S Danijelom Biškup razgovarali smo o modi, razvojnom putu i novoj liniji premium obuće: ''Promene su nužne za uspeh''
Osnivačica brenda LILU SHOES otkriva nam sve o svojim počecima, fashion principima, kao i novoj liniji premium obuće.
Njeno ime je neodvojivi deo modnog identiteta Beograda, sa skoro tri decenije staža u dizajniranju obuće. Njene cipele su sinonim za kvalitet, ručno rađen i unikatan dizajn, te male, ograničene serije, namenjene ženama koje su samosvesne, autentične i nepokolebljive u svom stilu i vrednostima. Prošle godine, Danijela Biškup osvojila je Elle Style Award za najbolji lokalni brend, a sada, odlazi korak dalje, i uvodi premium liniju obuće LILU JE BIŠKUP, ekskluzivno dostupnu za kupovinu od 22. novembra u Marija Tarlać radnji u Beogradu. Samo za Elle, otkriva sve o tome i predstavlja novu kampanju za zimu 2024.
Dvadeset devet godina bavljenja dizajnom obuće i dvadeset tri godine brenda LILU. Sećaš li se kako je izgledalo otvaranje tvoje prve radnje u Beogradu?
Naravno da se sećam. Iako davno, ostao mi je taj događaj u baš lepom sećanju. Bilo je puno ljudi, svirao je gudački kvartet i bilo je leto, divno vreme. Meni dragi ljudi, i to je bilo dovoljno za pocetak. Bila sam jako uzbuđena i s blagom tremom jer sam posle rada u kolektivu, krenula dalje sama. Izabrala sam divno mesto za radnju u srcu starog grada, ali je bila u slepoj ulici bez izloga i zato je taj početak bio mnogo težak za mene.
Kako bi opisala svoj razvojni put od tada do danas?
Uh, taj put svakako nije bio lak, a ni jednostavan. To je razvojni put i mog brenda, a i mene kao dizajnera. Od početka imam svoju proizvodnju i to je i kamen spoticanja, ali i prednost u radu. Svakako nije lako imati svoju proizvodnju jer je sama organizacija posla veoma komplikovana. Prošla sam razne faze u poslu. Od male ušuškane radnje, preko razvoja online shop-a u vreme korone i sada opet vraćanje akcenta na unikatne i male serije obuce. Jednostavno rečeno, ko radi dugo, on mora i da se menja u skladu sa vremenom i tržištem.
Kojim fashion principima si ostala dosledna, a od kojih si s vremenom odstupila?
Ono što su moji osnovni principi u radu su iskrenost i upornost. Dizajniram iz srca i ono što bih i ja nosila, a za posao koji sam odabrala u životu potrebna je ogromna upornost. Što se tiče fashion principa, dosledna sam u tome da radim modele i kolekcije koje su u trendu, a opet svaki model ima nešto što ga izdvaja i čini ga prepoznatljivim. Verujem da taj princip neću menjati nikada. Ne bih rekla da sam se nečega baš odrekla.
U vremenu kada si počinjala, nije bilo mnogo drugih dizajnera obuće. Ko su ti bili uzori u svetu mode?
Sto se tiče naše domaće scene, tada je bilo baš malo dizajnera obuće, nas dvoje-troje. Ali moram da priznam da ni danas nema mnogo više autora obuće. Jasno mi je i zašto. Proizvodnja i izrada obuće je dosta skupa, komplikovana i zahtevna. To je osnovni razlog. Što se tiče uzora, nemam konkretno uzore među dizajnerima obuće. Pre mogu reći da neke kreatore cenim i poštujem, a njihov rad volim. Nisu to nužno dizajneri obuće. Među njima su i mnogi brendovi.
A onaj jedan par cipela iz detinjstva koji si nosila poskrivećki?
Da da... kada sam ja bila dete, nisam imala predstavu ni ideju da bi se bavila dizajnom obuće ili modom uopšte. Sve mi je to delovalo kao zabava, a ne kao ozbiljan biznis. Obožavala sam lakovane cipele s kaišem, ali pošto sam bila živo dete koje je po ceo dan napolju, bilo mi je važnije da nosim udobne cipele ili da trčim bosa. Interesantno mi je da su me deca zvala Danijela – cipela... kao neka igra reči, a zasto cipela nemam ideju, osim da se to kao nešto rimuje sa mojim imenom. Nisam nikada bila devojčica koja mašta o modi i haljinama i cipelama, ja sam bila više sportski tip i amazonka. Pentrala se po drveću i besomučno igrala sa decom u dvorištu.
Ko je žena koja nosi Lilu Shoes?
To je žena koja je uvek svoja – samosvesna, autentična, i nepokolebljiva u svom stilu i vrednostima. Verujem da svaka žena ima svoj jedinstveni glas i modni identitet koji zaslužuje da bude izražen, ne samo kroz komade koje nosi, već i kroz način na koji ih nosi. Ona ne pristaje na kompromise, to je žena koja ceni svoju autentičnost i traži način da izrazi svoju individualnost kroz modni odabir. Lilu žena je zrela žena. Jer, na kraju, biti svoja je trend koji nikada ne izlazi iz mode.
Ovog novembra predstavljaš novi koncept: premium liniju LILU JE BIŠKUP – koja će se prodavati samo u MARIJA TARLAĆ radnji u Vuka Karadžića br. 12. Na Nedelji mode u Beogradu predstavila si i rebranding koji je radio Slavimir Futro. Ispričaj nam nešto više o tome.
Jeste, upravo sam pokrenula lavinu promena oko mog brenda LILU. Posle 23 godine rada, rešila sam da pokrenem novu premium liniju koja će nositi moje ime i prezime, a ova prva kolekcija, kako bi sve to povezala, zove se LILU je BIŠKUP. Došlo je vreme da stanem imenom i prezimenom ispred svog rada. I dalje ostaje da postoji i moja komercijalna linija LILU. Vrlo sam ponosna da je taj redizajn ispratio i pretvorio u novi logo čuveni domaći, a i svetski grafički dizajner Slavimir Stojanović. Marija Tarlać i ja se poznajemo dugo, poštujemo i razumemo. Moja ideja o novoj liniji i njen koncept se poklapaju i slažu, tako da je bilo logično da sarađujemo. Naš čuveni fotograf Miša Obradović je fotografisao novu kolekciju. To su sve ljudi koji su i moji prijatelji i veliki umetnici i stvaraoci. Zaista sam vrlo ponosna što su oni deo moje transformacije.
Smatraš li da je za uspeh ključan izlazak iz zone komfora i koje su tvoje metode za prevazilaženje sopstvenih granica?
Apsolutno sam sigurna da je to nužno. To su neki izazovi, novi zadaci, to je ono što me inspiriše, što me tera da se borim, stvaram i da idem dalje. Po prirodi sam veliki borac i ne bih znala da objasnim kako ja to uspevam i da li imam neke metode. Takav mi je karakter. Ja sam ona koja uvek gleda i ide napred, ne osvrćem se.
Tvoja obuća ima svoj identitet i karakter, uvek originalna i spremna da se izdvoji. Da li je takav i tvoj lični stil, tačnije – ko je odvažniji - Danijela Biškup ili brend Danijele Biškup?
Iskreno, pre bih rekla da sam ja odvažnija. Što se tiče mojih modela, oni su u balansu dizajna i biznisa. Mada, nekada se taj odnos menja i kada osetim da treba da iskočim u dizajnu, ja to i uradim. Sve je stvar osećaja, rekla bih.
Iako si u ovom poslu više od dve decenije, uvek ideš u korak s digitalnim inovacijama i savremenim biznis tendencijama. Šta bi rekla da je ključno da jedan modni brend ostane prisutan, aktuelan i relevantan – a da podrazumevamo kvalitet i dizajn?
Potrebno je svakako ići u korak sa vremenom, ali to nije jedino bitno. I dizajn treba nadograđivati vremenom. Takođe je veoma važno biti spreman na promene. Sama činjenica da radim na svom brendu više od dve decenije i da se dizajnom obuće bavim skoro tri decenije, znači da sam bila spremna i da se menjam. Jer se svet oko nas menja, menja se način prezentacije, menja se način proizvodnje, menja se dizajn. Danas ništa više nije isto kao što je bilo pre npr. dvadeset godina. Potrebne su istrajnost, želja, volja, upornost i vizija.
Koje trendove ćemo viđati na ulicama ove zime?
Ove zime rekla bih da su čizme, posebno one preko kolena, apsolutno obavezne za posedovati. Pored onih klasičnih zimskih tamnih boja kao što su crna, teget, braon, plava i konjak, apsolutni hit je bordo boja. Aktuelne su i oversized čizme.
Tvoje ime je neodvojivi deo modnog identiteta Beograda, a koliko je Beograd uticao na stvaranje tvoje ličnosti?
Beograd me je primio, prihvatio i ja sam mu se dala. On je naravno mnogo uticao na mene kao osobu, ali i kao dizajenra. Mislim da je najvažnije što sam ja prihvatila ovaj grad i menjala se vremenom uz njega i pod njegovim uticajem. Ovaj grad su ljudi koji su tu oko mene i bez kojih ja ne bi bila ovo što sam danas. Mišljenja sam da kad dođete u Beograd, morate da uđete u njegov „vibe“, nekako je nekulturno da očekujete drugačije. Rođena sam u Beloj Crkvi, ali sam taj grad ostavila tamo gde on jeste i povremeno mu se vraćam. A Beograd je sada moj grad i neizostavni deo mog života. Mnogo duže živim i radim u Beogradu nego što sam zivela u mom rodnom gradu. U Beogradu sam osnovala porodicu, stvorila brend. Sve mi je tu.
Koji san još uvek sanjaš?
Sanjam san da usavršim svoj dizajn i sam biznis. Stalno sebi postavljam nove zadatke i nove prepreke koje prevazilazim. Želja mi je oduvek bila da imam firmu koja stoji iza mog brenda, da su zaposleni zadovoljni i da rade s uživanjem. Obožavam organizaciju posla i stalno mi je cilj da sve teče besprekorno. Mnogo toga sam prošla od 2001. do danas i još prolazim kroz promene. Imam mnogo ideja, planova i želja. Videcemo dokle ću dogurati. Plan mi je - daleko.
model: Sonja Pavlica
photo: Miša Obradović
art direkcija: Danijela Biškup i Vesna Stanković
styling: Vesna Stanković
šminka: Marija Vasić