone o kleveti u Australiji i pomislila: „E, ako nas uhapse, moraće da nas dovedu do Australije, što možda i nije tako loša stvar!“
ELLE: Učestvovali ste u Gucci Instagram takeover tokom njihove S/S 2018. revije. Kako je prošlo?
TL: Bilo je ludo. Dali su nam veliku slobodu da se izražavamo na nama svojstven način i da budemo komični i šašavi u meri u kojoj želimo. To je za nas bila prekretnica. Pomoglo nam je da razumemo vrlo specifičnu kreativnu viziju njihovog brenda i kako Alessandro Michele, kreativan direktor modne kuće Gucci, koristi prošlost kao referencu za sadašnjost.
LS: Pokazalo nam je kako brendovi danas jednostavno moraju da budu transparentni. Mi smo imali otprilike 30.000 followera kada nas je Gucci angažovao. Pitali smo ih da li su sigurni u svoju odluku i rekli su da žele naš glas. To nam je definitivno pomoglo da se pokrenemo.
ELLE: Šta mislite o turbanu koji je bio deo Gucci F/W 2018/19. revije?
TL: Vrlo je osetljivo zalaziti u teme vezane za religiju i moramo biti pažljivi kada pristupamo takvim stvarima. Mi smo predložili odgovorniji način kako to uraditi, sa željom da se prikaže lepota turbana, a ne da se on posmatra kao odabrani kulturološki simbol. Činilo se da Gucci želi da paradira svojom privilegijom kako bi ovaj simbol prisvojili za sebe.
ELLE: Koje vam je mišljenje o zastupljenosti u modnoj industriji?
LS: Moda se dugo vrtela oko mršavih, tankih, plavih belkinja iz istočne Evrope. Daleko je zanimljivije danas, ako ni zbog čega drugog, nego zbog toga što je zabavno videti kako se svi spajaju.
ELLE: Šta mislite o Instagram profilu Diet Sabya, koji se pozicionira slično vama, ali sa fokusom na modu u Indiji?
TL: Zapravo smo komunicirali putem poruka. Nisu bili sigurni da li da koriste koncept koji je sličan našem imenu i logou, pa su nas pitali da li to da promene ili u potpunosti izbace.
LS: Držali su naš link u profilu, ali smo mi ipak tražili da ga izbace zato što nisu vezani za nas. Svakako mislim da je kul stvar zato što je reč o potpuno drugom tržištu. Jednostavno, nije moguće da budemo informisani o celoj priči u Indiji tako da mi je drago što je ljudima stalo do toga.
TL: Čula sam neke komentare o tonu koji Diet Sabya koristi - ljudi govore da je i naš ton malo podrugljiv i sarkastičan - ali to je nešto što rezonira sa ljudima na društvenim mrežama. Mislim da se njima to dopada, pogotovo kada je reč o našem humoru. Svako može da se poveže i da se lepo ismeje. Teško je da privučeš publiku ako si preozbiljan. Na ovaj način je angažujemo.
ELLE: Koji je najveći problem sa kojim se modna industrija trenutno nosi?
LS: Održivost. Ne govorim samo o okolini, već i o biznisu. Biznis bi trebao da se brine o svojim zaposlenima, a ne da ih zlostavlja.
TL: Trenutno je seksualno zlostavljanje bitna tema. Modna industrija izgradila se na prijateljstvima i međusobnoj podršci, mnogi ljudi će to da iskoriste samo zbog toga što imaju veću moć.
Priredili: Aleksandar Nastasijević i Anja Paspalj
Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti