Početkom novembra modni svet zadesio je novi šok – posle nezapamćenog skandala koji je izazvao John Galliano i neočekivane rokade Stefana Pilatija i Hedija Slimanea ljubitelji mode na trenutak su ostali bez teksta kada je Nicolas Ghesquière objavio da napušta kuću Balenciaga.

Prvobitnu tišinu zamenilo je mnoštvo pitanja: zašto odlazi, gde planira da nastavi karijeru, da li želi da pokrene sopstveni brend, kako su vlasnici modne kuće to prihvatili i, pobogu, ko će ga naslediti?!

Za sada na većinu tih pitanja još ne postoje odgovori, ali nagađanja i tračevi postaju sve glasniji. Svakog dana poneki sajt ili blog izbaci najnoviju listu imena koji se pominju kao mogući naslednici. Ipak, mnogo je više onih koji se pitaju šta Nicolas planira dalje.

Kompanija PPR, u čijem je vlasništvu brend Balenciaga, izdala je saopštenje za javnost u kojem se navodi da je rastanak bio sporazuman, a od njegovog objavljivanja Ghesquière se nalazi u Japanu i nedostupan je za sve komentare.

Zašto?
Na prvi pogled Ghesquièrova odluka o povlačenju nakon što je petnaest godina suvereno vladao modnim svetom deluje u najmanju ruku neobično. Pošto je radio kao asistent kod Jean-Paula Gaultiera, Nicolas je u Balenciagu stupio sa tek navršenih 25 godina. U ovu modnu kuću ušao je na mala vrata i na samom početku karijere bio je zadužen za kreiranje dela kolekcije namenjenog japanskom tržištu.

Njegov raskošan talenat ubrzo je primećen i od tada počinje njegov neprekidni uzlet. Poigravanje s krojevima i trendovima svrstalo ga je među poslednje istinske vizionare. Nicolas je onaj koji stvara, onaj koga masa bespogovorno prati, on osmišljava krojeve koji će tek za nekoliko sezona ući u modu.

Uvek je nekoliko koraka ispred konkurencije. Koliko ima jasno izražen modni senzibilitet i savršen osećaj za trenutak pokazuje i podatak da je tek 2001. godine dobio pristup arhivi kuće Balenciaga, a do tada se oslanjao na sopstveni instinkt. Široj javnosti postaje poznat posle 2006. godine, kada su modni kritičari uvideli da Ghesquière ima jasno izražen kreatorski potpis. Ubrzo je stekao veliku armiju obožavalaca koji s nestrpljenjem i strepnjom očekuju i prate svaki njegov novi potez.

Iz te vizure nekima je njegova odluka da se povuče pomalo neshvatljiva, ali ako dublje zagrebemo, dolazimo do odgovora. Modnim znalcima bilo je jasno da se nešto zbiva u trenutku kada je prikazana kolekcija Balenciage za proleće/leto 2013. godine – ovoga puta modeli su bili znatno hrabriji i odmakli su se od estetike koja se do sada vezivala za brend Balenciaga. Šapatom se komentarisalo da je nova kolekcija više Ghesquière, a manje Balenciaga.PageBreak

Poslovna strana mode
Ipak, ono što smo videli na pisti samo je posledica promene u menadžmentu koja se odigrala ove godine. Iz modne kuće otišao je Robert Polet, spretan menadžer koji je Nicolasu u potpunosti prepuštao kreativno vođstvo. Njegovo mesto zauzeo je sam Francois-Henri Pinault, vlasnik grupacije. On je otpočeo s pritiscima na Nicolasa da dodatno komercijalizuje svoje kolekcije, očekujući visok profit od modnih dodataka. I dok je na njega vršen pritisak da uz što manje uloženog novca zaradi vrtoglave sume, dotle je grupacija novom članu Hediju Slimaneu dala apsolutnu slobodu, toliku da je on kreativni štab modne kuće YSL izmestio iz Pariza u Los Anđeles kako bi mu bilo zgodnije da kreira. Sredstva za reklamiranje pripremljena su za novu kolekciju YSL, a manji deo odvojen je za Nicolasove modele za Balenciagu. Nicolas se u novim uslovima osetio zapostavljeno i nedovoljno cenjeno za sve što je učinio za kompaniju.

Presija komercijalizacije uzela nam je još jednog kreatora koji se pri stvaranju vodio samo sopstvenim osećajem i neverovatnim talentom.

Sopstveni brend?
Ghesquière trenutno ne želi da se izjasni o situaciji u kojoj se našao, ali glasine kažu da je na korak od pokretanja brenda pod sopstvenim imenom.

Dokaz za to pronađen je u članku koji je novinarka Suzy Menkes napisala za The New York Times. Ona je spomenula da Bernard Arnault, direktor francuskog konglomerata Louis Vuitton Moët Hennessy i dugogodišnji protivnik PPR-a, pokušava da nagovori Ghesquièrea da pokrene svoju modnu kuću, koja će nositi i njegovo ime, a njom bi upravljali Arnaultova kćeka Delphine ili sin Antoine.

Menkesova je uporedila i budžete ovih ljutih neprijatelja: LVMH raspolaže brendovima kao što su Christian Dior, Louis Vuitton, TAG Heuer i Vueve Clicquot, a u 2011. godini ostvarili su prihod od 23,65 milijardi evra, nasuprot 12,22 milijardi evra, koliko je zaradio PPR. Suve brojke idu u prilog odluci da se Nicolas pridruži jatu luksuznog LVMH.

Balenciaga did it first
No, postoje i indicije da bi Ghesquière mogao u potpunosti da se povuče iz mode, poput kreatora Helmuta Langa i Martina Margiele, koji su nakon iscrpljujuće borbe protiv komercijalizacije na kraju odustali.

Svi oni koji zaista vole modu svesni su da bi to bio veliki gubitak, upravo je zato jedan od obožavalaca na mrežu postavio tumblr nalog pod nazivom „Balenciga did it first!“.

Na blogu su preciznim hronološkim redom bili izloženi modeli, a na fotografijama je jasno prikazano kako su se radom Nicolasa Ghesquièrea inspirisala najpoznatija imena mode. Modele koje je Nicolas prikazao u okviru kolekcija za 2000, 2002. ili 2004. godinu većina modnih kuća prikazala je tek u kolekcijama za jesen-zimu 2012/13. godine i proleće-leto 2013. godine.

Tokom dana kada je blog postavljen zabeležio je neverovatnu posetu, a mnoge je iznenadio podatak da su se Nicolasovim modelima inspirisali zbilja najveći, poput kuća Givenchy, Balmain, Jil Sander i kreatora Michaela Korsa, Josepha Altuzarre, Dereka Lama, Isabel Marant, Alexandera Wanga...

Još veću pažnju izazvala je činjenica da je blog vrlo brzo uklonjen s interneta, ali za kratko vreme Ghesquière manija kao požar se proširila širom mreže. Nicolas Ghesquière je dospeo u centar pažnje i vrlo glasno se priča o tome kako je sve doprineo modernom stilu tokom petnaest godina provedenih u modnoj kući Balenciaga. Za koju god opciju se u budućnosti bude opredelio, modni svet zaista ima puno razloga da mu bude zahvalan.

Srećno, Nicolas!