Vest da će se Srbija predstaviti na Paris Fashion Week-u od 27. februara zaista je velika za naše modno tržište. O čemu se zapravo radi?
Dobri poznavaoci mode znaju da je Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM) hermetički zatvoren sistem. Nakon desetogodišnjeg, napornog i kontinuiranog rada na podizanju kvaliteta Serbia Fashion Week-a i brendiranju naše zemlje u svetu mode globalno, kao i stalnog rada sa expertima iz našeg posla u Francuskoj, ove godine je došao i dugoočekivani rezultat. Ostvaren je naš davno zacrtan cilj, a to je da postanemo deo zvaničnog programa Federacije Mode Francuske (FHCM).
FHCM je osnovana 1868. godine. Ona je deo Ministarstva industrije Francuske, kojoj i odgovara za svoj rad. U svom sastavu ima tri centralna tela : Chambre Syndicales Haute Couture (Haute Couture Fashion Week), Chambre Syndicales Women's Fashion (Paris Fashion Week Women). Chambre Syndicales Men's Fashion (Paris Fashion Week Men). To je najstarija socijacija ove vrste u svetu, sa ogromnom tradicijom i strogim pravilima. Poznato je jedina nedelja mode u svetu koja ne dozvoljava platforme u svojim kalendarima (za razliku od svih drugih nedelja mode), te da je gotovo potpuno zatvorena prema inostranim brendovima.
Kao plod njihove odluke da po prvi put u istoriji svog postojanja otvore vrata i uvrste kao deo svog zvaničnog programa, najbolje nedelje mode u svetu, tokom Paris Fashion Week-a, obavestili su nas da su izabrali dve zemlje Evrope, tj. dve nedelje mode koje su prošle njihov višegodišnji monitoring, a to su Srbija i Portugal. Kroz program FHCM "Welcome to Paris" prestavljaćemo Srbiju svake godine tokom Paris Fashion Week-a.
Medijska moć PFW (koji je projekat FHCM) je ogromna. To je medijski najposećeniji i najpraćeniji događaj tokom godine u Francuskoj. Milioni novinara, blogera, medijskih kuća prate sva dešavanja FHCM u danima kada se održava PFW. Dobiti čast i biti sastavni deo FHCM je zaista istorijski trenutak za Srbiju i srpsku modu i ogromno priznanje za sav rad i ostvaren kvalitet.
Napomenula bih još da je modna industrija u Francuskoj druga po veličini sa 150 milijardi evra godišnjeg prihoda. Tokom PFW, svake godine se realizuje 10,3 milijarde evra komerecijalnih poslova. Na to se nadograđuju prihodi od turizma, a ono što je nama važno, komunikacije, mediji i objave se mere u stotinama miliona evra.
Prvo predstavljanje naše zemlje će biti u periodu od 27. februara do 7. marta 2023. godine u ediciji Paris Fashion Week Women.
Da li već znate koji domaći dizajneri će se izdvojiti na ovoj manifestaciji?
Pravila su vrlo stroga. Svaki dizajner prvo prolazi selekciju Serbia Fashion Week-a. Nakon toga dokumentacija svakog dizajnera se šalje u Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM), koji na osnovu odluke svojih unutrašnjih upravljačih tela, pojedinačno daje odobrenje za svakog predloženog kreatora. Umetnički Savet Serbia Fashion Week-a će uputiti pozive onim kreatorima za koje procenimo da mogu proći rigoroznu selekciju FHCM-a. U krajnjoj liniji, koncentracija pažnje na narednoj nedelji mode u Parizu će sigurno biti upravo na Srbiji i Portugalu, te je bitno da se i kao zemlja predstvimo na najbolji mogući način.
Serbia Fashion Week sada je zvanično deo programa Federacije Mode Francuske. Šta će vam to doneti i kako vidite razvoj ove manifestacije u budućnosti?
Ova odluka o zvaničnom prihvatanju Serbia Fashion Week-a od strane FHCM-a je jedna od glavnih tema u modnim krugovima Francuske i predstavlja prekretnicu u daljem pozicioniranju Serbia Fashion Week-a na globalnom nivou. Samim tim što je ova najstarija i najprestižnija modna asocijacija na svetu izabrala SFW da bude pod njenim okriljem, doneće nam kao zemlji ogromnu promociju, a dizajnerima otvariti vrata za razvoj i uspostavljanje novih saradnji i projekata. Srpska Nedelja Mode će i ubuduće biti održavana u Novom Sadu, svake godine na jesen, s tim što će svakog proleća imati svoje izdanje u Parizu.
Ovo je svakako ključan momenat za dalji razvoj SFW-a. Do sada smo se pozicionirali (u međunarodnoj stručnoj i medijskoj javnosti) kao najvažniji modni događaj u jugoistočnoj Evropi, a ovo nas i definitivno svrstava u red najvažnijih i najuticajnijih modnih događaja na svetu.
Jačanje globalnog uticaja SFW-a u budućnosti, doprineće razvoju manifestacije i svih njenih segmenata, povećanju broja posetilaca i učesnika iz celog sveta, ogromnoj medijskoj pažnji , kao i novim ulaganjima stranih investitora u modnu industriju, što ce se sigurno odraziti i na rast ekonomije u našoj zemlji.